مستند «استان چهاردهم» روایتی از سرگذشت استان بحرین در دوره پهلوی است که در گروه مستند روایت فتح تولید شده است که امشب روی آنتن می رود.

یک روایت دست اول از ماجرای جدایی بحرین از ایران + فیلم

به گزارش قدس آنلاین، مستند «استان چهاردهم» به کارگردانی محسن کریمیان کاری از گروه مستند روایت فتح، در برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند» پخش و بررسی می شود.

محسن کریمیان کارگردان مستند «استان چهاردهم» گفت: موضوع جدایی بحرین از ایران همواره جزو موضوعات مناقشه برانگیز تاریخ معاصر بوده است، عده ای خاندان پهلوی را به دلیل تن دادن به این جدایی خیانتکار می دانند و بخشی دیگر سطح ماجرا را تا یک موضوع غیرقابل تغییر پایین می آورند؛ این بحث ها را می توان با مراجعه به فضا مجازی به راحتی مشاهده کرد. روایت تصویر جامع از تمام وجوه این ماجرا برای مخاطب ایرانی دلیل ساخت این اثر توسط بنده شد.

وی در ادامه بیان کرد: سال ۹۶ با روی گشاده و استقبال دوستان روایت فتح برای پیش بردن طرح اولیه مواجه شدم و پروژه به تولید رسید.

کارگردان مستند « استان چهاردهم » بیان کرد: دسترسی به اسناد تاریخی دست اول اصلی ترین مشکل ما برای پیش برد این پروژه بود. متاسفانه بسیاری از نهادهای متولی هنوز نگاه امنیتی و سلیقه ای در انتشار آرشیو و اسناد را دارند که حل کردن این مشکل انرژی زیادی از گروه ما گرفت. از طرف دیگر ارتباط گرفتن و انجام مصاحبه با شاهدین این واقعه که در دهه ۱۳۴۰ در دل ماجرا حضور داشتند بسیار زمان بر بود که این چالش هم با پیگری دوستان و طی شدن زمان به لطف خدا بر طرف شد.

این مستندساز ادامه داد: «استان چهاردهم» روایت دست اولی را از وقایع دهه ۴۰ خورشیدی و چگونگی جدایی بحرین و بازپس گیری جزایر سه گانه برای مخاطب ایرانی ارائه می کند. اینکه چه طور محمدرضا پهلوی در فاصله ده سال از تصویت استان چهارهم ایران یعنی بحرین؛ به کلی زیر همه چیز زد و زمینه این جدایی عجیب فراهم شد.

مستند «استان چهاردهم» به کارگردانی محسن کریمیان و تهیه کنندگی سعید صفار، کاری از گروه مستند روایت فتح در برنامه «به اضافه مستند»، سه شنبه ۲۳ دی، ساعت ۲۰:۰۰ از شبکه مستند روی آنتن می رود.

برچسب‌ها