مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا تصریح کرد که تنها چند هفته تا احیای دیپلماسی درباره توافق ‌هسته‌ای ایران باقی مانده است.

مدیرکل آژانس: تنها چند هفته تا احیای دیپلماسی برجام باقی‌مانده است

به گزارش قدس آنلاین، رافائل گروسی این مطلب را در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مطرح کرد و افزود: روشن است که بحث سر چند ماه نیست. بلکه ما فقط چند هفته دیگر پیش‌رو داریم. 

جو بایدن وعده داده بود که در صورت شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به برجام بازخواهد گشت. اخیرا شماری از کارشناسان بین‌المللی، اساتید دانشگاه، اندیشمندان، صاحب‌نظران، مدیران اندیشکده‌ها و دیپلمات‌های سابق کشورهای جهان نیز در نامه‌ای خطاب به بایدن خواستار بازگشت فوری آمریکا به توافق هسته ایران شده و تاکید کردند که سیاست های شکست خورده ترامپ علیه ایران را پایان دهد.

گروسی در بخش دیگری از این مصاحبه عنوان کرد که ایران به سرعت در حال حرکت به سوی غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم است. وی افزود زمانی که ایران این مساله را آژانس اطلاع داد زمان اجرای آن مشخص نبود اما «اکنون ما در یک واقعیت تازه‌ای قرار داریم. فرآیند [غنی سازی] آغاز شده است و هر روز باید ببینیم چه میزان می‌توانند تولید کنند.»

مدیر کل آژانس در این مصاحبه عنوان کرد که به اعتقاد او ایران می‌تواند ماهانه چند کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده تولید کند.

او همچنین با بیان اینکه ایران درباره خروج از پروتکل الحاقی وفق مصوبه اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به آژانس اطلاع رسانی نکرده افزود که نمی‌تواند بر این اساس گمانه زنی کند. گروسی با این حال عنوان کرد که باید این قانون را جدی بگیرد «زیرا، قانون است و به نظر می‌رسد دولت ایران مصمم به پایبندی به آن است. »

مدیرکل آژانس درباره طرح کاهش دسترسی بازرسان این سازمان در ایران هم گفت که دوست ندارد ۲۱ فوریه از ایران بشوند که حضور بازرسان در ایران کاهش می‌یابد. او با این حال ابراز امیدواری کرد که تا این تاریخ «به نوعی توافق کمکی یا نقشه‌راه جهت اطمینان حاصل کردن از بازگشت تمام طرف‌ها به توافق هسته‌ای دست یابیم، فارغ از اینکه موضوعاتی مانند غنی‌سازی ۲۰ درصدی یا سانتریفیوژهای اضافه باید برطرف شوند».

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها