دست خط و احکام میرزا تقی خان امیر کبیر در شصت و نهمین برنامه سه شنبه های فرهنگی آستان قدس رضوی رونمایی شد.

دست خط و احکام امیرکبیر رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین، از میان بیش از ۱۳ میلیون برگ سند تاریخی مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، ۴ سند ارزشمند مرتبط با امیرکبیر است. یکی از اسناد رونمایی شده در این مراسم به موضوع اعزام میرزا موسی مستوفی به خراسان به منظور انتظام امور دیوانی توسط میرزا تقی خان امیرکبیر و سفارش وی به محمدناصرخان سردار، پیشکار و وزیر خراسان در سال‌۱۲۶۶ق مربوط است.

خانم نظرکرده، کارشناس اسناد مدیریت اسناد آستان قدس رضوی در تبیین حوادث مرتبط با این سند گفت: بحران سالار در خراسان از مهمترین بحران های دوره قاجار و صدارت امیر کبیر است. بخـش عمده ای از گسترش بحران سالار را می توان ناشی از ضعف عملکرد و مـدیریت بحـران غلـط دولـت مرکـزی در دوره محمدشاه و صدارت آقاسی دانست.

وی افزود: کار و سیاست امیرکبیر در برخورد با فتنه سالار بسیار حائز اهمیت است. این موضوع نه تنها توان مندی او و دولتش را در حل مسائل سیاسی نشان می دهد، بلکه کار او و سیاست ها و استدلال های دقیق و محکم و منطقی اش، بیگانگان را به زانو درآورد و لحن اهانت آمیز آنها را عوض کرد و برخوردشان به دوستی گرایید. امیر در خاتمه دادن به فتنه سالار قدرت حکومت مرکزی ایران را افزایش داد و یاغیان و سرکشان، یکی پس از دیگری سر تعظیم فرود آوردند.

نظرکرده همچنین در خصوص سند دیگری که به دستور میرزا تقی خان امیرکبیر به مباشران و حاکمان مسیر تهران به مشهد جهت پرداخت سیورسات به نیروهای نظامی و افواج قزوین اعزامی از قزوین به خراسان در سال ۱۲۶۶ق اشاره دارد اظهار کرد: در این سند آمده است که باید در هر یک از منازل، سورو سات یک روزه آن ها موافق تفضیل نامه موجود فراهم شود.

کارشناس اسناد مدیریت اسناد آستان قدس رضوی خاتون آباد، کبود گنبد، ایوان کیف، قشلان، پاوه، لاسجرد، سمنان، دولت آباد، دامغان، ده ملا، شاهرود، میامی، عباس آباد، مزینان، سبزوار، حسین آباد، نیشابور و ارض اقدس یعنی مشهد مقدس را از جمله مکان های اشاره شده در این سند عنوان کرد که هزینه این سوروسات به خرج مالیات آن جا محسوب شده است.

در سند دیگری از سوی صدر اعظم امیر کبیر، به حکام، ضباط و مباشرین امور دیوانی حکم شده که بر حسب امر شاه، صفرعلی خان سرکرده سواره شاهسون با ششصد نفر سواره شاهسون مامور و روانه خراسان می باشند.

نظرکرده در خصوص این سند توضیح داد: به موجب این نوشته در هر منزل که ده نمک، میان دشت، سودخر، ریوند و قدمگاه از جمله آن هاست، جیره و سور و سات آنان مهیا شده و موافق قبض برات دیوانی صادر شده و به خرج حساب دیوانی این مکان ها مجری و منظور شود.

در ادامه این برنامه، استاد سید علی آل داوود، پژوهشگر اسناد تاریخ معاصر نیز به محتوای نامه های باقی مانده از امیرکبیر در کتابخانه اسناد ملی اشاره داشت که به هدایت امور دربار در مقابله با دولت های خارجی و تدابیر امور داخلی پرداخته بود.

وی ادامه داد: از اقدامات مهم امیرکبیر در ایران می توان به تلاش وی برای بازسازی هویت ایرانیان و نیز انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه در سال سوم سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار در ۱۸ بهمن ۱۲۲۹، قطع دریافتی‌های بی‌حساب و بی جهت مواجب نیروهای حکومت از دستگاه‌ها، سر و سامان دادن به قوانین مالیات و تعدیل صورت عواید و مخارج آن اشاره داشت.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها