سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: منطق ایران در ماجرای برجام، تعهد در برابر تعهد است و در صورتی که طرف مقابل تحریم‌ها را به درستی و واقعی لغو کند جمهوری اسلامی هم تعهدات خود را در این توافق اجرا خواهد کرد.

تعهد در مقابل تعهد رویکرد اصلی ایران در ماجرای برجام است

قدس آنلاین:  «ابوالفضل عمویی»   در خصوص بازگشت آمریکا به برجام اظهار داشت: رویکرد ما مبتنی بر واقع بینی است و خواسته خود را به روشنی بیان می‌کنیم که همانا لغو تحریم‌ها است و در صورتی که این اتفاق رخ دهد، سیاست‌های خود را اعلام خواهیم کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر مشاور امنیت ملی بایدن گفت: اظهارات اخیر «جیک سالیوان» (مشاورامنیت ملی رییس جمهور منتخب آمریکا) ‌در یک برنامه تلویزیونی، نوعی زیاده‌خواهی بود مبنی بر اینکه آمریکا به تعهدهای خود بازمی‌گردد اما باید مذاکرات موشکی در دستور کار قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه موضوع موشکی ایران و به طور کلی برنامه دفاعی ایران، موضوعی مستقل و مبتنی بر نیازهای داخلی کشور است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در منطقه حساسی واقع شده و یک تجربه منفی را در سال‌های دفاع مقدس هم دارد و مشاهده کردیم که کشورهای زیادی در حمایت از رژیم صدام علیه جمهوری اسلامی جنگیدند و ما فقط مبتنی به داشته‌های خود مقابل دشمنان ایستادیم.

عمویی با تاکید بر نقش برنامه موشکی در عرصه بازدارندگی گفت: هدف از افزایش توان موشکی این است که فردی این ذهنیت غلط را به خود راه ندهد که به خاک ایران چشم طمع داشته باشد. بر همین اساس دکترین دفاعی و موشکی کشور به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: طرف مقابل برنامه دفاعی خود را مبتنی بر مداخله در منطقه پیاده کرده و اتفاقا برنامه‌های آنها از جمله فروش سلاح به کشورهای منطقه سبب بی‌ثباتی شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، یادآور شد:‌ این قانون در مراحل مختلفی مورد توجه قرار گرفته است و در مرحله نخست احیای غنی سازی ۲۰ درصد در راکتور تحقیقاتی تهران است که اخیرا به نام شهید «محسن فخری زاده» مزین شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: اجرای این بند از قانون برای غنی‌سازی ۲۰ درصد در مسیر برنامه صلح آمیز برای تامین نیازهای پزشکی و داروهایی بیماران سرطانی است و محصول آن برای رادیو داروها ذخیره خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس هدف اصلی قانون اقدام راهبردی مجلس را لغو تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: مجلس به طور جدی پیگیر لغو تحریم‌هاست و باید مشخص شود طرف خارجی در لغو تحریم‌ها چقدر جدی است. زیرا لفاظی‌ها و بیانیه‌های طرف مقابل برای ما کفایت نمی‌کند و باید اقدام عملی برای لغو تحریم‌ها انجام شود.

وی ادامه داد:‌ در صورتی که طرف مقابل لغو تحریم‌ها را به درستی و واقعی انجام دهد، جمهوری اسلامی نیز به تعهدات خود در چارچوب های تعیین شده باز خواهد گشت. البته با دقت مراقبت می‌شود که زیاده‌خواهی از طرف مقابل صورت نگیرد و فقط منطق تعهد در برابر تعهد را می‌پذیریم و تعهد در مقابل بیانیه، امضا یا سند منطقی نیست.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها