معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با رایزنی‌های انجام شده، شاغلان در حوزه مشاغل خانگی از مزایای بیمه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر بهره‌مند می‌شوند.

وزارت کار: شاغلان مشاغل خانگی از مزایای بیمه صندوق روستاییان بهره‌مند می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین، کار و رفاه اجتماعی، «عیسی منصوری» در نشست ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی اظهارداشت: با راه‌اندازی سامانه مشاغل خانگی، دسترسی دست‌اندرکاران در سطح سیاست‌گذاری و اجرا به همه داده ها به صورت آنلاین فراهم می‌شود.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک بین وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این تفاهم‌نامه برای استاندارد سازی محصولات مشاغل خانگی بر اساس الگوهای نظام پزشکی منعقد شده و یک گام‌ به جلو در این حوزه قلمداد می‌شود.

معاون توسعه کارآفرینی افزود: اتصال شاغلین حوزه مشاغل خانگی به واحدهای تولیدی به عنوان یکی از اولویت‌های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در دست اقدام است و نقطه عطفی در این حوزه محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید نگاه کار در منزل به کار از منزل تغییر پیدا کند، تصریح کرد: این رویکرد یکی از مولفه‌های اصلی در حوزه مشاغل خانگی محسوب می‌شود.

منصوری بر ضرورت استفاده از شرکت‌های پیشران به منظور اتصال شاغلین در حوزه مشاغل خانگی به کسب و کارهای تولیدی تاکید کرد و افزود: سهم هر دستگاه در این حوزه باید مشخص شود.

۱۲۲ هزار نفر، تسهیلات مشاغل خانگی دریافت کرده‌اند

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی ضمن تشریح گزارش عملکرد این وزارتخانه در فرایند توسعه مشاغل خانگی گفت: تاکنون امکان بهره مندی ۹۱ درصد از متقاضیان مشاغل خانگی از بیمه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۶ تا آذر۹۹ تعداد ۶۴۳ هزار نفر در سامانه ساماندهی مشاغل خانگی ثبت نام کرده‌اند، افزود : تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار مجوز در این حوزه صادر شده است.

«مهناز امامدادی» به ترکیب سنی و جنسی متقاضیان مشاغل خانگی اشاره کرد و افزود: در جامعه هدف مشاغل خانگی ۷۶ درصد از متقاضیان را بانوان و ۲۴ درصد را آقایان تشکیل می دهند.

وی تصریح کرد: ۵۲ درصد دریافت کنندگان مجوز مشاغل خانگی بین ۲۰ تا ۴۰ سال سن دارند ۴۳ درصد بین ۴۰ تا ۶۰ سال و ۵ درصد بالای ۶۰ سال سن دارند.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی با اشاره به اینکه ۱۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر، تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کرده‌اند، گفت: همچنین از محل تسهیلاتی که به کسب و کارهای آسیب دیده در شرایط شیوع کرونا اختصاص دارد، تاکنون ۱۰۵ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۳ هزار نفر از فعالین حوزه مشاغل خانگی پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۹۸ هزارو ۶۰۰ فرصت شغلی در حوزه مشاغل خانگی ایجاد شده است، افزود: حدود ۱۰ درصد از تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری به مشاغل خانگی اختصاص یافته است.

امامدادی افزود: ۶۲۷ میلیارد تومان از محل اشتغال روستایی و عشایری به مشاغل خانگی اختصاص یافته که در مجموع ۳۱ هزار شغل از محل این تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی ایجاد شده است.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی با بیان اینکه با همکاری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر مقرر شد برای رشته های کشاورزی، صنعت، خدمات و صنایع دستی امکان استفاده مزایای این بیمه فراهم شود، تصریح کرد: متقاضیان مشمول استفاده از این بیمه می‌توانند از مزایای بازنشستگی و مستمری این صندوق نیز استفاده کنند.

امامدادی افزود: متقاضیان در این رشته ها می توانند از اول بهمن ماه با مراجعه به سایت صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر به نشانی www.roostaa.ir در این سایت ثبت کنند.

وی با اشاره به صدور گواهی انطباق محصولات مشاغل خانگی گفت: با صدور این گواهی، محصولات مشاغل خانگی با اطمینان بیشتری راهی بازار می‌شود.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۷ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دنبال صدور مجوز الکترونیکی برای مشاغل خانگی بوده است، تصریح کرد: با همکاری دفتر توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری این وزارتخانه، در سال ۹۸ صدور مجوز الکترونیکی در حوزه مشاغل خانگی در ۴ استان آغاز و با توجه به نتایج به دست آمده، صدور مجوز الکترونیکی در حوزه مشاغل خانگی از ابتدای سال ۱۳۹۹ عملیاتی شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها