سخنران حرم مطهر رضوی تأسی به سیره فاطمی و علوی را مهمترین اقدام برای برداشتن موانع ازدواج جوانان عنوان کرد.

با تأسی به سیره فاطمی و علوی می‌توان موانع ازدواج را رفع کرد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی در ویژه برنامه «در پناه مادر» ویژه ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) که شب گذشته در رواق مبارکه دارالمرحمه حرم مطهر رضوی بدون حضور زائران برگزار و از طریق فضای مجازی پخش شد، گفت: امروزه دور شدن از سبک زندگی اسلامی و تحت تاثیر سبک زندگی غربی قرار گرفتن باعث بروز مشکلات بسیاری برای افراد جامعه به ویژه جوانان شده است.
این کارشناس دینی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که امروز جامعه ما با آن مواجه است بالا رفتن سن ازدواج جوانان و از طرفی افزایش آمار طلاق و جدایی زوج های جوان است.
وی افزود: زوج های امروزی در امر ازدواج باید حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین(ع) را الگوی خود قرار دهند چرا که این زوج آسمانی به مادیات و امور دنیوی علاقه ای نداشتند، از این‌رو ملاک رضایت خداوند بودند.
حجت الاسلام حسینی قمی یکی از موانع ازدواج جوانان را مهریه بالا ذکر کرد و ادامه داد: مهریه حضرت زهرا(س) حدود پانصد درهم بود در حالی که ثروتمندان بسیاری برای خواستگاری از این بانوی گرامی مهریه هایی بسیار بالاتر از این را پیشنهاد کرده بودند.
وی ابراز کرد: متاسفانه امروزه تعداد زیادی از مردان به خاطر عدم توانایی در پرداخت مهریه در زندان به سر می برند و این مشکل به خاطر عدم توجه به سبک و سیره زندگی اسلامی است؛ کسانی که قصد ازدواج و تشکیل خانواده را دارند باید توجه داشته باشند که مهریه، دینی بر گردن مرد است و باید در حد وسع و توانایی مالی مرد تعیین شود.
خطیب حرم رضوی افزود: یکی دیگر از موانع ازدواج جهیزیه است. جهیزیه حضرت زهرا(س) تنها هفده قلم شامل ضروری ترین وسایل زندگی بود که لیست آن در تاریخ ثبت شده است. نوعروسان جامعه ما نیز باید در تهیه جهیزیه با کنار گذاشتن چشم و هم چشمی به تهیه وسایل ضروری زندگی بسنده کنند و خانواده داماد هم باید برای تهیه جهیزیه با خانواده عروس همکاری داشته باشند.
وی با بیان اینکه برگزاری مراسم جشن عروسی یکی دیگر از موانع ازدواج جوانان است، عنوان کرد: عروسی حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) در مسجد و به صورت ساده برگزار شد و لازم نیست که مجلس عروسی در تالارهای آنچنانی و با پرداخت هزینه های هنگفت برگزار شود.
وی برگزاری مراسم ساده برای ازدواج را در واقع عمل به سیره فاطمی و علوی عنوان کرد و گفت: متاسفانه امروزه ما از سبک زندگی ائمه اطهار(ع) خیلی فاصله گرفته ایم و نتیجه آن هم بروز مشکلات بسیاری از جمله بالا رفتن سن ازدواج و افزایش آمار طلاق در جامعه است.
گفتنی است؛ قرائت زیارت امین الله و سوگواری و نوحه سرایی به مناسبت ایام شهادت بانوی دو عالم حضرت صدیقه طاهره(س) از دیگر برنامه های این مراسم بود.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها