۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
کد خبر: 736479

شبکه های کابلی ناجی جان مردم

محمود پورباقری/ معاون مهندسی شرکت توزیع برق مشهد

وابستگی روز افزون زندگی های امروزی به صنعت برق بخصوص در شهرهای بزرگ فزاینده و اجتناب ناپذیر بوده بگونه ای که می توان گفت طی چند سال آینده تقریبا زندگی بدون برق غیر قابل تصور می باشد.

شرکت های توزیع برق نیز به منظور تامین برق مطمئن و پایدار مشترکین ناگزیر به احداث شبکه های برق در سطح شهر و کوچه و خیابان ها بوده تا بتواند مشترکین خانگی و تجاری را با کمترین فاصله از شبکه برقدار نماید.

عموما شبکه های برق احداث شده در سطح شهر ها در دو سطح فشار متوسط (۲۰ کیلووات) و فشارضعیف (۴۰۰V) احداث می گردند که ترانسهای توزیع وظیفه تبدیل ولتاژ ۲۰KV به ۴۰۰ ولت را برعهده دارند.

احداث شبکه های مذکور با سیم های لخت و بدون روکش با وجود رعایت حریم شبکه و فاصله مجاز آن از ساختان ها می تواند برای شهروندان خطراتی در پی داشته که متاسفانه سالانه منجر به حادثه دیدن و حتی مرگ تعدادی از مردم در سطح کشور می گردد.

ضمن اینکه وجود شبکه های بدون روکش در سطح شهر علاوه بر ایجاد مزاحمت برای درختان موجب می گردد همه ساله تعداد زیادی درخت در مجاورت شبکه های برق به منظور جلوگیری از اخلال در برق رسانی و ایجاد حادثه در شبکه حرس گردد که خسارات زیادی به محیط زیست وارد می نماید. همچنین شبکه های سیمی بدون روکش برای پرندگان نیز خطرناک بوده و در واقع در زمان بارندگی برف و باران قطعی زیاد شبکه ها را در پی خواهد داشت.

در همین راستا شرکت توزیع برق شهرستان مشهد در یک برنامه ۴ ساله از سال ۹۴ تا پایان سال ۱۳۹۷ نسبت به تبدیل حدود ۷۰۰۰ کیلومتر شبکه فشارضعیف سیمی با سیم مسی به کابل خود نگهدار اقدام نموده است.

خوشبختانه شبکه های کابلی علاوه بر اینکه به میزان قابل توجهی خطراتی در اثر برق گرفتگی شهروندان را کاهش می دهد امکان اتصالی شبکه های برق را نیز از بین برده است و این شبکه ها به راحتی می توانند در مجاورت و حتی در تماس با درختان احداث شده بدون اینکه آسیبی به محیط زیست وارد نماید. علاوه بر این میزان خاموشی های برق بخصوص در ایام زمستان و فصل سرد به شدت کاهش یافته و برق پایداری را به مشترکین تحویل می دهد. همچنین وجود سیم های بدون روکش ۲۰ کیلوولت در سطح شهر بسیار خطرناک بوده و متاسفانه عموما حوادث ناشی از برخورد شهروندان با این شبکه ها آسیب پذیری زیادی داشته و غالبا منجر به مرگ یا قطع عضو می گردد.

لذا شرکت توزیع برق مشهد به منظور کاهش حوادث مربوط به این شبکه ها نیز از سه سال قبل برنامه تبدیل شبکه های با سیم بدون روکش را در دستور کار خود قرار داده و از حدود ۲۵۰۰ کیلومتر شبکه فشارمتوسط شهری تا کنون بالغ بر ۱۵۰۰ کیلومتر را به سیم روکشدار تبدیل نموده که امید می رود طی یک برنامه دو ساله نسبت به تبدیل کل شبکه های بیست کیلوولت شهری به سیم روکشدا اقدام شود.

نگاهی گذرا به آمار حوادث ناشی از برخورد اشیاء از جمله لوله آب، چوب پرده، و...که منجر به آسیب دیدگی و فوت شهروندان گردیده و همچنین برخورد پرندگان با شبکه های برق که موجب مرگ پرندگان و قطع برق شده و یا آتش سوزی درختان به دلیل برخورد با شبکه ها بشدت کاهش داشته و در مناطقی که تبدیل سیم ها به روکش دار انجام شده است حتی می توان گفت به صفر رسیده است.

درواقع می توان گفت با تبدیل شدن کل شبکه های برق به سیم روکشدار می توان  انتظار داشت که با رعایت موارد ایمنی توسط شهروندان محترم و رعایت فاصله مجاز سازه ها با شبکه های برق بتوان از حوادث گذرایی که عموما می تواند موجب حوادث مردمی گردد جلوگیری شده و این حوادث به شدت کاهش یابد و همچنین در خصوص محیط زیست و پرندگان نیز شعار شرکت توزیع به عنوان آشتی شبکه های برق با شاخه های درختان محقق گردد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها