مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد گفت: اولین موزه مقنی کشور در گناباد در حال احداث است و این پروژه تا کنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

اولین موزه مقنی کشور در گناباد در حال احداث است

به گزارش قدس آنلاین، رسول صنوبری عنوان کرد: از محل اعتبارات خوبی که از جانب نهاد ریاست جمهوری به قنات قصبه تخصیص یافته، حدود یک میلیارد ریال را به مرمت خانه مرحوم نبی‌پور اختصاص داده‌ایم و قرار است در این محل موزه تخصصی مقنی که برای اولین بار در کشور زندگی روزمره یک مقنی را نشان می‌دهد احداث شود.

وی اظهار کرد: مرحوم حاج غلام‌رضا نبی‌پور از پیر مقنیان ایران بود که فرهنگ حفر قنات را پشت به پشت یاد گرفته و این حرفه را سینه به سینه به دیگران هم آموخت و در پرونده ثبت جهانی قنات قصبه گناباد نیز همکاری زیادی داشت. به طور کلی وی عمرش را صرف حفظ قنات قصبه و بسیاری از قنات‌های گناباد کرد.

صنوبری ادامه داد: به دلیل خدمات شایسته مرحوم نبی‌پور، شخصیت ایشان به عنوان یکی از حاملان میراث ناملموس کشور در سال ۹۶ ثبت ملی شد و فرزندان مرحوم نبی‌پور با توجه به بینش و نگرشی که داشتند برای زنده نگه‌داشتن نام پدرشان و حرفه مقنی‌گری، خانه مرحوم را به میراث فرهنگی اهدا کردند.

مدیر پایگاه میراث جهانی  قنات قصبه گناباد با اشاره به اینکه اگر مقنی نباشد قنات هم مفهومی ندارد خاطرنشان کرد: قنات سازه‌ای است که با این همه رشد تکنولوژی همچنان باید با دست مقنی‌گری شود و بر همین اساس تصمیم گرفتیم منزل مرحوم نبی‌پور را به عنوان اولین موزه مقنی در کشور به مکانی برای شناساندن مقنی و مقنی‌گری تبدیل کنیم.

وی گفت: منزل مرحوم نبی‌پور ۱۰۰۰ متر است که ۷۰۰ متر آن محوطه و فضای سبز است و ۳۰۰ متر نیز فضای اعیان دارد و در محور اصلی گردشگری قنات قصبه واقع شده است.

صنوبری بیان کرد: کارهای مرمتی این بنا در حال انجام است و این پروژه تا کنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در سال ۱۴۰۰ به عنوان یک مجموعه کامل، به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیر پایگاه میراث جهانی  قنات قصبه گناباد گفت: از محل اعتبارات نهاد ریاست جمهوری برای سال ۹۸ و ۹۹ حدود ۳۰ میلیارد ریال اعتبار به قنات قصبه اختصاص یافته که سیاست ما این است که تمام آثار تاریخی که در حریم قنات قصبه هستند هر ساله از محل این اعتبارات منتفع شوند و تاکنون نیز اقدامات خوبی انجام شده است و یا در حال انجام است که از جمله این اقدامات می‌توان به مرمت برج فخرزاده، مرمت برج قلعه آب‌انبار کاخک، مرمت خانه‌های فنجان، پیگیری و تهیه پرونده ثبت ۲۰ درخت به عنوان آثار ارزشمند طبیعی و پیگیری ثبت ۲۰ اثر تاریخی که واجد ثبت هستند، همچنین تهیه پرونده ۱۰ فرهنگ ناملموس اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها