مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی گفت: مشهد به جز روزهای جمعه باید یک روز دیگر در طول هفته تعطیل شود و این روز می تواند پنج شنبه یا روز دیگری باشد.

مشهد در طول هفته باید ۲روز تعطیل باشد/ نقش مدارس و کارمندان در ایجاد آلودگی هوا ۳۰درصد است

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی در نشست خبری مجازی سازمان محیط زیست خراسان رضوی در پاسخ به سوال قدس آنلاین درباره تعطیلی روزهای پنج شنبه در شهر مقدس مشهد گفت: این موضوع تقریبا به یک دهه اخیر بر می گردد و در سال ۱۳۸۸شورای ترافیک خراسان رضوی مقرر کرد که شهرداری مشهد برنامه جامعی را برای این موضوع ارائه کند.

*۱۳سناریو

وی تصریح کرد: از این رو شهرداری مشهد ۱۳سناریو را برای رفت و آمد و حضور کارمندان در محل کار در آن سال به شورای ترافیک ارائه کرد اما این موضوع تا سال گذشته معطل و بلا تکلیف رها شد تا اینکه سال گذشته در شورای ترافیک استان مصوب شد که برای تعطیلی روز های پنج شنبه در شهر مشهد مجوز شورای ترافیک این شهر گرفته شود که متاسفانه علی رغم مکاتبات فراوان اما این موضوع در فرمانداری مشهد قفل و رها شد.

همتی افزود: در اخرین پیگری هایی که سال جاری از طریق کارگروه کاهش آلودگی هوای استان از این فرمانداری داشتیم مقرر شد طرح جدیدی به شورای همتای استان برای این موضوع ارائه شود تا با در نظرگرفتن همه موارد در این باره تصمیم گیری شود .

*تعطیلی ۲روز در هفته

وی با بیان اینکه مشهد به جز روزهای جمعه باید یک روز دیگر در طول هفته تعطیل شود و این روز می تواند پنج شنبه یا روز دیگری باشد ، افزود: طبق بررسی های انجام شده نقش مدارس و کارمندان در ایجاد آلودگی هوا ۳۰درصد است که در سال جاری و به دلیل تعطیلی مدارس این تاثیر پذیری به ۱۶درصد کاهش یافته است. اگرچه به دلیل شرایط کرونا استفاده کارمندان و سایر اقشار جامعه از وسایل حمل و نقل عمومی کاهش یافته و این موضوع به طور طبیعی بر افزایش آلاینده ها و آلودگی هوا نقش داشته است.

*تعهد مسئولان و مشارکت مردم

همتی در ادامه این نشست مجازی افزود: شعار امسال روز هوای پاک تعهد مسئولان و مشارکت مردم نامگذاری شده است که مسئولیت زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی در این باره برای مسئولان و سازمان ها  تعریف شده است اگرچه برخی موارد همچون نگاه های منفعت طلبانه و اقتصادی مسئولیت زیست محیطی سازمان ها را با دشواری هایی مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه رسانه ها نقش به سزایی در حفظ محیط زیست و آگاهی بخشی به جامعه در این باره دارند، افزود: ما نسبت به مسئولیتی که برعهده داریم یک نقد و اعتراض جدی داریم زیرا بدون همراهی سایر سازمان ها،  ما مشکلات محیط زیست را به صورت مضاعف به آینده حواله خواهیم کرد که این در شان استان نمی باشد.

همتی  با اشاره به اینکه اولین اداره محیط زیست در کشور هستیم که برنامه جامع و کامل زیست محیطی را ارائه کرده ایم،  ادامه داد: یکی از چالش های اصلی استان در موضوع آلودگی هوا وجود منابع ثابت و متحرک فراوان در زمینه ایجاد آلودگی و آلایندگی هوا است از این رو در محیط زیست خراسان رضوی به دنبال تدوین نقشه و برنامه جامع محیط زیست با عنوان آمایش کاربردی و در راستای مدیریت ناپایداری های سرزمینی در حوزه محیط زیست با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه شهید بهشتی تهران  هستیم که در این سند سیاست های کلان و توسعه ای استان در حوزه محیط زیست ، محدودیت ها و ظرفیت های استان در این زمینه شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته اند .

وی افزود: شرایط آلودگی هوا در کلان شهر ها یی نظیر مشهد نشات گرفته از انتشار آلاینده ها و شرایط جغرافیایی است . از طرفی در شهر مشهد حتی بیشتر از تهران ،  به دلیل وجود ارتفاعات جنوبی و رشته کوه های هزار مسجد،  فضا برای آلاینده ها محدود است که این موضوع باعث افزایش غلظت آنها و ایجاد وارونگی و آلودگی هوا می شود.

*سیستم فیلتراسیون

همتی ادامه داد: شهر مشهد یک شهر خودرو محور است به طوری که یک میلیون و چهارصد هزار خودرو د راین شهر تردد دارند و از بنزین و گازوئیل u۴ استفاده می کنند.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان  بیان داشت: طبق ماده ۱۸قانون هوای پاک از ابتدای سال ۱۴۰۰باید همه سوخت هایی که  در کشور استفاده می شوند از استاندارد ملی برخوردار باشند از این رو اگر نیروگاهی از مازوت و یا حتی زغال سنگ استفاده می کند باید خروجی آن استاندارد باشد و مجهز به سیستم فیلتراسیون باشند  زیرا نیروگاهی مانند طوس در شهر مشهد در حال حاضر مجهز به این سیستم نمی باشد .

همتی ادامه داد: در سال جاری تاکنون ۲۲۰اخطار محیط زیستی صادر کرده ایم که ۱۷۲مورد آن متعلق به شهر مشهد می باشد همچنین در ۹۸بازدیدی که از ۶۰مرکز معاینه فنی در استان صورت گرفت ۱۲مورد تخلف به ثبت رسید .

وی با اشاره به اینکه به دلیل شرایط کرونایی و علی رغم عدم حضور زائران ، اما مصرف انرژی از سوی شهروندان مشهدی رشد قابل ملاحظه ای داشته است به طوری که مثلا مصرف آب مشهد در سال جاری تاکنون نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است، افزود: در سال جاری تاکنون ۳۸روز هوای پاک در شهر مشهد  داشته ایم که این موضوع در سال گذشته ۳۱روز بوده است همچنین تعداد روزهای هوای سالم در سال جاری ۲۱۵روز بوده است که در مقایسه با سال گذشته ۱۴روز کاهش داشته است . از طرفی در سال جاری یک روز هوای ناسالم برای همه گروه ها به ثبت رسیده است که در سال گذشته این آمار ۲روز بوده است.

همتی با بیان اینکه ارتفاعات جنوبی مشهد تنفس گاه شهر هستند و با عمودی سازی و برج سازی نباید موانع را در جریان طبیعی هوا ایجاد کنیم، افزود: برای پیش بینی دقیق آلودگی هوا باید یک مدل جامع  و کامل تهیه و تدوین شود که شهرداری مشهد مسئولیت تهیه این مدل را بر عهده گرفته است که تقاضا داریم  تهیه این مدل  را به تاخیر نیندازند و هرچه سریعتر تهیه و معرفی نمایند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها