چهارمحال و بختیاری- استفاده بیش‌از اندازه جنگل نشینان از چوب درختان بلوط برای تولید انرژی و تولید زغال بلوط این روزها تبدیل به یکی از عوامل اصلی تخریب جنگل‌های بلوط چهارمحال و بختیاری شده است.

کمبود سوخت فسیلی درختان زاگرس را می‌سوزاند

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: در میان جنگل‌های این استان روستاهای کوچک بسیاری وجود دارد که جنگل نشینان به علت سخت گذر بودن محل روستایشان، امکان داشتن گاز طبیعی را ندارند و به‌راحتی نمی‌توان به این روستاها گازرسانی کرد؛ بیشتر این مردم از درختان جنگل برای مصارف خود مانند آشپزی، گرم کردن آب و استحمام و... استفاده می‌کنند.

معیشت مناطق جنگلی

در همین رابطه محمدی مقدم  یکی از کارشناسان منابع طبیعی به قدس می‌گوید: عوامل قطع جنگل متعدد است که می‌توان به تغییر کاربری اراضی و زراعت دیم، مشکل تأمین سوخت مناطق جنگل نشین  و قاچاق چوب اشاره کرد زیرا که وقتی‌که از قاچاق چوب صحبت می‌کنیم وارد حوزه قاچاق زغال و سودجویی می‌شویم.

این کارشناس منابع طبیعی اظهار می‌کند: برای تأمین سوخت استفاده از آبگرم کن‌های خورشیدی که برای اولین بار در کشور در این استان انجام شد راهکار خوبی بود.

وی اظهار می‌کند: طبق تحقیقات بررسی‌شده ۲۰ هزار خانوار جنگل نشین در استان زندگی می‌کنند که ۳/۴ آن‌ها دسترسی آسان به سوخت‌های فسیلی دارند و ۱/۴ یعنی معادل ۵ هزار خانوار به سوخت فسیلی دسترسی ندارند و هر خانوار  برای تأمین آب گرم روزانه ۷ کیلوگرم چوب استفاده می‌کند.

وی عنوان می‌کند: در هفته این مقدار برای هر خانوار افزون بر۵۰ کیلوگرم و در ماه ۲۰۰ کیلوگرم چوب معادل وزن یک درخت بلوط به ارتفاع ۳ متر و با قطر ۳۰ سانت می‌شود.

وی بابیان اینکه با یک حساب‌وکتاب سرانگشتی در سال  ۱۲ درخت بلوط قطع خواهد شد اظهار می‌کند: اگر این ۵ هزار خانوار برای تهیه آب گرم در طول یک سال ۱۲ درخت قطع کند سالانه چیزی معادل ۶۰ هزار درخت قطع می‌شود که با آبگرمان خورشیدی جلوی این قطع درختان گرفته شد.

وی ادامه داد:  ازآنجایی‌که این راهکار با استقبال زیادی از مردم نیز روبرو شد ۱/۳ قیمت‌های تهیه آبگرم کن‌ها را مردم و ۲/۳ قیمت را نیز دولت پرداخت کرد و تا سال ۹۸ هزار آبگرمان به مردم جنگل نشین تحویل داده شد.

اعطای پنل های خورشیدی

احمدی مقدم تصریح می‌کند: سوخت‌رسانی وظیفه منابع طبیعی نیست اما به دلیل صعب‌العبور بودن برخی از روستاها این اداره در راستای حفظ جنگل‌ها پیگیر پنل‌های خورشیدی شد درصورتی‌که با شرایط پیش‌آمده شرکت گاز می‌تواند به‌راحتی گازرسانی به مناطق را انجام دهد و البته تاکنون در این زمینه بسیار خوب کارکرده و از آمار ۵ هزار خانوار بدون گاز کم نیز شده است.

وی ادامه می‌دهد: اما در دلیل دوم قطع درختان یعنی قاچاق و سودجویی افراد از جنگل نشینان سوءاستفاده می‌کنند که با سواری و یا ماشین‌های حمل مواد غذایی به دنبال حمل چوب از جنگل‌ها می‌روند که استفاده از ماشین‌های گران‌قیمت برای حمل چوب نشان‌دهنده سودجویی است.

 این کارشناس منابع طبیعی می‌گوید: با تعامل با دستگاه‌های قضایی اتفاقات خوبی در این راستا افتاده که افزایش جرائم قاچاق ازجمله راهکارها است.

وی می‌گوید: متأسفانه استان اصفهان و بستری برای قاچاق شده است و دلالان چوب را به اصفهان که دارای کوره‌های تولید زغال است حمل می‌کنند.

بهبود معیشت جنگل نشینان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال  بختیاری در گفت‌وگو با قدس آنلاین اظهار می‌کند: مساحت پارک‌های جنگلی استان به ۳۳۵ هزار هکتار می‌رسد که عمده این جنگل‌ها از درختان بلوط هست و مشکل اصلی پارک‌های جنگلی قاچاق چوب و زغال است که تدابیری برای پیشگیری از این جرم انجام‌شده است .

سید اسماعیل صالحی می‌افزاید: در مرحله اول در مناطق جنگی برای بهبود معیشت بهره‌برداران طرح‌های اشتغال‌زایی را راه‌اندازی کرده‌ایم تا مردم کمتر به قاچاق چوب روی بیاورند و از این طریق تأمین معاش کنند و از سرمایه‌گذاران خواسته‌ایم تا اعتبارات را به سمت مناطق جنگل نشین هدایت کنند تا اشتغال‌زایی در این مناطق به حد بالا برسد.

وی عنوان می‌کند: همچنین توزیع کپسول گاز در مناطق جنگل نشین و آبگرم کن‌های خورشیدی باعث شده که قطع درختان به بهانه تأمین سوخت کمتر شود و درواقع کپسول گاز را جایگزین چوب و زغال کرده‌ایم.

افزایش ضریب حفاظتی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال  بختیاری توضیح می‌دهد: افزایش ضریب حفاظتی یکی دیگر از اقدامات در راستای کاهش این جرم  است لذا سعی شده تا با به‌کارگیری نیروهای جنگلبانی ضریب حفاظت از جنگل‌ها را افزایش داده و با آموزش و بالا بردن فرهنگ صحیح استفاده از منابع طبیعی افرادی را کهِ از سر ناآگاهی به قطع و تخریب جنگل‌های می‌پرداختند را آگاه کنیم اما بااین‌وجود قاچاق چوب وجود دارد.

وی اظهار می‌کند: البته طبق بررسی‌های انجام‌شده کشفیات قاچاق چوب و زغال در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است، هرچند نمی‌توان آمار دقیقی از جنگل‌های از بین رفته اعلام کرد اما قطعاً قطع درختان در نابودی جنگل‌ها بی‌تأثیر نیست لذا برای جلوگیری از این جرم، جریمه قاچاق چوب و زغال در استان به ۵۰ هزار تومان افزایش‌یافته و همچنین باهم صحبتی با استان‌های هم‌جوار مبلغ جریمه در این استان‌ها نیز افزایش پیداکرده است.

وی به دلیل عمده قاچاق چوب اشاره‌کرده و می‌گوید: قاچاق چوب یا از سر نیاز و تأمین معیشت افراد جنگل نشین است که با چوب و زغال فروشی معیشت خود را تأمین می‌کنند و یا در اثر طمع افراد سودجو هست لذا با هماهنگی با نیروی انتظامی مقررشده در مسیر لردگان _بروجن ایستگاه بازرسی فعال شود تا جلوی قاچاق، مواد مخدر، کالا و چوب گرفته شود که این عمل نیز سبب بازدارندگی از این جرم خواهد شد.

برچسب‌ها