کارشناس بورس گفت:علت اصلی روند نزولی حتی بدون در نظر گرفتن همه عوامل تاثیرگذاری بنیادی بر بازار خروج پولی بود که اتفاق افتاد.

چه اتفاقی در بازار بورس رخ داد؟

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: همان‌طور که می‌دانید دو مفهوم رشد یا ریزش قیمت سهام برای سرمایه‌گذاران بورسی اهمیت بسزایی دارد؛ در واقع سود و زیان سرمایه‌گذاران به همین دو مفهوم مرتبط است. زمانی که شاخص کل بورس رشد می‌کند، قاعدتاً اکثر سرمایه‌گذاران بازدهی مناسبی کسب کرده و هنگام ریزش قیمت سهام، شاخص نیز اغلب این افراد با زیان مواجه می‌شوند. حال همان‌طور که اشاره شد، سرمایه‌گذاران حرفه‌ای نظیر مدیران «صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک» در شرایط ریزش قیمت سهام، بازار بورس هم چندان متضرر نمی‌شوند، زیرا این گروه از سرمایه‌گذاران با مطالعه عوامل بنیادی تاثیرگذار بر صنایع و شرکت‌ها، سهام شرکت هایی را در پرتفو نگه میدارند که در زمان ریزش بازار هم اصلاح کمتری داشته باشند. در ادامه عوامل تأثیر گذار بر ریزش بازار و البته شاخص کل بورس را از قول یک کارشناس جویا شده ایم.
فرزانه عسگری کارشناس بورس در این رابطه گفت: ریزش بازار بورس دقیقا از ۱۹ مرداد ۹۹ آغاز شد. سئوال اینجا است که مگر چه اتفاقی افتاد؟ در اواسط مرداد شایعاتی در خصوص تایید و تکذیب صندوق پالایش پیش آمد که فضای مجازی توانست به این التهاب ها دامن بزند از طرفی فضا و صحبت هایی هم که در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد در این میان بی تاثیر نبود. با بر برنده شدن بایدن در انتخاب ریاست جمهوری آمریکا انتظار تورمی در تمام جامعه کاهش پیدا کرد انتظار اینکه افزایش دلار را داشته باشیم کاهش پیدا کرده است.
عسگری ادامه داد: در یکی دو هفته اخیر شیوه نامه دستوری فولاد که دولت می گوید هدف من سازماندهی زنجیره عرضه و تقاضای فولاد است که از طرفی هم می بینید که کاملا مکانیزم قیمت گذاری بورس کالا که  باید مبتنی بر عرضه و تقاضایی باشد  و همچنین حقوق پنجاه میلیون سهامدار نادیده گرفته میشود و حرکتی هم که هفته قبل و طبق گفته ریاست جمهوری که در خصوص نرخ دلار ۱۵ هزار تومانی صحبت کرده بودند به مشکلات دامن زد.
وی افزود: ولی چیزی که هر کدام از سهامداران را در این بازار اذیت می کند ثباتی است که باید در بازار وجود داشته باشد و از ویژگیهای اصلی هر بازاری است که باعث جلب اعتماد سرمایه گذاران  می شود و باعث می شود که افراد اعتماد کنند و سهام های خود را حتی با تلاطم های کوتاه مدت نگه دارند، چیزی که این روزهای کاملا در بازار گم شده است.
وی بیان کرد: شاخص بورس امروز در محدوده ی  ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد قرار گرفته است در حالیکه کف قبلی ۱ میلیون و ۲۳۰ هزار واحد بود، که در کف قبلی حمایتی نداشتیم و کف قبلی را از دست دادیم و در محدوده ۱ و ۱۰۰ قرار گرفتیم. اگر بخواهیم نگاهی تکنیکالی به شاخص داشته باشیم ما در محدوده  ۱۰۵۰ هزار واحد حمایت معتبری برای شاخص داریم. باید به این نکته توجه کنیم که شاخص در یک کانال نزولی حرکت می کند ولی تا روند برنگردد نمی توانیم در خصوص صعود بازار مطمئن بود.
این کارشناس ادامه داد: نگاه کوتاه مدت به بازار بورس و صحبت از نرخ دلار ۱۵ هزار تومان بر واکنش منفی بازار خیلی تاثیر گذاشت و ما را با صف های فروشی که خیلی هم طولانی بودند مواجه کرد. سهامداران می خواستند سهامشان را به هر قیمتی بفروشند. همه این ها نشان از این است که تا پایان سال نمی توان خیلی به روند صعودی بازار خوش بین بود و به نظر می رسد بازار تا پایان سال در همین محدوده ۱ میلیون و ۲۵۰ بازی کند و باقی بماند.
نکته ای باید بدان توجه شود این است که در اوج صعود بازار روزانه ارزش معاملات کل بازار تقریبا ۳۵ هزار میلیارد تومان بود  و در این روزهای ارزش معاملات خرد در محدوده ی ۱۵ هزار میلیارتومن قرار گرفته است که نشان از خروج پول و عدم بازگشت آن است، باید بگوییم پولهایی در اوج توانستند خوب خارج شوند، در محدوده ی شاخص ۱۸۰۰ هزار واحد تا ۲۱۰۰ هزار واحد عمدتا فروش حقوقی ها را شاهد بودیم، حقوقی هایی که صف های خرید را از عرضه های خوب بی نصیب نمی گذاشتند و چند هفته اخیر بعد از ریزش و در منفی ها شاهد خرید حقوقی ها خصوصا در نمادهای شاخص ساز و عمدتا فلزی ها بودیم.
وی ادامه داد: علت اصلی روند نزولی حتی بدون در نظر گرفتن همه عوامل تاثیرگذاری بنیادی بر بازار خروج پولی بود که اتفاق افتاد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها