نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از امروز اول بهمن‌ماه میزبان علاقمندان در بستر فضای مجازی است.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران آغاز به‌کار کرد

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، یکی از اولین رویدادهای مهم فرهنگی کشور در تقویم سالانه، برپایی نمایشگاه کتاب تهران است که به سنت هر ساله امکان برگزاری آن میسر نشد و پس از کش و قوس های فراوان مبنی بر برپایی یا عدم برپایی آن در نهایت، شورای سیاست‌گذاری سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران طی ماه‌های گذشته خبر از لغو برگزاری آن به دلیل شرایط ناایمن ناشی از شیوع کرونا داد.

اما مدتی نگذشت که خبری مبنی بر برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران دل اهالی نشر و کتابخوان‌ها را گرم و امیدوار کرد. علیرغم این که برگزارکنندگان این رویداد مجازی معتقدند نمایشگاه مجازی کتاب به هیچ روی جایگزین نمایشگاه کتاب تهران نیست، اما می‌توان امیدوار بود تا حدودی جای خالی آن را برای اهالی کتاب و صنف نشر پر کند و می‌توان به نقل قولی از وزیر ارشاد استناد کرد که امروز فرهنگ مکتوب ـ به مدد فضای مجازی و بهره برداری از امکانات آن و ایجاد فضای نمایشگاه مجازی کتاب ـ یک بال جدید پیدا کرده است.

در حالی که نزدیک به یک سال از شیوع ویروس کرونا و بالطبع کم  فروغ شدن بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌گذرد، اما نخستین روز از بهمن ماه را با نمایشگاه مجازی کتاب تهران آغاز می‌کنیم. نمایشگاهی که میزبان بیش از ۱۷۰۰ ناشر و بالغ بر ۱۰۰ هزار عنوان کتاب و ۱۸۰ ناشران خارجی با ۲۰ هزار عنوان کتاب در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران است. همچنین ۱۴۲ نهاد فرهنگی و آژانس ادبی در بخش رایت‌سنتر حضور دارند و ۱۴۵ نشست رونمایی کتاب، ۲۰ نشست بین‌المللی و ۲۵ نشست داخلی با حضور ۱۸۰ سخنران داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

سایت نمایشگاه مجازی کتاب امکان دسترسی ۲۴ ساعته را برای مردم فراهم کرده است و علاوه بر ارسال رایگان کتاب‌ها، خریداران می‌توانند از تخفیف‌های ۲۰ درصدی و در بخش خارجی از تخفیف ۵۰ تا ۷۰ درصدی بهره مند شوند.

برخلاف عده بسیاری که معتقدند نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران یک فروشگاه بزرگ است، باید به حجم وسیع و گسترده‌ای از اطلاعات کتاب‌های منتشر شده و تجمیع آنها در نمایشگاه مجازی کتاب به عنوان یک بانک اطلاعاتی اشاره کرد که در نوع خود اتفاق ارزشمند و مهمی محسوب می‌شود.

در پایان باید گفت، هرآنچه سبب آشتی مردم با کتاب، میسر و هموار کردن پل‌های ارتباطی در اقصی نقاط کشور و تمرکززادیی از ارائه امکانات فرهنگی به مرکز و گسترش آن در کل کشور شود و اتفاقاً شرایطی را فراهم کند که مناطق کم برخوردار نیز بتوانند در این دورهمی فرهنگی شریک شوند را باید به فال نیک گرفت.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران توسط موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و با همکاری شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران و بانک صادرات از امروز تا ششم بهمن ماه به نشانی  tehranbookfair.ir میزبان علاقمندان و دوستداران کتاب است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها