۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 736834

تعویق انتخابات عراق و دست خالی الکاظمی

دکتر علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسائل منطقه

منابع عراقی روز گذشته گزارش دادند هیئت وزرای عراق دهم اکتبر سال جاری میلادی (۱۸ مهر ۱۴۰۰) را به عنوان موعد انتخابات زودهنگام عراق تعیین کرده‌اند. این گزارش در حالی منتشر شده که کمیساریای عالی انتخابات در عراق به عنوان نهاد ناظر بر انتخابات، یکشنبه هفته جاری به مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق پیشنهاد داد ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) به عنوان روز برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام شود؛ در حالی که پیشتر، نخست‌وزیر، ششم ژوئن آینده (۱۷ خرداد) را زمان برگزاری انتخابات پارلمانی اعلام کرده بود. تغییر تاریخ انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق اعتراض‌های بسیاری را از سوی احزاب فعال در پارلمان این کشور برانگیخته است.

نخست اینکه این تاریخ تنها یک پیشنهاد از سوی کمیساریای عالی انتخابات است که ارائه شده و هنوز قطعی نیست. با توجه به ساختار پارلمانی عراق باید طرح آن بین گروه‌ها و احزاب مطرح شده و توافقی جمعی در مورد آن حاصل شود. تا طرح در پارلمان توافق نشود، اجرا نخواهد شد و در پارلمان هم همه گروه‌ها و احزاب حضور دارند. تاکنون ائتلاف سائرون این تصمیم را زیر سؤال برده و ائتلاف فتح نیز به شدت با آن مخالفت کرده است. نکته بعدی این است که دولت عراق دستگاه‌های هوشمندی به نام بایومتری را وارد کرده که از طریق اثر انگشت و اسکن چشم، هویت رأی دهندگان را تشخیص داده و امکان تخلف را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. البته بهانه مصطفی الکاظمی این است تا زمانی که این دستگاه راه‌اندازی شده و ارزیابی‌های لازم صورت گیرد، ماه‌ها زمان می‌برد و یکی از بهانه‌های شورای عالی هم این مسئله است. از سوی دیگر، کمیساریای عالی اعلام کرده با توجه به کم بودن احزاب و گروه‌هایی که ثبت نام کردند، قصد عقب انداختن انتخابات را دارد. مسئله نخست اینکه ۴۰۰ گروه ثبت نام کرده‌اند که در هیچ کجای دنیا این تعداد حزب در انتخابات فعال نیست! نکته بعدی این است که همه احزاب ثبت‌نام کرده‌اند و تنها یک حزب نیست؛ آن هم تیار المرحله وابسته به شخص مصطفی الکاظمی است؛حزبی که با همراهی معترضان و جوکرهای اعتراضات یک ساله اخیر، تشکیل شده تا بتواند زمینه‌ای برای تداوم فعالیت‌های سیاسی الکاظمی در عراق باشد و او هم خود را به عنوان رهبر یک جریان سیاسی بنامد. در این میان، این مسئله نیز دارای اهمیت است که الکاظمی عملکرد مثبتی نداشته است. در طول چند ماه اخیر، ارزش پول ملی عراق بسیار کاهش یافته، در تابستان گذشته بحران برق را پشت سر گذاشتند که در زمان عادل عبدالمهدی نبود، بیکاری افزایش یافته، در دوران کرونا موفق عمل نکرده و همه این موارد سبب شده اگر انتخابات برگزار شود، حزب الکاظمی شکست سنگینی بخورد و به احتمال زیاد جایگاه نخست وزیری را از دست خواهد داد. به همین خاطر به‌دنبال عقب انداختن انتخابات و خریدن زمان تا ساخت و پاخت دستاوردی در ساحت داخلی عراق است تا در نهایت بتواند در شرایط بهتری برای خود، انتخابات را برگزار کند. ناگفته نماند ایالات متحده به شدت به دنبال تداوم حضور الکاظمی در قدرت است.

امروز الکاظمی در رأس قدرت قرار دارد و ممکن است از رسانه‌های دولتی یا وابسته به دولت هم در انتخابات بهره برده و حزب دولت ساخته خود را با هدف تأثیرگذاری بر آن تقویت کند؛ در این میان، امکانات دولتی هم که به‌طورقطع مورد استفاده وی خواهد بود تا در نهایت بتواند کرسی‌های بیشتری در پارلمان کسب کرده و در ائتلاف با سایر احزاب به خصوص سکولارها، سنی‌ها و برخی طیف‌های شیعه مانند تیار الحکمه متعلق به حکیم که متأسفانه به‌تازگی مواضع خوبی ندارد، دست برتر را داشته باشد.

برچسب‌ها