اوضاع و احوال چهره ورودی پایتخت معنوی ایران اسلامی از محور آزادی و حد فاصل بزرگراه آیت‌الله رفسنجانی تا میدان قائم به لحاظ ترافیکی همچون آسمان آلوده این شهر به رنگ خاکستری است و گره هزار توی ترافیک همچون سال‌های گذشته علاوه بر هدررفت اوقات طلایی و کلافگی زائران و مجاوران رضوی، به عنوان ویترین ورودی مشهدالرضا(ع) نیز زیبنده و برازنده مشهد مقدس نیست.

گره کوری که با ۴۵ میلیارد هم باز نشد

ماجرا آنجا جالب می‌شود که مسئولان شهری دوره‌های گذشته و حال و متولیان حمل‌ونقل و ترافیک مشهد در قالب پروژه‌های بهسازی محور آزادی و یا مراسم‌های افتتاحیه پیشتر؛ عنوان کرده بودند با ساخت و افتتاح سه پل روگذر مهم و حیاتی - حدفاصل بزرگراه آیت‌الله رفسنجانی تا میدان قائم- ورودی شهر در شأن زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی مناسب‌سازی شده و در واقع چهره‌ای متفاوت از شهر مشهد را در نگاه زائران و مجاوران رقم خواهد زد! علاوه بر آن مدعی بودند پروژه‌های عمرانی اینچنینی نقش کلیدی در روان‌سازی ترافیک مشهد دارد. ذکر یکی دو نمونه از این اظهارنظرها که با اندکی جست‌وجو در دسترس است، خالی از لطف نیست؛ آنجا که معاون حمل‌ونقل و ترافیک و سرپرست معاونت فنی و عمران شهرداری مشهد با اعلام خبر ساخت یکی از پل‌های روگذر به دستاوردهای ساخت این دوربرگردان اشاره می کند و می گوید: با اجرای این پروژه، افزایش ایمنی بزرگراه، ایمنی دسترسی به بولوار توس از خیابان دانش، افزایش ایمنی برای دورزدن در بزرگراه، دسترسی به سه‌راهی فردوسی، کاهش مصرف سوخت، کاهش تأخیر حرکت و کاهش تصادفات دوربرگردان را شاهد خواهیم بود یا بازدید اعضای کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی طی سال‌های گذشته از این پروژه‌ها که در آن یکی از اعضا گفته بود: پروژه روگذر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی باتوجه به ترافیک سنگین محورهای آزادی و هاشمی رفسنجانی می‌تواند کمک شایانی به روان‌سازی ترافیک در تقاطع دو محور ارائه کند.

در عین حال با وجود گذشت یک‌سال از افتتاح آخرین پل روگذر در این مسیر، نه تنها آرام‌سازی و روان‌سازی ترافیکی حاصل نشده بلکه بر گره هزار توی ترافیک این مسیر افزوده شده و کمتر زمانی است که شاهد پارکینگ (انسداد ترافیکی) خودروهای ورودی به مشهد ناشی از ترافیک سنگین در این مسیر نباشیم. ناگفته نماند انسداد و گره کور ترافیکی در قبل و بعد این مسیر (حدفاصل بزرگراه آیت‌الله رفسنجانی تا میدان قائم) همچنان به قوت خود باقی است. اما در بحث چرایی آمایش، تحلیل و بررسی این مسیر به این مهم اکتفا می‌شود که مدیریت شهری برای جانمایی پل‌های روگذر و دوربرگردان‌های غیرهمسطح مثلاً حیاتی، به‌طور متوسط برای هر پروژه، ۱۵ میلیارد تومان (جمعاً ۴۵ میلیارد تومان) هزینه کرده، البته ذکر این نکته ضروری است که برخی مسئولان ارقام بالاتری مطرح کرده‌اند.

باری به هر جهت؛ اکنون افکار عمومی و زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی بر اساس اصل هزینه- فایده؛ این سؤال را مطرح می‌نمایند که اگر قرار باشد چیزی حدود ۴۵ میلیارد تومان از بیت‌المال صرف ساخت سه پل و دوربرگردان غیرهمسطح مهم و حیاتی شود، اما کاهش بار ترافیکی و تسریع تردد خودروها و کاهش آلاینده های زیست محیطی حاصل نشود (بلکه تشدید شود)؛ پس رهاورد و دستاورد صرف هزینه‌های کلان و ساخت پروژه‌های عمرانی ترافیک‌زا چیست؟ مدیران حمل‌ونقل شهری اکنون باید پاسخگوی این تشکیک و مطالبه جدی شهروندان مشهد باشند، چراکه در حال حاضر ترافیک سنگین این مسیر، آزاردهنده‌تر از همیشه سوهان روحشان شده و آنان هر روز شاهد هدررفت اوقات طلایی‌شان در ترافیک وحشتناک این مسیر هستند. علاوه بر آن، تداوم این وضعیت نابسامان ترافیکی در شأن زائران رضویِ خسته در انتهای مسیر و در بدو ورود به مقصد دیار امام مهربانی‌ها امام رضا(ع) نیست و آنان می‌پرسند که مدیران حمل‌ونقل و ترافیک شهری پایتخت معنوی ایران اسلامی در چند دهه مدیریتشان کجای این معمای حل‌نشدنی هستند که هر روزه علاوه بر صرف هزینه‌های کلان، بر گره ترافیکی این محور افزوده می‌شود؟

در این باره نظر مدیر روابط عمومی معاونت عمران حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد را جویا شده و وی با تأیید بار ترافیکی این مسیر و در بیان دلایل آن به خبرنگار ما گفت: باید توجه شود که در مسیر ورودی؛ شاهدِ باند موازی برای تخلیه بار ترافیکی نیستیم. در عوض در مسیر خروجی به خاطر وجود بولوار توس بار ترافیکی کمتر است و شهروندان هنگام مواجهه با ترافیک سعی بر استفاده از این محور دارند. مجید بخت‌آزما در پاسخ به این پرسش که آرام‌سازی و روان‌سازی مسیر ورودی به مشهد حدفاصل بزرگراه آیت‌الله رفسنجانی تا میدان قائم، چه زمانی تثبیت و مرتفع می‌شود؛ اظهار کرد: باند کندرو حدفاصل شاهد تا قائم در حال ساخت است و مسافت کمی برای تکمیل آن مانده و به‌زودی راه‌اندازی می‌شود. به‌نظر می‌رسد بخشی از ترافیک این مسیر ناشی از خروجی بار ترافیک شهرک غرب(قاسم آباد)

هنگام ورود به بزرگراه آزادی است که موجب افزایش ترافیک می‌شود که با راه‌اندازی و عملیاتی شدن باند کندرو، این مشکل مرتفع خواهد شد.

برچسب‌ها