ازدحام در نانوایی‌ها و تشکیل صف‌های نان در حالی است که در حال حاضر تشکیل صف‌های طولانی به خودی خود بسترساز تداوم همه‌گیری کرونا بوده و به شیوع آن دامن می‌زند، آن هم در زمانی که همه تلاش مسئولان بهداشتی کشور بر این است که زنجیره انتقال کرونا را قطع کنند که از نمونه بارز آن می‌توان به وضع محدودیت‌ها در همه نقاط کشور از محدودیت در تردد تا محدودیت در فعالیت برخی اصناف اشاره کرد اما تشکیل چنین صف‌هایی، همه رشته‌های مبارزه با کرونا را پنبه می‌کند.

۲۰ درصد تولید نان صرف خوراک دام می شود

به گزارش خبرنگار قدس، خراسان شمالی با بیش از ۹۰۰هزار نفر جمعیت در حال حاضر هزار و ۳۴۳ واحد نانوایی یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای فعال دارد که متأسفانه چند هفته‌ای است تعطیلی زودهنگام نانوایی‌ها و دست خالی ماندن برخی از شهروندان موجب شده شاهد ازدحام مردم در نانوایی‌ها باشیم که این تراکم جمعیت در ساعات بعدازظهر و پایانی شب بیشترمی شود. به گفته مسئولان و شهروندان افزایش قیمت برخی از اقلام مانند مرغ، تخم‌مرغ، گوشت، لبنیات و... سبب شده مصرف نان مردم نسبت به گذشته بیشتر شود. از سوی دیگر برخی نانوایان اذعان داشته‌اند که علت این ازدحام کاهش سهمیه آرد و محدودیت تردد کرونایی است.

مشکلات اقتصادی و افزایش مصرف نان

یکی از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص تجمع و شلوغی در صف نانوایی‌های سطح شهر می‌گوید: با گران شدن برخی از اقلام ضروری، مردم توان خرید آن‌ها را ندارند و مجبور به حذف آن از سفرهای خود شده‌اند ولی اکنون نان یکی از اقلام اساسی سفره‌های ما ایرانیان بوده که تقریباً غیر قابل حذف است. یوسفی می‌افزاید: همچنین با گرانی خوراک دام برخی دامداران از نان برای تأمین بخشی از تغذیه دام‌هایشان استفاده می‌کنند و با توجه به اینکه نانوایی‌های روستاها جوابگوی نیاز مراجعه‌کنندگان نیست، برخی دامداران به اتفاق خانواده به شهر می‌آیند و نان را به تعداد زیاد از نانوایی‌های مختلف تهیه می‌کنند.

وی همچنین محدودیت‌های کرونایی در ساعت ۲۱ را یکی دیگر از دلایل این شلوغی صف‌های نانوایی عنوان می‌کند.

یکی از نانوایان شهر معتقد است که اوایل صبح صف‌های خرید نان خلوت‌تر است و ساعت ۱۱ به بعد شلوغ می‌شود، همچنین مقدار مصرف نان از طرف مردم بیشتر شده که مشکلات اقتصادی و کمبود آرد و کارگر از جمله دلایل شلوغی نانوایی‌ها هستند.

تشکیل ۳۶۲ مورد پرونده تخلف نانوایی

دبیر شورای آرد و نان و سرپرست صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز می‌گوید: در حال حاضر هزار و ۳۲۹ نانوایی در استان فعال هستند که از این تعداد هزار و ۱۱۲ نانوایی از آرد یارانه‌ای و ۲۱۷ نانوایی آرد نیمه یارانه‌ای استفاده می‌کنند.

علی‌اصغر رضازاده سرانه مصرف آرد به ازای هر نفر در استان را ۵/۹ کیلو عنوان می‌کند و می‌افزاید: بالا بودن میزان سرانه مصرف آرد استان نسبت به میانگین کشوری که در فصل‌های پاییز و زمستان هم این میزان مصرف افزایش می‌یابد، یکی از دلایل شلوغی نانوایی‌های استان است.

وی می‌گوید: افزایش قیمت‌های کالاهایی نظیر برنج و مرغ نیز موجب شده تا مصرف نان در بین مردم افزایش یابد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در زمینه استفاده نان برای خوراک دام و فروش آرد می‌گوید: با افزایش قیمت نهاده‌های دامی، روستاییان و عشایر مجبور هستند برای خوراک دام خود از نان استفاده کنند. رضازاده با بیان اینکه فروش آرد و خرید نان برای تأمین خوراک دام تخلف است، ادامه می‌دهد: در فصل پاییز و زمستان حدود ۲۰ درصد نان تولیدی در استان خراسان شمالی صرف خوراک دام می‌شود. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا نظارت‌هایی بر ازدحام جمعیت در صف و تعطیلی زودهنگام نانوایی‌ها انجام می‌شود اظهار می‌دارد: تاکنون ۶هزار و ۶۵۰ مورد بازرسی از نانوایی‌های استان انجام شده که ۳۶۲ مورد پرونده تخلف به ارزش ۳میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای نانوایی‌های متخلف تشکیل شده است.

برچسب‌ها