برنامه سه‌شنبه شب پایش با موضوع گرانی اخیر مرغ و تخم‌مرغ به سراغ مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان رفت.

 ارز ۴۲۰۰ تومانی برای مصرف‌کننده عملاً هیچ نتیجه‌ای ندارد

قدس آنلاین: مجید موافق قدیری در ابتدای برنامه با اشاره به دخالت‌های اشتباه دولت در بازار رقابتی محصولات پروتئینی گفت: «کشور ما از نظر تولید سرانه محصولات پروتئینی جایگاه بسیار خوبی در دنیا دارد اما دخالت‌های گاه بی‌گاه دولت در زمینه اقتصاد دامداری، تنش را در بازار محصولات پروتئینی را بالا می‌برد. با وجود عرضه و واحدهای عرضه رقابتی بالا، دلیل برای دخالت دولت در این بازار نیست اما متاسفانه دخالت دولت در بازار بسیار بالاست. همچنین کشور در دوران تحریم است و  بنابراین این دلایل سبب شده تنش‌های بازار زیاد باشد.»

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان در رابطه با اشتباه بزرگ ارز ۴۲۰۰ تومانی افزود: « ارز ۴۲۰۰ تومانی پرچالش‌ترین و مهم‌ترین تصمیم اشتباه دولت بوده است. از زمان اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی، پیش‌بینی می‌شد که بازارهای هدف این ارز، برای سوداگران جذابیت داشته باشند. از واردات نهاده‌های دامی تا انتهای زنجیره تولید، صنعت تولید دچار چالش شد. با اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت به دنبال سرکوب قیمتی و دخالت در بازار بود، نتیجه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای هر بازار رقابتی، مخرب و نابودکننده است.»

وی در ادامه با اشاره به عدم کنترل و مدیریت بازار توسط دولت به خاطر سیاست اشتباه ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار داشت: « از زمان اعطای ارز ۴۲۰۰ به محصولات پروتئینی، نه تنها بازار از کنترل دولت خارج شد، نرخ‌های چندگانه این محصولات نیز در بازار مشاهده شد. عملاً این ارز، نه تنها دولت را به اهدافش نرساند، تنها عده‌ای خاص را منتفع کرد. مصرف‌کنندگان عمدتاً نتوانستند از محصولات با قیمت مصوب استفاده کنند، تولیدکننده نیز نتوانست نهاده دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی پیدا کند.»

مجید موافق قدیری با اشاره به اینکه بازار راه خودش را می‌رود و به قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی توجهی نمی‌کند افزود: « قیمت بازار، با قیمت مصوب دولت متفاوت است، وقتی قیمت ارز در بازار آزاد ۲۰ هزار تومان است، محصول در بازار رقابتی خود را با این عدد سازگار می‌کند؛ اینکه دولت انتظار دارد با اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی به کاهش قیمت محصول بپردازد، اشتباه محض است. بازار با عرضه و تقاضا جلو می‌رود. در انتها مصرف‌کننده با قیمت ارز آزاد محصول را خریداری خواهد کرد. ارز ۴۲۰۰ تومانی برای مصرف‌کننده عملا هیچ نتیجه‌ای را ندارد.»

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان در رابطه با عدم وجود شبکه توزیع مناسب کالا افزود: «علاوه بر مشکلات ذکر شده، شبکه توزیع مناسب نیز در کشور وجود ندارد، تولیدکننده، مصرف‌کننده و حتی تاجر نیز به دلیل عدم وجود این شبکه توزیع مناسب، گله‌مند است. کشور در اینجا نیز کمیتش لنگ می‌زند. در شرایط فعلی البته همه تولیدکنندگان و بازرگانان کشور از جان و دل مایه می‌گذارند، اما باید این شبکه نیز اصلاح شود تا امکان سیاست‌گذاری در زنجیره تولید محصولات پروتئینی ایجاد شود.»

مجید موافق قدیری در پایان در رابطه با لزوم تغییر نگاه به بازار از طرف تولیدکنندان و فروشنندگان بزرگ اظهار داشت: «نوع ارتباط تولیدکنندگان با فروشندگان و مصرف‌کنندگان در دنیا بسیار متفاوت‌تر از ایران است. در کشورهای مختلف، تولیدکنندگان ارتباط مستقیم با مصرف‌کنندگان دارند. آن‌ها در فروشگاه‌های بزرگ مانند هایپرها، غرفه مستقیم دارند، همچنین نوع خوراک و جیره‌بندی محصولات پروتئینی نیز در بسته‌بندی اعلام می‌گردد. این تجربه باید در کشور پیاده شود؛ همچنین تولیدکننده نیز به خوبی می‌توانند محصولات را بفروشند و مشتریان خود را بشناسند.»

انتهای پیام/

برچسب‌ها