جو بایدن از کریستوفر رای، رییس پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) خواسته است تا در مقام خود باقی بماند. رای پیش‌تر با احتمال اخراج از طرف دونالد ترامپ، رییس جمهوری پیشین، روبه‌رو بوده است.

بایدن، «کریستوفر رای» را در جایگاه رییس اف‌بی‌آی ابقا کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایندیپندنت، جن ساکی، سخنگوی رسانه‌ای کاخ سفید، اتخاذ این تصمیم در مورد آینده حرفه‌ای رییس اف‌بی‌آی را که نخستین‌بار از شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی اعلام شد، تایید کرده است. خانم ساکی پیش‌تر در نخستین روز خدمت خود در این سمت از اظهارنظر درباره این که آیا رییس جمهوری جدید آمریکا همچنان به کریستوفر رای اعتماد دارد یا خیر، خودداری کرده بود.

جن ساکی روز پنجشنبه برای توضیح بیشتر درباره اظهارنظر خود، در توییتی نوشت که رییس جمهوری در واقع به رای اعتماد دارد و مایل است که او در این سمت باقی بماند. او نوشت: «روز گذشته ناخواسته باعث ایجاد برداشتی شدم. بنابراین می‌خواهم کاملا روشن کنم که رییس‌جمهور بایدن به کریستوفر رای اعتماد دارد و قصد دارد او را در جایگاه ریاست اف‌بی‌آی ابقا کند.»

پیش از آن، یک منبع مطلع به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که سخنگوی رسانه‌ای کاخ سفید از این‌که بایدن با رای تماس گرفته، بی‌اطلاع بوده، اما انتظار می‌رفته است در نشست رسانه‌ای کاخ‌سفید تایید کند که دستگاه رهبری جدید مایل به ابقای رای در جایگاه ریاست اف‌بی‌آی است.  ساکی در آن نشست خبری گفته بود: «من در روزهای اخیر در مورد خاص آقای رای، رییس اف‌بی‌آی، با او (بایدن) صحبت نکرده‌ام، اما اگر اطلاعات بیشتری پیدا کنم، به اطلاع خواهم رساند.»

انتظار می‌رود رای که در ماه اوت سال ۲۰۱۷ به این مقام منصوب شده، برای شش سالی که از دوره ریاستش بر اف‌بی‌آی مانده است، در این جایگاه ابقا شود. مدت دوره ریاست بر اف‌بی‌آی ۱۰ سال است.

هرچند کریستوفر رای را رییس جمهوری پیشین آمریکا خود منصوب کرده بود، اما به‌خاطر خودداری از پشتیبانی ادعای نادرست تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر، بارها مورد انتقاد ترامپ قرار گرفت. رای در سپتامبر گذشته هم درمورد احتمال دخالت روسیه در کارزار انتخاباتی به قانون‌گذاران کنگره گفت: «آنچه بیشتر موجب نگرانی من است، انتشار اخبار جعلی است.» او افزود: «نگران آنم که مردم  به‌خاطر این‌همه سروصدا و هرج‌ومرجی که ایجاد شده است، احساس بیهودگی کنند. مقابله با این مشکل بسیار دشوار است.»

ترامپ که ادعا می‌کرد در انتخابات تقلب شده است، پیش از انتخابات هم گفته بود که از عملکرد رای در مورد تحقیق درباره رقبای سیاسی‌اش از جمله هانتر بایدن، پسر جو بایدن، ناراضی است، اما او را اخراج نکرد.

در حال حاضر رای بر تحقیقات درباره حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره در روز ششم ژانویه نظارت دارد، افرادی که که ادعای تقلب در انتخابات را داشتند. در آن حمله، پنج نفر از جمله یک افسر پلیس کشته شدند. اف‌بی‌آی هم‌اکنون حدود ۱۰۰ نفر را در ارتباط با این رویداد بازداشت کرده است و گفته می‌شود که تحقیق در مورد صدها نفر دیگر همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها