پروژه احداث جاده ترانزیت یا همان کریدور ترانزیتی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که از آن به عنوان طرح اولویت دار آستان قدس رضوی در منطقه ویژه اقتصادی یاد می شود، در آستانه بهره برداری است.

دروازه‌ تولید و اشتغال

به گزارش قدس آنلاین، کلید این پروژه اواخر سال ۱۳۹۶ زده شد، بررسی ها در آن زمان حکایت از این داشت که باید جاده ای ترانزیتی برای اتصال منطقه ویژه اقتصادی سرخس به نقطه صفر مرزی احداث شود تا جهشی به سرعت انتقال کالاها در منطقه داده شود؛ پروژه ای که اهمیت آن باعث شده تا از عالی ترین سطوح آستان قدس رضوی تا شورای عالی مناطق آزاد و ویژه، توان خود را برای تکمیل هر چه سریع تر آن به کار گیرند.

بدین ترتیب با رویکرد استفاده حداکثری از توان شرکت های زیرمجموعه آستان قدس رضوی، شرکت مسکن و عمران قدس رضوی به عنوان مجری طرح انتخاب شد.

 

بزرگترین کریدر ترانزیتی شرق کشور

محمد دلبری، مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی می گوید: پروژه جاده ترانزیت سرخس بزرگترین کریدور ترانزیتی شرق کشور است که به طول ۷.۲ کیلومتر توسط شرکت مسکن و عمران قدس رضوی زیرمجموعه بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی در دست احداث است.

او ادامه می دهد: این پروژه اکنون پیشرفت ۹۰ درصدی دارد و پیش بینی می شود تا پایان بهمن ماه سال جاری به بهره برداری برسد.

 

اتصال به نقطه صفر مرزی

یکی از مهم ترین پروژه های زیر ساختی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس برای خروج از بن بست و وضعیت فعلی، اتصال این منطقه به نقطه صفر مرزی است که با احداث کریدور ترانزیتی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، این مهم میسر خواهد شد.

هادی علیپور؛ مدیر پروژه جاده ترانزیتی منطقه ویژه اقتصادی سرخس می گوید: شرکت مسکن و عمران در این پروژه، انجام تمامی اقدامات احداث راه اتصال منطقه ویژه به نقطه صفر مرزی شامل عملیات خاکی، احداث ابنیه فنی، انجام زیرسازی و روسازی، اجرای آسفالت و سایر عملیات تکمیلی از جمله نصب دیوار پیش ساخته و فنس کشی حریم راه، خط کشی، نصب تابلو و علائم، ایمن سازی و... را بر عهده دارد.

جهش تولید و توسعه اشتغال

با افزایش سرعت عملیات اجرایی در پروژه جاده ترانزیت سرخس، ضمن ایجاد اشتغال در دوران ساخت، پس از بهره برداری و افتتاح پروژه نیز امکان انتقال بار از کشور همسایه ممکن خواهد شد که این مهم، باعث ایجاد اشتغال و در نتیجه تحقق جهش تولید، توسعه صادرات و واردات می شود.

دلبری می گوید: در روند احداث این جاده ترانزیتی به صورت مستقیم ماهانه حدود ۱۲۰ نفر و غیر مستقیم ماهانه نزدیک به ۵۰۰ نفر مشغول به کار هستند.

او ادامه می دهد: شرکت مسکن و عمران قدس رضوی با رویکرد ایجاد اشتغال برای اهالی شهرستان سرخس، ۱۰۰ درصد کارگران مورد نیاز پروژه را از افراد بومی منطقه تامین کرده و فقط در بخش سرپرستان از تعدادی متخصص غیر بومی استفاده شده است.

پس از احداث جاده ترانزیت، سرمایه گذاران خارجی برای ورود به منطقه ویژه اقتصادی سرخس نیاز به دریافت ویزا ندارند و همچنین امکان معافیت ۲۰ درصدی تعرفه گمرکی کالا اجرا می شود که تمامی این موارد در نهایت زمینه تحقق بیش از پیش جهش تولید در این منطقه را فراهم خواهد کرد.

 

تعامل مناسب با کشاورزان منطقه

طبیعتا اجرای هر پروژه ای خصوصا با این ابعاد وسیع با دشواری های مخصوص به خود همراه است، اما طرح استراتژیک ساخت کریدور ترانزیتی شهید حاج قاسم سلیمانی، باید با وجود تمام مشکلات انجام می شد، تا این منطقه از کشورمان روی خوش توسعه را ببیند.

احمد صادقی گلمکانی؛ مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس در این باره می گوید: با توجه به عبور پروژه از روی ریل راه آهن، نیاز به نصب تیرهای ۵۰ متری بدون قطع کردن ارتباط و تردد راه آهن داشتیم که برای اجرای آن، نیاز به دریافت مجوزهای مورد نیاز از راه آهن جمهوری اسلامی ایران و انجام هماهنگی با ارگان های ذیربط بود که تمامی این موارد انجام شد.

او ادامه می دهد: علاوه بر این، پروژه در بخشی از مسیر، با کانال انتقال آب سد دوستی متقاطع بود که به منظور اجرای این محدوده، نیاز به اخذ مجوز و تمهیدات ویژه بود، همچنین جاده ترانزیت در بخشی از مسیر، با فیبر نوری و لوله های آب کشاورزی برخورد می کرد که جابجایی های لازم نیز در این خصوص صورت گرفت.

گلمکانی مقوله تملک اراضی را یکی دیگر از دشواری های این پروژه عنوان و اضافه می کند: با توجه به وجود زمین های کشاورزی، تعامل با کشاورزان منطقه و کسب رضایت برای خرید زمین، کاری بسیار سخت و زمان بری بود.

 منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها