مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه استانداری در زمینه حاشیه شهر مشهد خوب عمل کرده است، گفت: ما در حاشیه شهر مشهد چهار دفتر تسهیلگری داریم و دفاتر تسهیلگری در امور اجتماعی در حاشیه شهر بسیار موثر هستند.

استانداری در حاشیه شهر مشهد عملکرد خوبی داشته است

به گزارش قدس آنلاین، سیدحمید موسوی در خصوص نقش استانداری در توجه به  آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: حوزه اجتماعی حوزه گسترده‌ای است. هر دستگاه نقش خود را ایفا می‌کند. در مورد آسیب‌های اجتماعی که رخ می‌دهد ما مسائل را رصد و جلساتی را برگزار کرده‌، وظیفه حاکمیتی خود را ایفا می‌کنیم، اما مشکل مهمی که در حوزه اجتماعی وجود دارد گستردگی حوزه و وجود عوامل متعدد است.

وی ادامه داد: در حوزه اجتماعی همگی خود را مسئول می‌دانند، اما با این وجود خود را قائل به تمرکز نمی‌دانند و گریز از مرکز دارند؛ برای مثال در مورد کرونا در حاشیه شهر در حال حاضر چندین دستگاه و نهاد غیردولتی در حال فعالیت هستند اما با ما و با یکدیگر هم‌افزایی ندارند و جزیره‌ای به این مسائل می‌نگرند.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: استانداری در زمینه حاشیه شهر مشهد خوب عمل کرده است. ما در حاشیه شهر مشهد چهار دفتر تسهیلگری داریم. دفاتر تسهیلگری در امور اجتماعی در حاشیه شهر بسیار موثر هستند. این دفاتر با دفاتر تسهیلگری شهرداری بسیار متفاوت هستند.  دفاتر ما با نگاه  به رفع آسیب‌های اجتماعی در حال فعالیتند.

وی خاطر نشان کرد: باید هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادها رخ دهد تا  اثرات چشم‌گیری را  در حوزه آسیب‌های اجتماعی شاهد باشیم. یکی از دلایلی که باعث شد تا این آسیب‌ها امروز بیشتر تظاهر پیدا کند، بیماری کرونا است. محدودیت‌ها نیز بر این مسئله دامن زده است.

موسوی در مورد کمک‌رسانی به اقشار آسیب‌دیده بر اثر کرونا بیان کرد: با ایجاد محدودیت‌ها در کرونا خود به خود مشکلات اقتصادی برای مردم ایجاد شد. کاری که می‌شد تا برای این افراد در وهله اول انجام دهیم این بود که تا حدودی مایحتاج معیشتشان تامین شود. بخشی از این مسئله را دولت پیش‌بینی کرده  و بخشی از آن توسط نهادهای مردم نهاد و یا بخش‌های غیر دولتی مانند آستان قدس،  شهرداری و ...  تامین می‌شود.

وی افزود: برای مثال موسسه بین‌المللی آبشار عاطفه‌ها چندین مرحله توزیع بسته‌های معیشتی داشته است و یا تشکل‌های مردمی کوچک نیز کمک‌هایی در حاشیه‌شهر انجام داده‌اند. برای تشکل‌های مردمی ساختاری در نظر گرفته شده است. قرارگاهی در استان تحت عنوان قرارگاه مواسات از ماه‌رمضان تشکیل شد و دستگاه‌های فعال در این حوزه در یک مجموعه قرار گرفته و تشکل‌ها به همین سمت سوق داده شدند. کمیته امداد نیز سامانه سخا را راه‌اندازی کرد و افرادی که نیازمند کمک بودند در آن سامانه ثبت نام کردند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: همچنین این کمک‌ها در قالب کمک‌های مساجد به عنوان کمک‌های مردمی بین نیازمندان توزیع می‌شود، علاوه بر این در طرح شهید سلیمانی که البته نگاهش بیشتر در حوزه درمان است نیز از لحاظ معیشتی و درمانی  افراد نیازمند تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی در مورد دلایل پراکندگی در کمک‌رسانی افزود: این پراکندگی‌ها به این دلیل است که ساز و کار مشخص که قابل مدیریت و کنترل واحد باشد وجود ندارد.  اگرچه بعضی از نهادها برای کار خیر در کشور وجود دارند. بخشی از این مسئله هم به رسانه‌ها برمی‌گردد. اطلاع‌رسانی به مردم بسیار مهم است تا نهادها برای کمک‌رسانی به خوبی معرفی شوند. باید ساماندهی در این زمینه انجام شود. ما در استان به دنبال این موضوع هستیم تا تشکلاتی که در حال حاضر به مردم خدمت کرده و به اقشارآسیب‌پذیر کمک می‌کنند را مدیریت کنیم. تلاش ما بر این است تا با همکاری مجموعه‌ها این کار را انجام دهیم. نهادهای رسمی که اطلاع‌رسانی شده‌اند بهترین بخش‌ها برای کمک‌رسانی هستند .

موسوی در مورد کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر گفت: در جلسات برگزار شده تصمیمی گرفته شده تا  افراد بی‌خانمان و  متکدیان در سطح استان ساماندهی شوند. اثر انگشت این افراد در قالب یک سامانه ثبت شده تا در دفعات بعد سابقه‌ای از این فرد وجود داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها