در حالی که یک خبرگزاری خبر از لغو یک مصوبه جنجال‌برانگیز میان تولیدکنندگان سنگ آهن، تولیدکنندگان فولاد و دولت مبنی بر حذف ممنوعیت صادرات سنگ آهن داد خبرها از این دو انجمن و وزارت صمت حاکی از آن است که تلاش‌‎ها برای اطلاع‌رسانی از سوی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن از یک سو و از سوی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد برای تکذیب چنین خبری برقرار است.

ممنوعیت صادرات سنگ آهن فروپاشید

مهرداد اکبریان رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در گفتگو با قدس‌آنلاین ضمن تایید خبر یادشده گفت: لغو مجوز معاونت معدنی برای صادرات سنگ آهن، خواسته بر حقی بود که توسط معدن‌داران و صادرکنندگان سنگ آهن در این دو سه سال پیگیری می‌شد تا دولت مصوبه فراقانونی ممنوعیت صادرات سنگ آهن را لغو کند.

وی افزود: از آنجا که ما نتوانستیم از طریق جلسات مشترک با دولت به جایی برسیم انجمن سنگ آهن به نمایندگی از اعضایش شکایتی را نزد دیوان عدالت اداری مطرح کرد که دیوان عدالت اداری بعد از ماه‌ها بررسی، رای به نفع انجمن صادر کرد و به همین دلیل وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای همگام‌سازی با این رای، تعدادی از بخشنامه‌های موازی با این حکم را ابطال کرد.

اکبریان ادامه داد: البته ما سعی کردیم در این مدت چراغ خاموش حرکت کنیم تا رای دیوان به نفع انجمن صادر شود که خوشبختانه چنین اتفاقی رخ داد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با بیان اینکه علاقمند نیستیم وزارت صمت در این باره دچار چالش و مشکلی شود گفت: به همین دلیل حاضر به برگزاری جلسه مشترک دیگری با مسئولین وزارت صمت هستیم تا با هماهنگی با آنها، برای ایجاد تعادل در تولید سنگ آهن و محصولات میانی به راهکارهای جدیدی دست پیدا کنیم. این جلسه قرار است روزدوشنبه برگزار شود.

وی از سوی دیگر خبر لغو عوارض 25 درصدی صادرات سنگ آهن را داد و تصریح کرد: بر اساس مصوبه قرار بر این بود که عوارض صادراتی سنگ آهن به صورت پلکانی در سه سال از 5 درصد به 8 درصد و سپس 10 درصد افزایش یابد اما دولت از مهر سال گذشته به یکباره اعلام کرد از این تاریخ باید تا آخر سال عوارض را 25 درصد پرداخت کنیم. حال خبر می‌رسد گویا این مصوبه نیز لغو شده و قرار است عوارض به صورت پلکانی و با همان ارقام یادشده دریافت شود.

تکذیب فولادی‌ها

به رغم اعلام این بخشنامه از سوی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت، نشریه چیلان که ارگان تخصصی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد کشور و مخالف آزادسازی صادرات سنگ آهن است در خبری با استناد به مصوبه خرداد سال 98 اعلام کرد، با نامه اخیر سعید عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت به گمرک این شائبه به‌وجود آمده است که صادرات سنگ آهن، کنسانتره و گندله آزاد شده است و نیاز به تیک صادراتی وزارت صمت ندارد. این در حالی است که آزاد شدن صادرات سنگ آهن صحت ندارد و در واقع صادرات سنگ آهن همچنان نیاز به تأیید دفتر صنایع معدنی وزارت صمت دارد و علاوه بر دریافت «تیک صادراتی»، عوارض ۲۵ درصدی صادرات سنگ آهن نیز باید پرداخت شود.

اصل خبر چه بوده؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت در تیرماه سال جاری، در راستای حمایت از زنجیره فولاد و صنایع پایین‌دستی، صادرات سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله را صرفا با اخذ مجوز از معاونت امور معادن و صنایع معدنی این وزارتخانه و پرداخت عوارض مجاز دانسته و اعلام کرد که به منظور حمایت از تولیدکنندگان فولاد و ضرورت توجه به ارزآوری زنجیره تولید این محصولات، هر گونه صادرات سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله صرفاً در شرایطی مجاز خواهد بود که نیاز تولیدکنندگان فولاد کشور تأمین شده باشد.

هفته گذشته اما سعید عباسپور- مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت- در نامه‌ای خطاب به علی‌اکبر شادمانی - مدیرکل دفتر مقررات صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران- بخشنامه قبلی این وزارتخانه در رابطه با صادرات اقلام مذکور صرفاً با مجوز معاونت امور معادن و صنایع معدنی را منتفی اعلام کرد.

در متن این نامه آمده است:

" پیرو نامه ۶۰/۱۸۰۴۶۹ مورخ ۹۹/۷/۲۳ در خصوص لغو نامه شماره ۶۰/۸۶۸۵۷ مورخ ۱۳۹۹/۴/۸ موضوع ساماندهی صادرات سنگ‌آهن، کنستانتره و گندله آهن، ‌ بدین وسیله مفاد نامه ۶۰/۸۶۰۹۸ مورخ ۱۳۹۹/۴/۷ نیز ملغی اعلام می‌گردد. خواهشمند است دستور فرمایید مراتب یادداشت و به گمرکات اجرایی ابلاغ نمایند. "

؟؟

عضو هیات مدیره چادرملو نیز در گفتگو با قدس‌آنلاین گفت: احتمالا این اقدام جدید وزارتخانه در جهت تامین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان سنگ آهن و رفع مشکلات مالی این واحدها صورت گرفته، اگرچه به نظر نمی‌رسد عوارض صادراتی حذف شده باشد.

محمد فاطمیان افزود: با این توصیف صادرکنندگان سنگ آهن باید در یک فضای رقابتی تلاش کنند قیمت نهایی تولید سنگ آهن، حمل و نقل آن تا مبادی خروجی کشور و دموراژ آن را به نحوی مدیریت کنند تا بتوانند با قیمت جهانی رقابت کرده و سود هم بکنند.

وی ادامه داد: به هر حال اگر ما معتقد به اقتصاد آزاد و رقابتی هستیم باید واحدهای صنعتی بدون کمک و حمایت دولتی بتوانند چرخه تولید را بچرخانند و ادامه حیات بدهند.

برچسب‌ها