رهبر اکثریت سنای آمریکا از دیده‌بان داخلی وزارت دادگستری خواست تا درباره گزارشی که تاکید دارد دونالد ترامپ تلاش داشته تا سرپرست سابق این وزارتخانه را در توطئه‌ای برای لغو نتایج انتخابات نوامبر برکنار کند، مورد بررسی قرار دهد.

جمهوریخواهان خواستار تحقیقات درباره فشار ترامپ بر وزارت دادگستری آمریکا شدند

قدس آنلاین: چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنای آمریکا در پیامی توییتری نوشت: نامعقول است که یک رهبر وزارت دادگستری ترامپ برای تغییر اراده مردم آمریکا توطئه کند. بازرس کل وزارت دادگستری آمریکا باید تحقیقاتی درباره این فتنه‌جویی انجام دهد.

شومر همچنین تاکید کرد که سنای آمریکا، دادگاه استیضاح ترامپ را به اتهام ایفای نقش او در حمله مرگبار شش ژانویه به کنگره پیش می‌برد. این دادگاه از هفته هشتم فوریه آغاز می‌شود.

این اظهارات پس از گزارش جنجالی روز جمعه نیویورک تایمز مطرح شد که تاکید داشت ترامپ برای برکناری سرپرست سابق وزارت دادگستری با هدف تغییر نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایالت جورجیا تلاش کرده بود.

این برنامه شامل جایگزینی جفری روزن با جفری کلارک بود. کلارک از وکلای آمریکایی در وزارت دادگستری است که بسیار منعطف‌تر به نظر می‌رسد و برای فشار بر سیاستمداران جورجیا برای تغییر نتایج این رقابت در آنجا یک گزینه بود. پیش از آن، جفری روزن نپذیرفت که از ادعاهای ترامپ مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ حمایت کند.

این توطئه زمانی ناکام ماند که گروهی از مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا آن را برملا کرده و تهدید کردند که در صورت برکناری روزن به صورت دسته‌جمعی استعفا می‌دهند.

گزارش نیویورک تایمز تازه‌ترین افشاگری از تلاش‌های کمپین ترامپ برای تغییر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. ترامپ به شکست خود مقابل جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعتراض دارد و به ادعاهایی مبنی بر وقوع تقلب اشاره کرده است. او ده‌ها شکایت انتخاباتی تنظیم کرد، به قانونگذاران ایالتی برای اعزام حامیانش به کالج الکترال فشار آورد و حتی به مایک پنس، معاون خودش هم متوسل شد تا پیروزی بایدن را تایید نکند.

علاوه بر این، روزنامه وال استریت ژورنال شنبه گزارش داد که ترامپ علاوه بر اینکه برای برکناری جفری روزن تلاش داشت، وزارت دادگستری آمریکا را هم تحت فشار گذاشته بود تا از دیوان عالی بخواهد پیروزی جو بایدن را باطل اعلام کند.

این روزنامه آمریکایی با استناد به منابع مطلع گزارش داد، این تلاش‌ها در آخرین هفته‌های ریاست جمهوری ترامپ ناکام ماند و علت آن مقاومت مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا بود که از تنظیم شکایت بابت آنچه ادعاهای حقوقی بی‌پایه و اساس می‌دیدند، در دیوان عالی کشورشان خودداری کردند.

انتهای پیام

برچسب‌ها