۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 737268

اینستاگرام و گامی دیگر در استفاده تجاری از اطلاعات کاربران

نازنین عندلیبی، استادیار مدرسه اطلاعات در دانشگاه میشیگان

به‌تازگی وقتی اینستاگرام خود را باز کردم، متوجه شدم جای همیشگی دکمه مخصوص چک کردن اعلان‌ها را دکمه جدید «فروشگاه» گرفته است. اینستاگرام ضمن اعلام این تصمیم می‌گوید این تغییر، از کسب و کارهای کوچک حمایت و مردم را در زمینه برندها و پدیدآورندگان و سازندگان مورد علاقه‌شان با یکدیگر مرتبط خواهد کرد.دیدن این دکمه جدید مرا به فکر فرو برد. من به عنوان پژوهشگری که درمورد شبکه‌های اجتماعی، مردم و جامعه تحقیق می‌کنم، نسبت به اثرات سرمایه‌داری نظارت نگرانم. این مفهوم شامل سود بردن شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی از گردآوری داده‌های کاربران، دست زدن به مداخلات الگوریتمی در ترجیحات مردم و استفاده از این اطلاعات برای هدف قرار دادن مردم با آگهی‌های تجاری می‌شود.ویژگی‌هایی چون دکمه فروشگاه اینستاگرام، سرمایه‌داری نظارت را تسهیل می‌کند، از این رو مهم است که نگاهی به عواقب این تصمیم انداخته شود. بسیاری از افراد برای این از اینستاگرام استفاده می‌کنند تا وقایع زندگی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، اما افزودن این امکان جدید به اینستاگرام، به معنای تغییر دادن ماهیت پلتفرم شبکه‌های اجتماعی به سمت تجارت آنلاین است. این تغییر، راه را برای قرار گرفتن مردم در معرض آگهی‌های به شدت هدفمند و آسیب پذیر کردن آن‌ها در برابر آگهی‌های تجاری و بهره‌برداری از تجربیات عاطفی آن‌ها باز می‌کند.

چرخش به سمت خرید و فروش

تحقیقات مختلف از جمله تحقیق خود من نشان می‌دهد مردم برای ثبت لحظات بزرگ مهم یا پیش پا افتاده زندگی، یافتن اجتماع دوستان و همفکران، تبادل حمایت‌های اجتماعی، ابراز هویت‌های خود و در تماس ماندن با دوستانشان است که از اینستاگرام استفاده می‌کنند.

در سال ۲۰۱۷ من و همکارانم نشان دادیم چگونه اجتماعات سریعی حول هشتگ افسردگی در این پلتفرم شکل می‌گیرد و برای درک معنای تجربه افسردگی، ثبت و به اشتراک گذاشتن آن با دیگران و تبادل پشتیبانی از افراد در ارتباط با افسردگی چقدر بحث و گفت‌وگو انجام می‌شود. به باور من مهم است که این بستر وقتی کاربران برای بیان خودشان و شکل دادن نوعی اجتماع به آن رو می‌آورند، ارزشی را که در این اجتماعات می‌یابند به رسمیت بشناسد و از آن‌ها حمایت کند، نه اینکه مانع این کار شود یا آن‌ها را ترغیب کند به جایی دیگر رجوع کنند.

فشردن دکمه اعلان‌ها که به شکل یک آیکون قلب به نمایش در می‌آید، صفحه‌ای را باز می‌کند که حاوی اطلاعات مربوط به تعاملات افراد هنگام حضور در اینستاگرام است، مثلاً چه کسی از پست‌ها و نظرات شما خوشش آمده است. احتمالاً دکمه اعلان بیشترین دکمه‌ای باشد که روی آن کلیک می‌شود و به احتمال زیاد من تنها کسی نیستم که وقتی قصد دارم با دکمه اعلان کار کنم، روی دکمه جدید «فروشگاه» کلیک می‌کنم. این احتمال وجود دارد که این شرکت کار را ساده کرده تا اطمینان حاصل کند کاربران اینستاگرام با این ویژگی جدید مواجه شوند، اما راه‌های دیگری نیز برای انجام این کار وجود دارد.اینستاگرام با تصمیم به قرار گرفتن دکمه خرید در مرکز پلتفرم خود، در حال ارسال پیامی به کاربران خود است: اینکه این پلتفرم یک کسب و کار است و قرار است تعاملاتی که در آن صورت می‌گیرد به یک کالا تبدیل شود.هرچند عده‌ای از مردم ممکن است برای یافتن و خرید برخی اقلام خود به اینستاگرام مراجعه کنند، ولی بیشتر آن‌ها چنین نیستند. طراحان برنامه‌های کاربردی می‌توانند امکان جدیدی را که نیازی به وجود آن احساس نمی‌شود در بستر آن تعبیه و در طول زمان این نیاز را خلق کنند. چنین چیزی در بستر شبکه‌های اجتماعی و فروشگاه‌های برخط بی‌سابقه نیست. برای مثال وقتی فیس بوک که مالک اینستاگرام است در سال ۲۰۱۶ «فیس بوک مارکت پلیس» را از نو راه اندازی کرد، براون پن گفت:«ما در اینجا مرتبط ‌ترین اقلام مناسب حالتان را به شما نشان می‌دهیم، حتی اگر ندانید چه می‌خواهید».

برچسب‌ها