بحث اکران مردمی هنوز به قطعیت نرسیده و تکلیف این بخش مشخص شده و ما آن را به شکلی رسمی اعلام می‌کنیم.

برگزاری اکران مردمی جشنواره فیلم فجرهنوز قطعی نشده است/احتمالا نمایش فیلم‌ها در استان‌ها را خواهیم داشت

 یکی از نگرانی‌های جشنواره فیلم فجر امسال برای طرفداران بسیار آن، حذف بخش مردمی آن بود. اتفاقی که روابط‌عمومی از همان روز نخست، برگزاری آن را منوط به وضعیت کرونایی کشور اعلام کرد. حالا اما با زرد و آبی شدن بیشتر استان‌های کشور ازجمله پایتخت، بحث نمایش مردمی هم جدی‌تر از گذشته توسط سینمادوستان دنبال می‌شود. در این چند روز، اخباری مبنی‌بر برگزاری این بخش منتشر شده که این اخبار، از سوی روابط‌عمومی جشنواره،  تایید یا تکذیب نشده است. 

برای اطلاع دقیق از اکران مردمی جشنواره، به سراغ مسعود نجفی؛ مدیر روابط‌عمومی جشنواره فجر رفتیم. نجفی به «فرهیختگان» گفت: «بحث اکران مردمی هنوز به قطعیت نرسیده و طی یکی، دو روز آینده، تکلیف این بخش مشخص شده و ما آن را به شکلی رسمی اعلام می‌کنیم.»

  نجفی درمورد اعلام رسمی تماشای فیلم‌ها توسط مخاطبان مردمی از سوی کیانوش جهانپور نیز به ما گفت: «بله، آنها به شکل شفاهی، موافقت خود را اعلام کرده‌اند ولی هنوز نامه مکتوبی از سوی ستاد ملی کرونا به دست ما نرسیده. انتظار داریم این نامه، ظرف یکی، دو روز آینده به دست ما برسد و تنها در آن صورت است که این خبر را به شکلی رسمی اعلام می‌کنیم.»

     اسامی فیلم‌ها و نامزدها چه زمان اعلام می‌شود و آیا امسال هم قرعه‌کشی سینمای رسانه را خواهیم داشت؟

با توجه به اینکه امسال تنها فیلم‌هایی نمایش داده خواهند شد که در حداقل یک بخش نامزد شوند، این پرسش مطرح است که آیا با اعلام اسامی فیلم‌های بخش مسابقه، اسامی نامزدهای هر بخش نیز اعلام می‌شوند؟

مسعود نجفی در این رابطه پاسخ داد: «تا چهارشنبه این هفته، اسامی فیلم‌هایی که در جشنواره امسال برای اهالی رسانه و منتقدان و احتمالا مردم نمایش داده می‌شوند اعلام خواهد شد که متعاقب این اعلام، جدول نمایش فیلم‌ها مشخص خواهد شد. اما اسامی نامزدهای هر بخش، طی این هفته مشخص نخواهد شد و احتمالا مانند دوره‌های قبلی، در روزهای انتهایی برگزاری جشنواره منتشر می‌شود.»  مدیر روابط‌عمومی سازمان سینمایی ادامه داد: «امسال هم برای سالن رسانه‌ها، مراسم قرعه‌کشی را خواهیم داشت و اگر اکران مردمی داشته باشیم، مانند سال‌های گذشته، خبری از سری‌بلیت‌ها نخواهد بود و مخاطبان مردمی باید بلیت تکی فیلم‌ها را خریداری کرده و به تماشای هر فیلمی که می‌خواهند، بنشینند.»

نجفی درمورد سینماهای مردمی جشنواره نیز گفت: «اگر نمایش مردمی داشته باشیم، احتمالا تعداد سینماهای مردمی ما و گستردگی جغرافیایی آنها، بیشتر از سال‌های گذشته خواهد بود و دیگر با آن لیست تقریبا مشابه سالیان قبل مواجه نخواهیم بود. تمام این سینماها مجاز هستند تا 30 درصد ظرفیت خود برای فیلم‌های جشنواره امسال بلیت‌فروشی داشته باشند.»

وی همچنین درمورد نگرانی جامعه منتقدان از عدم‌شروع فرآیند ثبت‌نام برای شرکت در این رویداد گفت: «قرار است بعدازظهر امروز (شنبه)، نشستی با مدیران انجمن منتقدان خانه سینما داشته باشیم تا تکلیف حضور منتقدان در جشنواره این دوره مشخص شود. بنابراین منتقدان عزیز منتظر باشند که ظرف یکی، دو روز آینده، در جریان اخبار حضور خود در جشنواره قرار بگیرند. برج میلاد، به‌عنوان مقر اصلی و محل برگزاری نشست‌ها انتخاب شده و پردیس ملت هم به نمایش فیلم‌ها اختصاص دارد.»

   تکلیف سینماهای مردمی و نمایش فیلم‌ها  در استان‌ها به چه ترتیب است؟

تا پیش از این، اعلام شده بود با توجه به شیوع ویروس کرونا، نمایش مردمی فیلم‌های جشنواره، تنها برای مخاطبان تهرانی ممکن خواهد بود و شهرستانی‌ها، امسال، محروم از برگزاری جشنواره هستند. حالا اما با تغییر وضعیت کرونایی کشور، رنگ قرمز استان‌ها، به آبی و زرد تبدیل شده و همین، انتظارها را برای برگزاری جشنواره در استان‌ها بالا برده است.  در این رابطه از مسعود نجفی پرسیده‌ایم. او به «فرهیختگان» گفت: «احتمالا نمایش فیلم‌ها در استان‌ها را خواهیم داشت ولی تمام اینها منوط به اجازه ستاد کرونای استان‌ها خواهد بود که اگر شرایط برگزاری جشنواره در استان خود را فراهم ببینند و موافقت مکتوب خود را اعلام کنند، قطعا ما هم استقبال کرده و جشنواره را همزمان با تهران، در استان‌ها نیز شاهد خواهیم بود.»

برچسب‌ها