وزیر آموزش و پرورش گفت: پرونده استخدام حق‌التدریس‌ها و نهضتی‌ها تا پایان برنامه ششم یعنی پایان سال آینده بسته می‌شود.

 پرونده استخدام حق‌التدریس‌ها و نهضتی‌ها تا پایان سال آینده بسته می‌شود

قدس آنلاین: محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه دیدار با رئیس‌ بنیاد شهید و امور ایثارگران در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: آموزش و پرورش یک نهاد بسیار بزرگی است و فصل مشترک زیادی با جامعه و همه دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از جمله بنیاد شهید و امور ایثارگران دارد.

وی افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران یکی از مجموعه‌هایی است که فصل مشترک زیادی با آن داریم؛ از یک سو، جامعه فرهنگی یکی از جوامع ایثارگر کشور است که چه در دوره دفاع مقدس و چه در سال‌های پس از آن، همواره جامعه فرهنگی در توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و پایبندی به این فرهنگ پیشگام بوده است.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: بیش از ۴۰ هزار شهید فرهنگی نشانه‌ای از آن است که این نهاد به این فرهنگ تعلق دارد و حوزه تربیت ایثارگران و مدارس شاهد موضوع مشترک ما و بنیاد شهید و امور ایثارگران است که در این باره هم گفت‌وگو کردیم و برای بهبود وضعیت این مدارس و تقویت کیفی آنها هم تأکیداتی شد.

وی ادامه داد: درباره موارد مورد گفت‌وگو در حوزه املاک و مدارس هم توافقات خوبی انجام شد و روی چارچوب آن تفاهم کردیم و در اجرا، کارگروه پیگیری می‌کند؛ تصور نمی‌کنم در این زمینه مشکل حادی وجود داشته باشد.

* گزارشی از ابتلای محصلان به کرونا نداشتیم

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آماری دارید که چند درصد خانواده‌ها از بازگشایی استقبال کردند؟»، گفت: به نظرم هنوز زود است که درباره این تصمیم، داوری کنیم؛ در پایان این هفته گزارشی از مجموعه استان‌ها و شهرستان‌ها خواهیم گرفت و ببنیم وضعیت به چگونه‌ای است و حتما اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی افزود: خبرهای پراکنده از تمام کشور به خصوص مناطق روستایی، عشایری و شهرها داریم که فعالیت است و برخی خانواده‌ها تمایل داشتند که فرزندانشان به صورت حضوری آموزش ببینند اما آمارگیری کلی را در پایان هفته انجام خواهیم داد.

حاجی‌میرزایی در پاسخ به این پرسش که «موردی از ابتلا به کرونا گزارش شده است؟»، اظهار کرد: گزارشی از ابتلا به کرونا نداشتیم؛ یا به ما و یا به وزارت بهداشت گزارش می‌شود که چنین گزارشی را نداشتیم البته ارائه گزارش در این خصوص هنوز زود است.

وی درباره نظارت بر فعالیت مدارس در زمان بازگشایی، بیان کرد: دستورالعملی را وزارت بهداشت ابلاغ کرده است و متعهد هستیم که این دستورالعمل را مو به مو اجرا کنیم و به مدیران مدارس تأکید کردیم و مراقبت لازم را انجام خواهند داد و در بازدیدها هم می‌بینید که حداکثر مراقبت می‌شود؛ حتی در یکی از گفت‌وگوها از خانواده‌ها درخواست کردم که می‌توانند خودشان به مدرسه سر بزنند و مطمئن شوند که برنامه مراقبت‌های ما چگونه است.

* جذب معلمان‌ حق‌التدریس و آموزشیار نهضت بر اساس قانون

وزیر آموزش و پرورش درباره استخدام معلمان حق‌التدریس، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیش‌دبستانی، گفت: حکم قانون این است کسانی که مشمول این قانون هستند که الان افراد مشخص شده‌اند و کاملا در تمام شهرستان‌ها و استان‌ها معلوم است چه کسانی مشمول قانون می‌شوند؛ در آن قانون گفته است که همه ساله تا پایان برنامه ششم به میزان ردیفی و بودجه که اختصاص داده می‌شود، جذب شوند.

وی افزود: ردیفی که امسال اختصاص پیدا کرده است ۲۵ هزار و ۵۰۰ نفر است. از بالاترین امتیاز جذب شدند تا سهمیه ۲۵ هزار و ۵۰۰ نفر تکمیل شود؛ برای بقیه افراد هم اقدام می‌کنیم و همین الان هم از سازمان امور اداری و استخدامی درخواست کردیم که مجدداً به ما ردیف اختصاص دهند و پیگیری خواهیم کرد؛ طبق قانون این افراد باید تا پایان سال آینده به استخدام در آیند و پرونده این مصوبه بسته خواهد شد.

* کاهش مدارس فرسوده کشور به ۲۲ درصد

حاجی‌میرزایی درباره موضوع حادثه برخورد صاعقه به کانکس معلمان، گفت: ببینید موضوع صاعقه یک حادثه است و هر زمانی می‌تواند در هر نقطه از کشور یک حادثه اتفاق بیفتد؛  اولویت اول ما این است که همه دانش‌آموزان از امکان آموزش برخوردار باشند حتی اگر در چادر، کانکس یا در یک واحد استیجاری است؛ در درجه اول باید اطمینان حاصل کنیم که هیچ دانش‌آموزی از آموختن محروم نخواهد شد.

وی افزود: در گام دوم باید برای اصلاح فضای آموزشی آنها اقدام کنیم و متناسب با اعتباراتی که داریم و در مقایسه با سال‌های قبل ۴ برابر شده است و اعتبارات خوبی را دولت به توسعه فضاهای آموزشی اختصاص داده است، تلاش می‌کنیم متناسب با اولویت‌ها، فضای آموزشی را بهبود ببخشیم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: سال گذشته و همین سالی که در آن هستیم، تمام مدارس خشت و گلی را جمع‌آوری کردیم و با مدارس مناسب‌تر جایگزین شد؛ بخشی از مدارس کانکسی کم شده، بخشی از مدارس سنگی کاهش پیدا کرده است و به تدریج متناسب با اولویت‌ها پیش می‌رویم؛ همچنان حدود ۲۲ درصد از واحدهای آموزشی‌ها نیازمند توجه ویژه است یعنی یا باید روی مقاوم‌سازی کار شود یا باید برای بازسازی مجدد اقدام شود که جزو اولویت‌هاست و همه ساله متناسب با اعتباراتی که داریم این کار انجام می‌شود.

وی درباره پرداخت حق‌التدریس معلمان شاغل گفت: فکر می‌کنم پرداخت شده باشد. خبر دقیق را می‌دهیم تا اطلاع کنید.

انتهای پیام/ 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها