​​​​​​​معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مرحله دوم طرح حمایتی پرداخت تسهیلات کرونایی با تخصیص مبلغ ۱۷۰۰ میلیارد تومان به فعالان بخش هنر، فرهنگ و رسانه دارای مجوز این وزارتخانه از اقداماتی است که به تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا رسید و طبق شیوه نامه ابلاغی معاونت اقتصادی ریاست جمهوری از تاریخ ششم دیماه سال جاری مراحل اجرایی پرداخت این تسهیلات آغاز شده و در جریان است.

اختصاص تسهیلات کرونایی به مبلغ ۱۷۰۰ میلیارد تومان به اهالی فرهنگ وهنر

 لادن حیدری در خصوص حمایت‌های تسهیلاتی این وزارتخانه از صاحبان کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، گفت: تا تاریخ 29 آذر سال جاری از طریق سامانه کارا به 16 هزار و 872 متقاضی بیش از 423 میلیارد تومان تسهیلات حمایتی با کارمزد 12 درصد با هدف حفظ فرصت های شغلی و کسب و کارهای به شدت آسیب‌دیده بخش فرهنگ و هنر کشور پرداخت شده که گزارش های مرتبط از سامانه کارا قابل دسترسی است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام این خبر ادامه داد: اقدامات حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کاهش آسیب ها و جبران خسارت های وارده به فعالان بخش فرهنگ، هنر و رسانه ناشی از همه‌گیری کرونا، در بخش‌های مختلفی است که برگزاری 17 نشست شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی فرهنگ، هنر و رسانه با مدیران ارشد دولت و این وزارتخانه برای چاره‌اندیشی و غلبه بر پیامدهای بحران از جمله این اقدامات به شمار می آید.

وی افزود: مرحله دوم طرح حمایتی پرداخت تسهیلات کرونایی با تخصیص مبلغ 1700 میلیارد تومان به فعالان بخش هنر، فرهنگ و رسانه دارای مجوز این وزارتخانه از دیگر این اقدامات است که به تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا رسید و طبق شیوه نامه ابلاغی معاونت اقتصادی ریاست جمهوری از تاریخ ششم دیماه سال جاری مراحل اجرایی پرداخت این تسهیلات آغاز شده و در جریان است.

حیدری تاکید کرد: تقاضای دریافت بیش از 142 میلیارد تومان تسهیلات کرونایی مرحله دوم از سوی 3 هزار و 657 متقاضی در سامانه کارا ثبت شده که طبق گزارش دریافتی از سامانه کارا تا ساعت 13:40  دقیقه 23 دی مبلغ 594 میلیون تومان به مشمولان معرفی شده از سوی این وزارتخانه پرداخت شده است.

پرداخت 35 میلیارد تومان به عنوان حق بیمه سهم اصحاب فرهنگ

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: پرداخت حق بیمه سهم اصحاب فرهنگ و هنر  و رسانه در 3 ماه اول سال جاری با تأمین اعتباری به میزان 35 میلیارد تومان از سوی دولت را از دیگر اقدامات در حوزه تسهیلات حمایتی به صاحبان کسب و کارهای خسارت دیده از کرونا بود که به مرحله عملیاتی شدن رسید.

پرداخت 120 میلیارد تومان کمک هزینه معیشتی به اعضای صندوق هنر

حیدری ادامه داد: کمک هزینه معیشتی اعضای صندوق اعتباری هنر با اعتباری به میزان 120 میلیارد تومان، تأمین و تا کنون به حساب هنر کارت 63 هزار نفر از اعضای این صندوق واریز شده است و کمک هزینه مابقی اعضا نیز از سوی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها با رفع مشکلات بانکی از تاریخ 99/10/13 در حال واریز است.

وی در عین حال تصریح کرد: حسب درخواست وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی از هیات دولت برای پرداخت مرحله سوم کمک هزینه معیشتی ایام کرونای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه این موضوع در سازمان برنامه و بودجه در مرحله امکان‌سنجی به منظور ارجاع به کارگروه مقابله با آسیب‌های اقتصادی ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار دارد.

این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مطابق تفاهم نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان برنامه و بودجه، طرح اعطای کمک هزینه بیکاری معادل 120 هزار تومان به همه اعضای صندوق اعتباری هنر برای مدت چهار ماه اجرایی شده است.

انعقاد تفاهم نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان برنامه و بودجه و صندوق کارآفرینی امید

وی همچنین تاکید کرد: تفاهم‌نامه سه جانبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان برنامه و بودجه و صندوق کارآفرینی امید با هدف تامین اعتباری به میزان 74 میلیارد تومان برای اعطای 220 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به فعالان و کسب و کارهای آسیب دیده بخش فرهنگ، هنر و رسانه، امضا و مبادله و ثبت نام متقاضیان از آبان سال جاری در سامانه تحفه (تسهیلات حمایتی فرهنگ و هنر) به نشانی : https://tohfeh.farhang.gov.ir/ / آغاز شده است و به زودی فرایند پرداخت پس از بررسی‌های کارشناسی تقاضاها آغاز خواهد شد.

حیدری تصریح کرد: برابر تفاهم‌نامه منعقده به محض مصرف این تسهیلات؛ با تأمین 200 میلیارد تومان اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه، طرح پرداخت 600 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت رونق تولید نیز با عاملیت صندوق کارآفرینی امید برای حمایت از فعالان و کسب و کارهای بخش آغاز می شود.

وی یادآور شد: بر اساس گزارش دریافتی از سامانه تحفه تا پایان وقت اداری 23 دی 48 هزار و 324 فعال فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، درخواست دریافت بالغ بر 1200 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت را در این سامانه ثبت کرده‌اند و پاسخگویی به این تقاضاها نیازمند همراهی مجلس محترم شورای اسلامی در تأمین اعتبارات مکفی نیز خواهد بود.

حیدری در مورد پرداخت 7 میلیارد تومان کمک بلاعوض به تشکل‌های صنفی مستقر در خانه هنرمندان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: در راستای لزوم حمایت از تشکل‌های صنفی مستقر در خانه هنرمندان، تاکنون 7 میلیارد تومان کمک بلاعوض به این مجموعه صنفی پرداخت شده است و پرداخت حداقل 3 میلیارد تومان افزون‌تر، تا پایان سال جاری نیز در دستور کار وفق مقررات بودجه‌ای قرار خواهد گرفت./

برچسب‌ها