یک روزنامه آمریکایی در گزارشی درباره تلاش برخی چهره‌ها در آمریکا برای تخریب هرگونه مسیر دیپلماسی تیم جو بایدن با ایران و بازگشت به توافق هسته‌ای تاکید کرد که هدف این افراد مخالفت با دیپلماسی است و رئیس جمهور جدید می بایست در برابر آنها ایستادگی کند.

گزارش هافینگتن پست از تلاش‌ها برای تخریب مسیر دیپلماسی بایدن در قبال ایران

قدس آنلاین: روزنامه هافینگتن پست در گزارش خود نوشت: جو بایدن و دستیاران ارشد سیاست خارجی‌اش وعده داده اند که برای دستیابی به یکی از اهداف اصلی دیپلماتیک خود، یعنی بازگشت به توافق هسته ای ۲۰۱۵ با دقت حرکت کنند. توافقی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یک جانبه از آن خارج شد.

 به نوشته هافینگتن پست، اما در این میان افراد جنگ طلب، از جمله تام کاتن مصمم هستند در مسیر برنامه های بایدن مانع ایجاد کنند. به نظر می رسد اولین هدف این روزهای آن ها، رابرت مالی مقام پیشین کاخ سفید باشد که به عنوان اصلی ترین گزینه تصدی مقام نماینده ویژه امور ایران در دولت آمریکا مطرح شده است.

این منتقدان استدلال می کنند که رابرت مالی با ایران همدردی می کند و اسرائیل، متحد آمریکا  که ایران را تهدید اصلی خود می داند، تحقیر می کند.

در پاسخ به این افراد، گروهی از شخصیت های مورد احترام جهانی از جمله تعداد زیادی از سناتورها تا مقامات سابق ایالات متحده و گروه های قدرتمند، ضمن تایید صلاحیت و تخصص مالی، از صلح و امنیت بین الملل حمایت کرده اند. در ۲۰ ژانویه، جوئیش اینسایدر گزارش داد که مالی با انتقاد از ترور دانشمند برجسته ایرانی، این اقدام را برای دیپلماسی مضر دانسته است. در واقع دیدگاهی که بین کارشناسان سیاست خارجی مشترک است.

این روزنامه آمریکایی ادامه داد: با این حال، به شکل روز افزونی آشکار می شود که اختلافات چیزی بیش از دیدگاه ها و اعتبار شخصِ رابرت مالی است. افراد مشکوک و مخالف به مذاکره با ایران نمی خواهند فقط جلوی  یک انتصاب خاص را بگیرند. بلکه آن ها می خواهند در رویکردی وسیع تر بر دولت بایدن تاثیر بگذارند. بایدن در انتخابات پیروز شد، اما بسیاری از جمهوری خواهان و شرکای آن ها وی را تحت فشار قرار می دهند تا به سیاست تهاجمی خود در قبال ایران ادامه دهد. در واقع مسئله مخالفت با دیپلماسی است.

نمونه رابرت مالی نشان می دهد که تندروها می خواهند ببینند دولت بایدن چگونه در برابر جنجال ها واکنش نشان خواهد داد تا بهترین محاسبه ها را برای آینده در نظر بگیرند. با وجود ابراز نگرانی هایشان، اما در نهایت برای آن ها مهم نیست که رابرت مالی این شغل را به دست می آورد یا خیر. بلکه آن ها همچنان بر تخریب توافق که آن را ساده می دانند، متمرکز هستند.

جی استریت، گروه برجسته یهودی که از گفت وگو با تهران حمایت می کند، خاطرنشان کرد که حمله به مالی لحن آشنایی داشت. در توئیتر این سازمان آمده است:  "ما از اینکه مانند گذشته شاهد همان نوع ترور شخصیت ها و اتهامات دروغین علیه افرادی هستیم که شغل خود را برای پیشرفت دیپلماسی و صلح صرف کرده اند، نگران هستیم." 

به نوشته هافینگتن پست، گروه های ضد جنگ و کارشناسان کنترل تسلیحات می گویند که بایدن می تواند با لغو  برخی تحریم های غیر هسته ای اعمال شده توسط ترامپ، حسن نیت خود را برای تسریع در مذاکرات هسته ای نشان دهد و صریح بگوید که ایالات متحده  مانع همکاری و معامله دیگر بازیگران بین المللی مانند شرکت های اروپایی و صندوق بین المللی پول با ایران نخواهد شد.

در واقع، ایجاد یک بنیاد سیاسی قوی در واشنگتن برای دیپلماسی نیز بسیار مهم است. اختلافات بر سر انتصاب رابرت مالی تنها یک آزمایش اولیه است.

جی استریت همچنین یادآور شد: راه حل تیم جو بایدن برای مدیریت موفقیت آمیز این نابسامانی، ایستادگی و جلوگیری از واگذاری اهرم فشار به نیروهایی است که احتمالاً هرگونه تلاش دیپلماتیک را مورد انتقاد قرار می دهند. بازی هوشمندانه این است؛ تیم خود را بسازید و آنچه در طول مبارزات انتخابی انجام داده اید را دنبال کنید: نادیده گرفتن توئیتر.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها