حجت الاسلام سراج گفت:هر فردی که می‌خواهد مسئولیتی را برعهده بگیرد در کنار تخصص، باید حتماً مؤمن باشد که در غیراین صورت به بیراهه رفته و به مردم خود خیانت می‌کند.

ایمان یعنی پا گذاشتن روی امیال نفسانی برای رضایت خداوند/ مسئول اختلاسگر، متخصصی است که ایمان ندارد

حجت الاسلام محمدابراهیم سراج استاد دانشگاه و کارشناس امور دینی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به بیان تعریف فرد مسلمان و فرد مؤمن پرداخت و گفت: مسلمانی و اسلام آوردن مرحله ورود به توحید و مرحله نظری آن است، یعنی اینکه شهادتین را بگوییم مسلمان شده‌ایم اما ایمان مرحله عمل به توحید و باور قلبی است و لازمه آن این است که انسان از لحاظ عقلی و در اندیشه خود به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر مکرم و ولایت اهل بیت علیهم السلام پی برده باشد لذا کسانی که در این موضوع به باور قطعی نرسیدند، ممکن است مسلمان باشند اما وارد مرحله ایمان نشده‌اند.

حجت الاسلام سراج افزود: لازم است انسان پس از پذیرش اسلام و باور ظاهری، وارد مرحله دوم که همان مرحله عمل است بشود، عمل به آنچه که خدا، پیامبر و ائمه ما را به آن امر کرده‌اند و یا خودداری از آنچه نهی کرده‌اند. در ارتباط با اینکه انسان مؤمن چه علائم و نشانه‌هایی دارد، در روایات و متونی دینی ما مطالب فراوانی ذکر شده است.

استاد دانشگاه ادامه داد: من اگر بخواهم در بحث عمل و ایمان عملی حدیث جامع و کاملی را از ائمه علیهم السلام نقل کنم، امام محمدباقر(ع) نشانه های ایمان را در سه چیز خلاصه می‌کنند. اولین مورد تفقه در دین  و شناخت آن است. برخی از اشتباهاتی که ما مرتکب می‌شویم به عدم شناخت ما از دین باز می‌گردد. در صورتی که اگر ما دین را به خوبی بشناسیم جلوی بسیاری از انحرافات گرفته می‌شود و امکان موفقیت را فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: دومین نشانه انسان مؤمن میانه روی و مقتصد بودن است، میانه روی مخصوصاً در مباحث معیشتی باید لحاظ شود. فردی مقتصد و میانه روست که اولاً مال را از راه حلال بدست بیاورد، ثانیاً، آن مال را در راه حلال مصرف کند، ثالثاً حق الله مانند خمس و زکات را در آن مال ادا کند و حق الناس را که در فقه و دین ما اهمیت بسیار بالایی دارد، رعایت کند.

حجت الاسلام سراج سومین نشانه انسان مؤمن از زبان امام محمدباقر(ع) را صبر در سختی‌ها و مصائب عنوان کرد و افزود: این مواردی که ذکر شد، نشانه‌های کمال ایمان است و هرچند به طور خلاصه مطرح شده اما اگر دقیق شویم می بینیم که جامع و کامل است. البته ویژگی های بسیار دیگری نیز در روایات برای انسان مؤمن ذکر شده است، کما اینکه می‌فرمایند انسان مؤمن سختگیر نیست، مؤمن دروغ نمی‌گوید، مؤمن خیانت نمی‌کند، مؤمن اهل غیب و تهمت نیست، تقوای الهی را رعایت می‌کند و موارد دیگری که رعایت تمام این موارد به مراقبت، تلاش و توفیق الهی نیاز دارد.

کارشناس امور دینی در ارتباط با درجات ایمان نیز توضیح داد: امام صادق در روایتی می‌فرمایند که ایمان را مراتبی است دهگانه که باید پله پله این مدارج را پیمود و شاید مقصود ایشان از این 10 مرحله عمل به همان فروعات دینی باشد؛ بنابراین در یک شب و یک روز نمی توان همه مراحل ایمان را طی کرد، باید خود را به زحمت انداخت، باید مراقبه داشت، باید از خیلی چیزها که دلمان می خواهد اما مورد مرضی خدا نیست عبور کنیم، اموری را که برایمان سخت است ولی خداوند بر انجام آن تأکید دارد باید انجام دهیم، در واقع ما به هر میزان که بتوانیم بر امیال نفسانی خود چیره شویم می‌توانیم امیدوار باشیم که به قله ایمان برسیم. امام کاظم(ع) می فرمایند که انسان مؤمن باید امروزش با دیروز متفاوت باشد، یعنی ما باید به ویژه در بعد معنوی پیشترفت داشته باشیم، می‌فرمایند کسی که امروزش مانند دیروز باشد ضرر کرده و کسی که بدتر از دیروز باشد از رحمت خداوند به دور است.

وی در ارتباط با اهمیت ایمان و مؤمن بودن مسئولین کشور گفت: بدیهی است که هر فردی که مسئولیتی را در کشور برعهده می گیرد باید تخصص لازم را داشته باشد اما این به تنهایی کافی نیست و وجود تقوا و ایمان هم ضروری است؛ تقوا و ایمان به آن تخصص جهت می‌دهد و اگر چنین نباشد، آن فرد متخصص یکی از همین اختلاسگرانی می‌شود که هر روز اسامی آنها افشا می‌شود، بیشتر این افراد تخصص داشتند و تحصیلکرده هستند اما چون در کنار این تخصص ایمانی نبوده تا به او جهت دهد، شاهد اختلاس‌های چندهزار میلیاردی هستیم یا اینکه فرد در سمت خود کم کاری می‌کند و مشکلات عدیده جبران ناپذیری را برای جامعه به بار می‌آورد. بنابراین هر فردی که می‌خواهد مسئولیتی را برعهده بگیرد حتماً باید مؤمن باشد که در غیراینصورت قطعاً به بیراهه رفته، به مردم خود خیانت می‌کند و در مسیری گام بر می‌دارد که رضایت خداوند در آن نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها