معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی، اقدامات اشتغال‌زایی دو سال اخیر این معاونت در مناطق سیل‌زده استان گلستان را به منظور حمایت و توانمندسازی اقشار بی‌بضاعت منطقه تشریح کرد.

اشتغال پایدار، ارمغان آستان قدس برای آق قلا

به گزارش قدس آنلاین، ایجاد اشتغال از طریق اعطای وام به اقشار آسیب دیده و بعد رها کردن نتیجه بر عهده خود افراد، تجربیات تلخ زیادی را برای نهادهای مختلف امدادی و همچنین مددجویان برجای گذاشته است.

اما آستان قدس رضوی برای اشتغال زایی و کمک به محرومان راه دیگری را در پیش گرفت و آن «تکمیل چرخه تولید» بود. چرخه ای که تمام مراحل تولید اعم از تهیه مواد اولیه، فرآوری، بازاریابی و فروش در آن دیده شده است.

در قالب این طرح، آستان قدس رضوی علاوه بر اعطای انواع تسهیلات و خدمات، مراحل صفر تا ۱۰۰ زنجیره تولید را نیز مدیریت می کند و همچنین با به ‌خدمت گرفتن نیروها و نهادهای متخصص بر نتایج حاصل شده در هر مرحله، از تولید تا عرضه محصول نهایی به بازار نظارت دارد، تا در کنار اشتغال‌زایی و توانمندسازی این اقشار، از منابع حاصل از نذر و وقف و در واقع سرمایه‌ معنوی خود یعنی اعتماد مردم به‌ دقت حفظ و حراست کند.

یکی از طرح های مهم اشتغال زایی معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی در شهرستان سیل‌زده آق‌قلا که بیشتر از دیگر مناطق استان گلستان در سیل سال ۹۸ متحمل خسارت شده بود، اجرا شد. طرح «تولید و پرورش دام سبک».

 

طرحی علمی و عملیاتی

به گفته حامد صادقی معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی، بعد از وقوع سیل در فروردین‌ماه ۹۸، آستان قدس رضوی برای امدادرسانی و ارائه خدمات مورد نیاز مردم استان گلستان، عازم مناطق سیل‌زده شد. ارسال و استقرار آشپزخانه سیار، توزیع لوازم بهداشتی، توزیع دستگاه کف‌کش میان گروه‌های جهادی برای بیرون کشیدن آب از منازل و توزیع پلاستیک به عنوان کف پوش بخش کوچکی از خدمات ارائه شده طی مدت ۴ ماه امداد رسانی به سیل‌زدگان این منطقه بود.

صادقی بیان کرد: حسب تأکید تولیت آستان قدس رضوی برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان، ضمن بررسی اوضاع منطقه و پایش نیازهای اساسی مردم، مشخص شد که معیشت مردم بیش از دیگر کمبودها به خطر افتاده است؛ به همین دلیل اشتغال‌زایی در اولویت اقدامات ما قرار گرفت. با تشکیل جلسات متعدد با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاه مزیت‌های هر منطقه شناسایی و در خصوص ایجاد اشتغال مناسب به جمع‌بندی رسیدیم که پرورش دام سبک، شترداری، پرورش میگو با آب دریا، بوم‌گردی، خیاطی بانوان با محور دوخت البسه محلی ترکمنی از جمله شاخص‌ترین مزیت‌های نسبی این استان است.

وی ادامه داد: پس از جمع بندی اطلاعات به این نتیجه رسیدیم که بخاطر وجود مراتع سرسبز و پیشینه طولانی اشتغال ساکنان گلستان به دامپروری و نیز تناسب با زیرساخت‌های آستان قدس رضوی، اشتغال‌زایی در حوزه دام سبک بهترین گزینه خواهد بود.

صادقی به کیفیت انتخاب مشمولان هم نقبی زده و توضیح می‌دهد: برای اجرای طرح در مناطق و روستاهای سیل‌زده و جمع‌آوری اطلاعات خانوارهای کم‌بضاعت و آسیب‌دیده از سیل، گروه‌های جهادی و مردمی را پای کار آوردیم. این گروه ها خانوارهای مشمول را با ۱۸ شاخص از جمله افرادی که کسب‌وکارشان را در سیل از دست داده بودند، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی نبودند، توانایی جسمانی راه‌اندازی دامداری را داشته باشد و...، اهلیت سنجی کردند تا وام قرض الحسنه ۷۰ میلیون تومانی برای راه‌اندازی واحدهای دامداری به آنها تعلق گیرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: در راستای این طرح با مؤسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی برای ارائه خدمات فنی و تخصصی در حوزه دامداری از جمله اصلاح نژاد، اصلاح جیره دام، اعمال مراقبت‌های ویژه دام برای ایجاد مزیت و استحصال نتیجه بیشتر مذاکراتی صورت گرفت.

 

الگوبرداری از نمونه‌های موفق جهانی

معاون خدمات اجتماعی آستان قدس رضوی یادآور شد: در خارج از کشور با وجود تعداد دام کمتر، به دلیل بهره‌برداری صحیح و علمی از اصلاح نژاد، نه‌تنها نیاز داخلی را برآورده کرده‌اند، بلکه در حوزه صادرات گوشت هم موفق ظاهر شده‌اند و آستان قدس رضوی با تشویق مردم و همکاری مؤسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی به‌دنبال اجرای این الگوی دامپروری است.

صادقی افزود: بر همین اساس در طرح اشتغال زایی پرورش دام سبک در استان گلستان در ابتدا میش نژاد بومی به مشمولان واگذار می شود و سپس در نسل های بعدی این دام ها از طریق ژن تولید شده در موسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی به دام ژن برتر تبدیل خواهند شد. دامی که تعداد زاد و ولد بیشتر، گوشت بیشتر و چربی کمتری دارد.

 

ساخت ۹۰۰ جایگاه دام رایگان

صادقی با بیان اینکه بعد از انجام برآوردها و بررسی‌های لازم، نیاز به راه‌اندازی ۹۰۰ واحد اشتغال دام سبک احصا شد، افزود: از محل اعتبارات آستان قدس رضوی و با کمک نیروهای جهادی محلی ۹۰۰ جایگاه‌ نگهداری دام به صورت رایگان برای خانوارهای تحت پوشش طرح ساخته شد.

معاون خدمات اجتماعی آستان قدس رضوی افزود: بعد از مرحله بررسی مشکل و شناخت راه حل، مرحله شناسایی افراد واجد شرایط با موفقیت انجام شد؛ سپس مرحله تامین دام مورد نیاز و مرحله ساخت ۹۰۰ جایگاه دام رایگان نیز انجام شد. دو بخش معرفی افراد تحت پوشش طرح به بانک، برای دریافت وام ۷۰ میلیون تومانی فقط با یک ضامن و تحویل دام هم در حال انجام است.  

وی با اشاره به یکی از مشکلات پیش روی طرح ادامه داد: با گذشت دو ماه از آغاز طرح، در جریان پایش و کنترل محلی کیفیت اجرای آن مشخص شد آمار دریافت‌کنندگان وام کمتر از برآوردهای اولیه بوده و دلیل آن، نداشتن ضامن است. برای حل شدن این مشکل، طی توافقات انجام شده با بانک عامل، تعهد دو ضامن را به دریافت یک برگ چک صیادی با یک ضامن محلی معتبر تقلیل دادیم و به این ترتیب مردم موفق به دریافت وام شدند.

 

 

ارزش‌آفرینی از مسیر کارآفرینی مبتنی بر دانش

آن طور که معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی می گوید: آستان قدس بر کارآفرینی مبتنی بر دانش متمرکز شده و این فصل تمایز فعالیت اقتصادی این مجموعه با اقدامات موازی صورت گرفته است. در همین راستا، با ارائه تسهیلات و خدماتی از جمله خریداری۲۰ رأس میش مولد همراه با حداکثر ۱۰ رأس بره، تهیه خوراک دام با ارز دولتی و انبار در سیلوهای آستان قدس و ارائه خدمات فنی و مهندسی دامپزشکی به مشمولان طرح اشتغال زایی در استان گلستان ارائه خدمت شد. طبق این طرح در نسل های آینده این میش ها بوسیله تلقیح مصنوعی چند قلوزا نیز خواهند شد.

به گفته وی، در روستای چن‌ سویلی که یکی از بزرگترین روستاهای شهرستان آق‌قلا است، دفتر خدمات فنی و مهندسی راه اندازی شد. متخصصان این دفتر با تشکیل پرونده و صدور شناسنامه برای گله‌های دام، در بازه‌های زمانی ۱۰ روزه ضمن مراجعه به واحدهای دامداری راه‌اندازی شده، با معاینه و درمان دام‌های گرفتار بیماری، تعیین جیره غذایی خاص این دام ها، ارائه مشاوره‌های تخصصی مراقبتی، تلقیح مصنوعی(یک نوبت به صورت رایگان) و تزریق واکسن‌های مورد نیاز دام به مدت ۳ سال به دامداران کمک می‌کنند.

وی اذعان کرد: با اعمال کامل این روش، دامداران از یک میش مولد، به جای گرفتن نتیجه‌ای کمتر از یک و هشت دهم بره در طول سال، دو و نیم بره با متوسط ماهانه ۲۰ میلیون تومان درآمد می‌گیرند و به‌خاطر همین صرفه و سود اقتصادی بالا، روستائیان توانمند شده و تمایلی به مهاجرت به شهرها نخواهند داشت.

صادقی افزود: مدل کار صورت گرفته در استان گلستان، پیاده‌سازی یک مدل زنجیره ارزش با به‌حداقل‌ رساندن ریسک است که ارائه خدمات و حمایت از مقدماتی‌ترین مراحل تولید آغاز می‌شود و تا خریداری تضمینی بره‌های پرواری ادامه پیدا می‌کند. مابه‌ازای خدمات هم پولی دریافت نمی‌شود که این مساعدت، یکی از مهمترین خدمات آستان قدس رضوی به مردم است.

 

طبق گفته این مقام مسئول، آستان قدس رضوی در مدت قریب به یکسال و نیم، ۹۰۰ واحد جایگاه دام در منطقه آق‌قلا  استان گلستان ساخته و تحویل داده است و با اعطای وام‌های قرض الحسنه، تاکنون ۵۰۰ واحد اشتغال دام سبک راه اندازی کرده.

وی عنوان کرد: تا اول اسفندماه، هدف برنامه برای منطقه مذکور با ایجاد ۴۰۰ واحد باقیمانده، محقق خواهد شد. به علاوه، با عملیاتی شدن کامل این طرح، به جز افراد مشمول، حداقل برای چهار نفر دیگر به صورت غیر مستقیم ایجاد شغل می‌شود.

صادقی همچنین با اشاره به ایجاد ۲۰۰ واحد اشتغال در زمینه خیاطی برای بانوان شهرستان آق‌قلا افزود: خیاطی و قالی‌بافی از جمله مزایای نسبی این منطقه بود که تعدادی کارگاه خیاطی خانگی پا گرفته و به نسبت نیاز هر خانواده تسهیلاتی به مبلغ ۵ تا ۱۵ میلیون تومان اعطاء شده است. خوشبختانه تولیدات این کارگاه‌ها با استقبال خوب مردم همراه شده به شکلی که تولیدکنندگان توان جوابگویی همه نیاز بازار را ندارند.   

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها