این روستا در دهستان گیفان و دو کیلومتری مرز ترکمنستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۶۰ خانوار با ۳۰۰ نفر جمعیت بوده است.

«یزدان آباد» روستای خارج از محدوده

یکی از ساکنان روستای یزدان‌آباد می‌گوید: این روستا در دو کیلومتری با مرز ترکمنستان قرار دارد، این منطقه با داشتن آب و هوایی معتدل و دره‌های زیبا دارای پوشش گیاهی بسیاری از انواع گیاهان دارویی مانند آویشن، آنخ، کندور، چای شکاری، سپند و درختان کاج، زرک و زالزالک، کلکه، قارچ‌های کوهی و... است.

محسن لطفی می‌گوید: این منطقه به دلیل کوهستانی بودن راه‌های پر پیچ و خمی دارد که خطرات زیادی را برای رانندگان ایجاد می‌کند. لطفی می‌افزاید: وجود حیوانات وحشی مانند گراز و پلنگ یکی از مشکلات کشاورزان و دامداران این منطقه است که در طول سال خسارت‌های زیادی به زمین‌های کشاورزی و دام‌های دامداران وارد می‌کنند. وی قدمت خانه‌های مسکونی این روستا را ۲۰۰ سال عنوان می‌کند و می‌گوید: حادثه‌خیز بودن این استان و قدمت بالای این منازل ساکنان این منطقه را خطرات بسیاری تهدید می‌کند.

نبود راه ارتباطی

رئیس شورای روستای یزدان‌آباد می‌گوید: شغل اصلی مردمان این روستا کشاورزی و دامداری است.

حامد زارع اظهار می‌دارد: فاصله این روستا تا مرکز شهر بجنورد ۱۰۰ کیلومتر است که این مسیر تا قلعه محمدی که پنج کیلومتر تا روستای یزدان‌آباد فاصله دارد آسفالت بوده و پنج کیلومتر بعدی خاکی است.

وی می‌افزاید: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مردمان روستای یزدان‌آباد نبود

راه ارتباطی مناسب است که از این مشکل رنج می‌برند و این مشکل در زمستان چند برابر می‌شود.

زارع ادامه می‌دهد: بیش از دو سال است که زمین‌های کشاورزی این منطقه به راه تبدیل شده و اداره راهداری مسیر را تیغ‌زنی کرده ولی عملیات شن‌ریزی و آسفالت صورت نگرفته که با کوچک‌ترین برف و باران تبدیل به گل و لای می‌شود و هیچ خودرویی نمی‌تواند عبور کند.

افزایش قیمت نهاده‌های دامی

رئیس شورای روستای یزدان‌آباد در خصوص تأمین نهاده‌های دامی نیز می‌گوید: با توجه به اینکه شغل اصلی اهالی این منطقه دامداری و کشاورزی است ولی متأسفانه در سهمیه علوفه مشکلاتی دارند.

زارع ادامه می‌دهد: سال گذشته قیمت یک کیسه ۵۰ کیلویی کود شیمیایی

۵۵ هزار تومان بود که امسال به ۴۲۰ هزار

تومان افزایش یافته که آن نیز پیدا نمی‌شود. وی می‌افزاید: همچنین قیمت جو در سال جاری نسبت به سال گذشته از کیلویی ۲هزار تومان به ۶هزار تومان افزایش یافته در صورتی که قیمت دام مانند قیمت‌های سال گذشته است. وی می گوید: دامداران این منطقه برای گذراندن زندگی خود بارها تصمیم گرفته‌اند دام‌های خود را به فروش برسانند که متأسفانه با افزایش قیمت نهاده‌های دامی کسی خریدار دام نیست.

وی می‌گوید: نبود وسیله رفت و آمد به شهر، نبود آنتن‌دهی تلفن همراه اول و نبود درمانگاه و خانه بهداشت از دیگر مشکلات این روستا به شمار می‌آیند. زارع می‌افزاید: سطح درآمد ساکنان روستای یزدان‌آباد بسیار پایین است؛ اکنون کرایه تاکسی‌های شخصی در روستای یزدان‌آباد تا مرکز استان نفری ۲۵ هزار تومان است که این مبلغ برای این افراد بسیار بالاست

ترک تحصیل دانش‌آموزان

وی ادامه می‌دهد: در روستای یزدان‌آباد یک دبستان ابتدایی وجود دارد که در آن ۶ پایه کلاس درس با حضور یک معلم تدریس می‌شود و به دلیل نبود مقاطع بالاتر فرزندانمان برای تحصیل به روستای قلعه محمدی گیفان یا شهر می‌روند که به دلیل نبود سرویس و فاصله پنج کیلومتری بیشترشان ترک تحصیل می‌کنند.

جاده‌های بین‌راهی

وی یکی از عمده‌ترین مشکلات این روستا را جاده‌های بین مزارع نیز عنوان می‌کند و می‌گوید: هر سال چند بار ماشین‌های سنگین در این منطقه به دلیل این مشکل واژگون می‌شوند و خسارت‌های هنگفتی به آنان وارد می‌شود. وی در خصوص اجرای طرح‌ هادی نیز می‌گوید: برای اجرای طرح‌ هادی به دلیل قدمت بالای خانه‌های این روستا باید همه منازل تخریب شوند که وام مسکنی که می‌دهند برای ساخت یک واحد مسکونی کم است.

برچسب‌ها