حجت الاسلام صادقی علویجه گفت: دور دور کردن در فضای مجازی و حضور صرف برای سرگرم شدن، موجب فرمواش کردن ماهیت حقیقی انسانی، غفلت از یاد خدا و گم شدن هدف واقعی زندگی می شود.

دور دور کردن در فضای مجازی باعث غفلت از یاد خدا و اتلاف گوهر عمر می‌شود

حجت الاسلام احمد صادقی علویجه استاد دانشگاه و کارشناس امور دینی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین افراط افراد در استفاده از فضای مجازی را مخرب شخصیت معنوی او عنوان کرد و در بیان نقش فضای مجازی در غفلت انسان از یاد خدا گفت: تعبیری بسیار مهم در ادعیه اسلامی وارد شده است که امام سجاد علیه السلام می فرماید: "اعوذ بالله من علم لا ینفع" پناه بر خدا از علمی که نافع نباشد. ما اگر به این دلیل که می توانیم اطلاعاتی را در این فضا بدست آوریم، خودمان را سرگرم در آن بکنیم، نهایتاً علم زیادی حاصل نخواهیم کرد و اغلب اطلاعات غیرمفید است.

حجت الاسلام صادقی علویجه افزود: مسئله مطالب گناه آلود نیست که اگر اینچنین باشد باید به طور کامل از آن دوری کرد، بلکه بسیاری از مطالب در فضای مجازی وجود دارد که شاید گناه نباشد اما نافع نیست و صرفاً وقت انسان را تلف می‌کند. لذا ما باید پناه ببریم به خدا از شر اطلاعاتی که نافع نیست. از فضای مجازی به شرطی می‌توان استفاده کرد که اولاً هدفمند باشد و ثانیاً روشمند باشیم. یعنی بدانیم که از این فضا به دنبال چه هدفی هستیم و برای رسیدن به آن هدف از چه روشی باید استفاده کنیم که دچار خطا و لغزش نشویم. به تعبیری دور دور کردن در فضای مجازی و حضور صرف برای سرگرم شدن، موجب غفلت از یاد خدا و هدف واقعی زندگی می شود.

کارشناس امور دینی ادامه داد: طبق آیات شریفه اگر انسان خداوند را فراموش کند، خداوند هم او را فراموش خواهد کرد و او را به غفلت از خود دچار می‌کند؛ به گونه‌ای که پس از گذشت چندماه یا چند سال به ناگاه انسان متوجه می شود که عمر خود را به بطالت گذرانده و این گوهر گرانبها را مفت از دست داده است. پس باید به طور کلی هر کاری را که انجام می‌دهیم با هدف و روش صحیح باشد و از دور دور کردن و چرخیدن کورکورانه در فضای مجازی پرهیز کنیم.

وی با اشاره به پیامدهایی که در نتیجه غفلت از یاد خداوند برای انسان حادث خواهد شد گفت: خداوند در آیه ۱۹ سوره مبارکه حشر می‌فرماید: «نسوالله وأنساهم انفسهم» کسی که خدا را فراموش می‌کند، خدا هم آنها را به خودفراموشی مبتلا می‌کند. این اهمیت زیادی دارد، یعنی آنکه مافراموش می‌کنیم وجود ما یک بعد روحانی داشته و ما به معنویت نیاز داریم، ما نیاز داریم که با خدای خودمان صحبت کنیم، نیاز داریم با خدا مناجات کنیم، برای او بندگی کنیم، ما اینها را فراموش می کنیم؛ گاهی این خودفراموشی شدت بیشتری پیدا می‌کند و ما حتی دلمان می‌خواهد که فراموش کنیم انسان هستیم. اینکه می‌بینیم رفتارهای عجیب و غریب از برخی سر می‌زند، رفتارهایی که دور از شأن یک انسان است، این تبعات خودفراموشی و غفلت از یاد خداست.

حجت الاسلام علویجه اضافه کرد: خدای تبارک و تعالی در مورد انسان‌های غافل می‌فرماید: «ولهم قلوب لایفقهون بها ولهم أعین لا یبصرون بها ولهم آذان لایسمعون بها اولئک کالأنعام بل هم أضل، اولئک هم الغافلون» ما به آنها قوه اندیشه و تفکر دادیم اما از آن استفاده نمی‌کنند و نمی‌خواهند که درست بیندیشند. ما به آنها چشم دادیم، ولی خوبی‌ها را با آن نمی‌بینند، به آنها گوش دادیم ولی نمی‌شنوند. اینها مثل چارپایان هستند، بلکه پست تر از آن. اینها همان غفلت پیشگان هستند. اینها کسانی هستند که ادوات لازم برای شناخت و یاد خدا را دارند ولی از آن استفاده نمی‌کنند و غافلند. تا اینکه کار به جایی می‌رسد که به فرموده قرآن: «ختم الله علی قلوبهم و علی سمعم و علی ابصارهم غشاوة ولهم عذاب علیم». بنابراین یکی از عوامل فراموش کردن یاد خدا، همین افراط در استفاده از فضای مجازی و به بیراهه رفتن و تلف کردن وقت در آن است.

کارشناس امور دینی به عنوان راهکاری برای پرهیز از افتادن در فضای بی انتهای مجازی که هم بتوان سرگرم بود و اطلاعات خود را بالا برد و هم اینکه از یاد خداوند غافل نشد تصریح کرد: ما انسان ها اجتماعی آفریده شده ایم و هیچ کاری زیباتر، نافع تر و با ارزش تر از این نیست که در کنار هم باشیم و باهم برای رسیدن به مرضی الهی و کسب علم تلاش کنیم. به بیان ساده تر به جای اینکه مدام چشمانمان در فضای مجازی باشد و آسیب های جسمی و معنوی را به جان بخریم، در کنار خانواده جمع شویم و مباحثات دینی، علمی، اجتماعی داشته باشیم و یا اینکه در اوقات فراغت کتاب‌های مناسب را مطالعه کنیم.

وی توضیح داد: اینکه ائمه علیهم السلام می فرمایند اگر دو نفر کنارهم بنشینند و در دین خود تفقه کنند قطعا خداوند ملکی را به عنوان نفر سوم در بین آنها قرار می دهد تا برای آن دو طلب غفران کند از همین حیث است. امام رضا(ع) فرموده است: "رحم الله عبدا احیا امنا" خداوند رحمت کند بنده‌ای را که امر ما را احیا می‌کند، چگونه؟ علم ائمه علیهم السلام را یاد بگیرد و به دیگران یاد بدهد. ایشان ادامه می‌دهند: "ان الناس لو علمو محاسن کلامنا لاتبعونا" بشریت اگر با زیبایی‌های کلام ما آشنا شوند از ما تبعیت می‌کنند. بنابراین می‌توانیم با محافل اجتماعی و یاد دادن و یادگرفتن از خسارات جبران ناپذیر افراط در استفاده از فضای مجازی و غفلت از یاد خداوند مانع شویم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها