اهواز- از سال گذشته که مسئولان بخشی از دیوار حائل میان گمرک منطقه آزاد اروند را برای عبور جریان آب منفجر و آن را بازگشایی کردند تا امروز بخشی از این دیوار آب رفته و از طول آن کاسته شده است.

دیوار منطقه آزاد اروند آب می رود

قدس آنلاین-گروه استان ها: سارقان سود جو که تا پیش از این به هیچ دریچه فاضلابی رحم نکرده و یا هر میله گرد و یا وسیله آهنی را در سطح شهر به سرقت برده و آن را به اسکناس تبدیل می کنند حالا به نظر می رسد که به میله گرد های نهفته در بتن این دیوار چشم دوختند زیرا بخش عظیمی از این دیوار حائل وجود خارجی نداشته و ناپدید شده است.

تخریب دیوار حائل

در جریان سیل سال گذشته خوزستان حجم زیادی از روان آب‌ها به‌سمت شهرهای آبادان و اهواز که همسطح دریا و به اصطلاح فلت هستند به راه افتاده بود که برای حفاظت از جان مردم این دو شهر در شورای تأمین استان تصمیم گرفته شده سیلاب به‌ سمت این دیوار ۳۰ کیلومتری که بخش‌هایی از آن در حاشیه جاده است هدایت شود تا از سرعت و قدرت سیل کاسته شود و به همین دلیل بخش‌هایی از این دیوار و جاده حاشیه آن در جریان سیل فوق از بین رفت.

 به‌ گفته مردم، آب سیلاب چندین ماه در پای این دیوارماندگار بوده و به‌علت اینکه این آب اسیدی و شور بود، این مسأله نیز به تخریب بیشتر دیوارها دامن زده است .

میله های به کار رفته در این دیوار ها که با بتن عجین و در هم آمیخته است حال این پرسش را در اذهان تداعی می کند که افراد سارق کجا و چگونه و به چه شکلی نسبت به جداسازی این میله ها اقدام می کنند؟

منطقه آزاد باید پاسخگو باشد

فرماندار ویژه شهرستان آبادان با اشاره به اینکه دیوار به سرقت رفته برای تعیین ضلع شرقی محدوده منطقه آزاد اروند تعریف شده بود، گفت: هنگام وقوع سیلاب سال گذشته در خوزستان برای اینکه منطقه شادگان زیر آب نرود، چند انفجار در جاده شهید وحدتی در حاشیه دیوار شرقی منطقه انجام شد که در پی آن بخش زیادی از دیوار فرو ریخت و در نهایت به سرقت رفت.

سید زین العابدین موسوی با بیان اینکه در حال حاضر شکایاتی در این باره در دادسرای آبادان مطرح شده است، اظهار کرد: به رغم این شکایت اما متولیان امر از جمله سازمان منطقه آزاد اروند و نیروی انتظامی بایستی در این باره پاسخگو باشند.

وی افزود: حراست از اموال و دارایی های دولتی متولی دارد و هر اداره بایستی از اموال در اختیار مراقبت و حراست کند.

هزینه سنگین ترمیم

در همین حال «موعود شمخانی» معاون فنی و امور زیربنایی منطقه آزاد اروند می گوید: بعد از سیل سال گذشته قطعات بتنی که برای دیوار جدا کننده گمرک منطقه آزاد اروند جانمایی شده بود از بین رفت.

وی اذعان می کند: ویرانه‌های حصار منطقه آزاد اروند هرچند جزو دارایی‌های بیت‌المال است اما بعد از تخریب بر اثر سیل به‌دلیل هزینه بالا، ارزش جمع‌آوری نداشت چرا که هزینه جمع‌آوری قطعات حصار تخریب شده بیش از ارزش آنها بود.

وی ادامه می دهد: پس از فرو ریختن دیوار در خصوص حراست از بقایای آن، تفاهمنامه‌ای با نیروی انتظامی منعقد شد و پیرو آن بعد از سرقت انجام شده تعدادی بازداشت شدند و پرونده‌هایی نیز تشکیل و پیگیری حقوقی انجام شد.
شمخانی بیان می کند: بر اساس تفاهمنامه با گمرک جمهوری اسلامی ایران از ۱۳۹۷ تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۹ حفاظت و صیانت از این دیوار برعهده این نهاد بوده است.

وی با اشاره به این که حصار فوق در کنار جاده بوده است، تصریح کرد: در جریان سیل سال گذشته و با تصمیم شورای تأمین در خصوص انفجار جاده برای جلوگیری از ورود سیلاب به منطقه، بخشی از این دیوار تخریب شد که هزینه ساخت مجدد آن ۴۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

برچسب‌ها