حجت الاسلام فیض آبادی گفت: ام البنین(ع) به حضرت عباس (ع) فرمود که طوری مبارزه کن که من نزد حضرت زهرا رو سفید باشم، در واقع دارد معیار می‌دهد که ملاک زندگی او حضرت زهرا(س)ست.

خط مشی حضرت ام‌البنین، روسفیدی در نزد حضرت زهرا(س) بود/حضرت عباس(ع) وفاداری به برادر را از مادر آموخت

حجت الاسلام حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی فیض آبادی کارشناس امور دینی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به مناسبت سالروز وفات ام البنین همسر گرامی امیرالمؤمنین علیه السلام و مادر حضرت ابوالفضل العباس به بیان فضایل ایشان پرداخت و گفت: هنگامیکه حضرت امیر (ع) می‌خواستند ازدواج کنند، به برادرشان «عقیل» فرمودند که برای من زنی از طوایف بزرگ عرب پیدا کن که هم شجاع باشد، هم قوی و هم مومن. انگیزه حضرت از این ازدواج این بود که فرزندانی تربیت کند که کنار امام حسین (ع) در کربلا باشند.

حجت الاسلام فیض آبادی افزود: این نکته قابل اهمیت است که فرمودند هم شجاع و هم مؤمن و هم قوی باشد. در روایت آمده که حضرت ام البنین در خواب دیدند که نوری از آسمان به دامان ایشان آمد. وقتی تعبیرش را از عمویشان سوال کردند فرمودند که تو با انسان بزرگی ازدواج می‌کنی و خداوند در دامن تو فرزندان بزرگی را پرورش خواهد داد. از اینجا مشخص می‌شود که حضرت ام البنین از یک طایفه و قبیله خوب بوده که هم شجاع و هم مؤمن هستند. اما نکته بسیار مهمی که وجود دارد اینکه فلسفه ازدواج حضرت امیر با ام البنین این است که انگیزه ایشان تربیت نسل خوب بوده است.

کارشناس امور دینی ادامه داد: یکی از عناصر مهم در عرصه ازدواج، ازدواج با فردی است که برای او فرزند خوب به دنیا آورد، نسلی که شجاع، قوی و مومن و برای اسلام و دین مفید باشد. روایت های دیگری نیز درباره شخصیت ایشان آمده است که هنگامیکه امام حسین (ع) می‌خواستند به کربلا بروند، در واقع از مکه و مدینه عازم شوند، ام البنین به حضرت عباس (ع) فرمودند: به گونه‌ای در کنار برادرانت مبارزه کن و شهید شو که من روز قیامت نزد حضرت زهرا (س) رو سفید باشم.

وی تصریج کرد: این‌ها مواردی هستند که در سخنرانی‌ها و مقالات نوشته می‌شود اما انصافاً معیارهای ارزشی فوق‌العاده هستند. یعنی انسان آنچه باید برایش مهم باشد اینکه در معیارهای ارزشی نزد حضرت زهرا (س) رو سفید باشد نه اینکه به حرف اطرافیان و بقیه مردم اهمیت دهد یا به خاطر نمایش در فامیل کاری را بکند.

حجت الاسلام فیض آبادی درباره اینکه چرا به ایشان لقب ام البنین دادند، گفت: یک نقل تاریخی وجود دار که می‌گوید: حضرت ام البنین به حضرت علی (ع) فرموندند: علی جان من را پیش بچه‌های فاطمه با نام فاطمه خطاب نکن. زیرا نام مادر حسنین و زینبین فاطمه است و شما من را فاطمه صدا میزنی. حضرت فرموند: پس من نام تو را ام البنین می‌گذارم که خداوند پسرانی به تو خواهد داد. بر اساس نقل‌های تاریخی این ادب حضرت ام البنین (س) بود که حضرت نام ام البنین را بر ایشان نهادند.

کارشناس امور دینی در ارتباط با اینکه حضرت ام البنین چه ویژگی هایی داشت که توانست فرزندانی چون حضرت عباس با آن همه وفاداری و بصیرت تربیت کند، گفت: تربیت فرزند محصول رفتار والدین است. در واقع بیش از ۸۰ درصد تربیت بچه‌ها محصول عمل خود والدین است. در خانواده‌ای که پدر شخصی چون حضرت علی با آن عظمت و مادر هم ام البنین با چنین ویژگی‌های شخصیتی است، قطعاً فرزندی به مانند عباس(ع) تربیت می‌شود. شاید در برخی ویژگی‌ها مانند شجاعت استدلال شود که ریشه ژنتیکی دارد اما بسیاری دیگر از رفتارها محصول رفتار والدین است. همه این رفتارها باید یکی یکی و به صورت جدا گانه مورد بررسی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات اصلی در عرصه تبلیغات دینی کلی گویی است و تنها به ذکر این نکته بسنده می‌کنیم که برای مثال امیر المومنین غوغا بودند و یا ام البنین نیز همین طور. اما اگر شخصیت آنها را تحلیل کنیم، به همین نکته ای که عرض شد می رسیم، ام البنین به حضرت عباس (ع) فرمودند: طوری مبارزه کن که من نزد حضرت زهرا رو سفید باشم در واقع دارد معیار می دهد که ملاک زندگی او حضرت زهراست. هدف حضرت ام البنین، رسیدن به رضایتمندی حضرت زهراست.

حجت الاسلام فیض آبادی تأکید کرد: حال اگر این معیارها الگوی زندگی شوند، قطعاً بر روی بچه ها اثر گذار خواهند بود. برای مثال در روایت آمده هنگامیکه حضرت عباس(ع) به دنیا آمدند، قنداق کودک را که به حضرت امیر(ع) دادند، ایشان دست به روی دستان حضرت عباس کشید و گریست. ام البنین سؤال کرد که آیا بچه دچار عیب و نقصی است؟ ایشان فرمودند که نه این دست ها روز عاشورا در وفاداری به حسین (ع) قطع خواهد شد. یعنی از همان کودکی مسیر و ارزش ها و اهداف مشخص است در نتیجه آینده کودک هم مشخص است. این فرزند یعنی حضرت عباس می‌داند که باید کاری کند تا سربازی در رکاب امام حسین (ع) باشد و به شهادت هم خواهد رسید. هر یک از این ویژگی‌ها باید بررسی و تجزیه و تحلیل شود تا عمق آنها به دست آید.

کارشناس امورد دینی درباره نقش ام البنین در کربلا نیز گفت: حضرت ام البنین در کربلا نبودند و ایشان در مدینه ماندند. ولی سفارش‌هایی را که به حضرت عباس و سه فرزند دیگر خود می‌کنند، ملاحظه کنید، از طرف دیگر هنگامیکه کاروان اسرا به مدینه باز می گردند، حضرت ام البنین وقتی سراغ حضرت زینب (س) می‌روند، نمی‌پرسند که از عباس و جعفر و فرزندان دیگر چه خبر. بلکه اولین سؤال ایشان درباره امام حسین است. این نشان می‌دهد که ایشان امام محور است و آنچ دغدغه ام البنین است، امامت امام حسین (ع) بوده است.

وی توضیح داد:" حال اگر ما امروز بخواهیم این معیار را در جامعه تسری دهیم، باید بگوییم مادرانی که امام محور هستند، به گونه‌ای متفاوت از مادرانی که دغدغه آنها ظاهر و زیبایی و مسائل کلیشه‌ای و حاشیه‌ای است، فرزند تربیت می کنند. گاهی آنها فرزندانی تربیت می کنند که هیچ فایده و سودی برای جامعه ندارند. پس ببینید این نقش به قدری در خانواده روی حضرت عباس کار شده که ایشان در روز عاشورا وفاداری خود را به نمایش گذاشت.

حجت الاسلام فیض آبادی در پایان با معرفی نمونه‌هایی از زنان امروز جامعه که شبیه به حضرت ام البنین هستند گفت: نمونه‌هایی از مادران امروز که در تأسی از حضرت ام البنین فرزندانی نیک را برای خدمت به مکتب اسلام پرورش دادند، مادران شهدا و جانبازان هستند مانند مادر شهید قاسم سلیمانی. یک عده زنان در جامعه ما هستند که همه دغدغه آنها امام زمان و خشنودی ایشان است. ما از این مادران نمونه در جامعه بسیار داریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها