مدیر بهینه سازی انرژی استان خرسان رضوی گفت:ما در استان بالای ۵۰ درصد مصرف گاز در بخش خانگی اتفاق می افتد و بیشترین مقدار این هدر رفت هم در همین بخش وجود دارد.

بخش خانگی بیشترین مصرف کننده و هدر دهنده گاز است

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: بهینه سازی مصرف انرژی تعریف خاصی ندارد و نمی‌توان یک معیار برای آن تعیین کرد. اما در یک مفهوم کلی هر چقدر طریقه استفاده ما از انرژی و منابع انرژی درست‌تر باشد مصرف انرژی بهینه‌ای خواهیم داشت. بهینه سازی مصرف انرژی به این معنا نیست که از انرژی استفاده نکنیم و یا کمتر استفاده کنیم. بلکه به این معناست که کافی و صحیح استفاده کنیم و از هدر رفتن آن به هر نحوی جلوگیری کنیم. گفتگوی ما با دکتر حمید رضا افشون مدیر بهینه سازی انرژی خرسان رضوی را با همین موضوع بخوانید:

گاز مشهد از چه منابعی تامین می شود؟

عمده منابع گازی مشهد از پالایشگاه خانگیران و همچنین بیست درصد هم از خط لوله ای که از سمت پارچین تا سنگ بست است تامین می شود.

آیا مصرف گاز خانگی در زمستان امسال نسبت به زمان مشابه اش در سال گذشته افزایش داشته است؟

بله ما امسال نسبت به سال گذشته حدود ۱۵ درصد افزایش مصرف داشته ایم. البته بخشی از این افزایش مصرف ها طبیعی است چون از پارسال به تعداد مشترکین ما اضافه شده اند.

چه میزان به آمار مشترکین گاز امسال اضافه شده اند؟

در حال حاضر حدود ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار مشترک در سطح استان خراسان رضوی مشترک گاز هستند که  ۵ درصد از آنها امسال اضافه شده اند.

ولی با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی چند ماهه اصناف و ...طبیعتا نباید با افزایش مصرف مواجه می بودیم.

ولی دقیقا همین کرونا باعث افزایش مصرف گاز شده است. درست است که مثلا جایی مثل مدارس تعطیل شده اند ومصرف انرژی ندارند ولی در منزل که به گرمایش نیاز دارند در واقع ما در بحث مصرف انرژی یک نوع جابه جایی داشته ایم.

آیا در بحث گاز هم مثل برق مشترکینی وجود دارند که از گاز رایگان استفاده کنند؟

بله ما امسال یکسری سیاست های تشویقی را ایجاد کرده ایم .به این شکل که واحدهای خانگی که در ماه زیر ۲۰۰ متر مکعب مصرف داشته باشند می‌توانند از گاز رایگان استفاده کنند.

طرح دیگری که در همین راستا در حال اجرا است به این شکل است که اگر مشترکی نسبت به پارسال بتواند ۱۰ درصد مصرفشان را کاهش بدهند ماهم ۱۵ درصد تخفیف را در محاسبه قبضشان لحاظ خواهیم کرد.

قبلا بحثی از طرح اصلاح و بهینه سازی مشترکین موتور خانه های خانگی و تجاری بود.

بله ما آمده ایم و مشترکینی را که موتور خانه دارند و در سال بیشتر از ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع مصرف می کنند را با هزینه شرکت گاز خراسان رضوی اصلاح مصرف انجام داده ایم. به این شکل  این طرح توانسته است بین ۱۰ تا ۳۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کند. در واقع رقمی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان به این طرح اختصاص داده شده است که با اجرای آن می توان سالانه ۱۸ میلیون متر مکعب در استان صرفه جویی گاز داشته باشیم.

آیا طرح یا جریمه ای هم برای مشترکینی که مصرف بیش از اندازه دارند در نظر گرفته اید؟

بله اگر مشترکی نسبت به پارسال ۱۰ درصد افزایش مصرف داشته باشند گاز بهای این مشترکین ۱۵ درصد گران تر محاسبه می شود.

آیا نظارتی هم برای ادارات یا باغ ویلا ها دارید؟

بله همکاران من طی بازدید های روتین جهت چک کردن دمای ادارات مراجعه می کنند و ما بخشنامه لازم را به ادارات ابلاغ کرده ایم که ادارت باید در روزهای تعطیل حتما موتور خانه هایشان را خاموش کنند.

در خصوص بخش دوم سئوالتان هم باید بگویم که باغ ویلا ها هم رصد می شوند که در صورت مشاهده هر گونه تخلف تذکر و در ادامه به قطع انشعاب گازشان مبادرت می کنیم.

چند درصد از هتل ها و منازل و کارخانه ها تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند؟

این طرح از اوایل آبان ماه شروع شده است و تا کنون در سامانه شرکت گاز حدود ۵۵۰ نفر متقاضی استفاده از این طرح شده اند و بین تمام استان ها ما مقام اول را داریم.

موتورخانه ها چقدر در سال هدر رفت انرژی دارند؟

موتور خانه هایی هستند که به دلیل رعایت نکردن یکسری مسائل مثل تنطیم نبودن مشعل موتور خانه بین ۳۰ تا ۴۰ درصد اتلاف انرژی دارند

چون متاسفانه همین تنظیم نبودن مشعل موتور خانه ها ۱۰ درصد به هدر رفت انرژی می انجامد.

در صورتی که موتور خانه ها هوشمند شوند این اتلاف انرژی تا چه میزان به صرفه جویی انرژی منتهی میشود؟

هوشمند سازی یعنی حذف مصرف های مازاد. در این صورت که این اتفاق بیفتد منهای آن ۱۸ میلیون متر مکعب ۶ درصد دیگر هم در کاهش مصرف صرفه جویی می شود. ما سالانه بین ۵ تا ۵/۵ میلیارد متر مکعب در بخش خانگی و تجاری مصرف گاز داریم که به این شکل می توانیم به رقم قابل توجهی در صرفه جویی انرژی برسیم.

آیا این هوشمند سازی متور خانه ها برای مشترکین هم هزینه ای در بر دارد؟

بله به این بستگی دارد که مشترک تا چه میزان بخواهد این هوشمند سازی را انجام دهد ولی تقریبا بین ۵ تا ۵۰ میلیون تومان ممکن است هزینه بردار باشد.

 افزایش مصرف و هدر رفت  انرژی بیشتر در کدام بخش ها است؟

در خراسان رضوی بالای ۵۰ درصد مصرف گاز در بخش خانگی اتفاق می افتد و بیشترین مقدار این هدر رفت هم در همین بخش وجود دارد. متاسفانه بخش زیادی از هدر رفت این انرژی ها از طریق دریچه های کولر، پنجره هایی که دو جداره نیستند، درزگیری پنجره ها و درها و...می شود با کمی دقت میزان زیادی از این هدر رفت انرژی جلوگیری کنیم.

چون مثلا چیزی مثل پنجره دو جداره حدود ۱۵ درصد و بستن دریچه های کولر ۵ درصد به صرفه جویی انرژی کمک می کند.

امسال نیروگاه ها چقدر مصرف گاز داشته اند؟

ما از ابتدای  امسال تا پایان آذر ۶ درصد مصرف گاز نیروگاه هایمان نسبت به سال گذشته بیشتر شده است

بااین حساب آیا ممکن است تا پایان سال با قطعی گاز مواجه شویم؟

اگر مردم همکاری کنند بعید است با قطعی گاز مواجه شویم.

انتهای خبر/

برچسب‌ها