معاون پارلمانی رئیس جمهور امکان پس گرفتن لایحه بودجه توسط دولت در صورت تغییر شاکله آن در مجلس را منتفی دانست و گفت: لایحه بودجه پس‌گرفتنی نیست.

استرداد لایحه بودجه ممکن نیست/ تلاش می‌کنیم ابهام‌های مجلس را برطرف کنیم

قدس آنلاین: حسینعلی امیری با اشاره به اینکه لایحه بودجه هم‌اکنون در کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی است، گفت: نماینده دولت در امر بودجه آقای نوبخت و معاونانشان هستند که در  جلسات کمیسیون تلفیق حضور داشتند و نقطه‌نظرات دولت  مطرح کرده‌اند.

وی که در حاشیه جلسه هیئت دولت سخن می‌گفت با اشاره به آغاز روند بررسی بودجه در صحن مجلس از روز سه شنبه، افزود: 

امروز در دولت نیز آقای روحانی تأکید داشتند که آقای نوبخت و وزرای اقتصادی با مجلس در زمینه بررسی بودجه همکاری کنند، خاطر نشان کرد: هر یک از احکام لایحه بودجه یک منطق دارد و لایحه سال آینده نیز براساس واقعیات کشور در دولت تهیه و تدوین شد و به تصویب رسید.

امیری تصریح کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم که مجلس نیت خیر دارد و اگر درباره احکام بودجه و تبصره‌ها نیز ابهامی دارند، دولت آماده است که سوالات و ابهات آن‌ها را پاسخ دهد.

وی با اشاره به اینکه  لایحه بودجه امسال اولین لایحه بودجه‌ای است که توسط مجلس یازدهم بررسی می‌شود و آخرین بودجه دولت دولت تدبیر و امید است،  ابراز امیدواری کرد که بررسی آنفصل خوبی از همکاری‌های دولت و مجلس را رقم بزند و یک کار مشترک ماندگاری برای حل مشکلات کشور صورت گیرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با یادآوری: اینکه ابتکار لایحه بودجه با دولت است، گفت: لذا آنچه برای دولت نهم است این است که با توجه به این که لایحه بودجه بر اساس واقعیات تنظیم و در دولت تصویب شده،  تغییرات آن  به حدی نباشد که ساختار و شاکله بودجه به هم بخورد.

وی تصریح کرد لایحه بودجه از یک نظام به هم پیوسته تشکیل می‌شود و یک منظومه به هم تنیده است که اگر یکپارچگی آن بر هم بخورد، قطعاً در اجرا با مشکلاتی مواجه می‌شود. زمانی که تغییرات در لوایح خیلی زیاد شده و در عمل به طرح تبدیل می‌شود شورای نگهبان نیز ایراد می‌گیرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: امیدوار هستیم که نمایندگان مجلس در همکاری با نمایندگان دولت لایحه بودجه را به نحوی رسیدگی کنند که چارچوب ،شکل و نظمی که در آن وجود دارد، کماکان باقی بماند.

امیری درباره اینکه آیا ممکن است دولت لایحه بودجه را پس بگیرند، خاطر نشان کرد: ممکن است دولت در شرایطی لایحه‌ای را مسترد کند، اما لایحه بودجه پس گرفتنی نیست و مهمترین سند مالی یک سال آینده کشور است. کشور بدون قانون بودجه اساساً اداره نمی‌شود و  از جهات قانونی موضوع استرداد لایحه بودجه کاملا منتفی است.

برچسب‌ها