اعظم کیان‌افراز، مدیر انتشارات افراز، گفت: یکی از اتفاقات مهم این نمایشگاه، کوتاه شدن دست دلالان، قاچاقچیان کتاب و ناشرنماهاست.

کوتاه شدن دست دلالان کتاب و ناشرنماها در نمایشگاه مجازی کتاب

قدس آنلاین: اعظم کیان‌افراز مدیر انتشارات افراز در گفت‌وگو با روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، بیان کرد: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار نشد. در این مدت صنعت نشر کشور نیز در کنار دیگر کسب‌وکارها دچار آسیب شد. بحث برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب از چند ماه پیش به‌صورت جدی مطرح و در نهایت به مرحله اجرا درآمد. نمایشگاه مجازی کتاب تهران، در چنین شرایطی به‌ویژه از نظر نقدینگی کمک بزرگی به صنعت نشر کشور کرد.
 
وی ادامه داد: علاقه‌مندان به کتاب برای اولین‌بار در کشور با چنین رویدادی در سطح گسترده روبه‌رو شدند، ولی در نخستین دوره برخلاف انتظارات، این نمایشگاه با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شد. فکر نمی‌کنم در کل دنیا هم چنین نمایشگاهی با این گستردگی و کیفیت برگزار شود.
 
این ناشر افزود: در نمایشگاه مجازی، این امکان برای مخاطبان کتاب در همه استان‌ها و حتی دورترین شهرستان‌های کشور فراهم شد که بتوانند با تازه‌های نشر در حوزه‌های مختلف آشنا و کتاب‌های موردنظر خود را به‌سادگی و با کمترین هزینه سفارش داده و دریافت کنند.
 
کیان‌افراز همچنین گفت: خود ما هم چنین استقبالی را تصور نمی‌کردیم. با زیرساخت‌های موجود در کشور ازجمله سرعت اینترنت، نمی‌شد خوش‌بینانه به این رویداد نگاه کرد، البته بعد از یکی دو روز اول نمایشگاه، این موضوع حل شد و از روزهای بعد مخاطبان توانستند به‌راحتی کتاب‌ها را مشاهده و خرید کنند.
 
وی با تأکید بر این نکته که نمایشگاه مجازی فرصت برابر برای دسترسی به کتاب را در اختیار همه مردم ایران قرار می‌دهد، تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم سال‌های بعد حتی اگر بنا شد که نمایشگاه کتاب دوباره به‌صورت فیزیکی برگزار شود، در کنار آن نمایشگاه مجازی نیز به‌صورت همزمان برگزار شود تا کسانی که به هر دلیل امکان حضور فیزیکی در نمایشگاه کتاب را ندارند، بتوانند به کتاب‌ها دسترسی داشته باشند و در این بستر با تخفیف کتاب‌های مورد نیاز خود را خریداری کنند.
 
مدیر انتشارات افراز ادامه داد: البته باید برای تداوم این کار، برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی صورت گیرد و زیرساخت‌ها نیز باید تقویت شوند. در کنار نمایشگاه‌های کتاب اعم از فیزیکی و مجازی، باید تدابیری اندیشید که کتابفروشان نیز در چرخه نشر چندان متضرر نشوند. راه‌اندازی کتابفروشی اینترنتی در طول سال، چیزی شبیه فروشگاه اینترنتی کتاب آمازون، می‌تواند یکی از راهکارها در این زمینه باشد.
 
کیان‌افراز با اشاره به دیگر مزیت نمایشگاه مجازی کتاب، گفت: یکی از اتفاقات مهم این نمایشگاه، کوتاه شدن دست دلالان، قاچاقچیان کتاب و ناشرنماهاست. ناشرانی که واقعا تولیدکننده کتاب هستند می‌توانند به‌طور مستقیم آثار خود را به مخاطبان عرضه کنند. در این نمایشگاه همچنین کتاب‌های افست و قاچاق نیز امکان خودنمایی ندارند.
 
وی افزود: پیش از برگزاری این نمایشگاه، پیشنهاد کردیم بودجه‌ای که قرار است صرف برگزاری نمایشگاه مجازی شود، صرف ساخت و تجهیز کتابخانه‌های عمومی در شهرستان‌ها شود، چون تصور این میزان فروش و چنین استقبالی را نداشتیم. ذهنیت مثبتی درباره این رویداد وجود نداشت، چون زیرساخت‌های کشور در این زمینه چندان مهیا نیست و نشر ما هم بیشتر به شیوه سنتی اداره می‌شود و به همین دلیل خیلی‌ها تصور نمی‌کردند، نمایشگاه مجازی ایده خوبی باشد. ولی اکنون تصورات کاملا متحول و مثبت شده است. البته باید توجه داشت که لزوم ارتقای زیرساخت‌ها و رفع موانع، برای دوره‌های بعد ضروری است.
 
اعظم کیان‌افراز با اشاره به کتاب‌های این مرکز نشر در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اظهار کرد: 880 عنوان کتاب چاپ اولی و تجدیدچاپی در حوزه‌هایی همچون تئاتر، سینما، ادبیات داستانی، ادبیات نمایشی و شعر در این نمایشگاه عرضه کرده‌ایم. البته تعدادی از تازه‌های نشر ما با وجود اینکه اعلام وصول نیز دریافت کرده بودند، به دلیل ثبت نشدن در سایت، امکان عرضه در نمایشگاه را پیدا نکردند. امیدوارم این مشکل نیز در ادامه برطرف شود تا حداقل کتاب‌های اعلام وصول شده در نمایشگاه در دسترس مخاطبان قرار گیرند.
 
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن آغاز و تا دهم  بهمن ماه در سامانه tehranbookfair.ir ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها