آلبرت بغزیان با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی صرفاً پاک کردن صورت مسئله است و چیزی جز تبعات تورمی و افزایش نرخ ارز در پی نخواهد داشت،تعیین نرخ ارز ترجیحی ۱۷۵۰۰ تومانی را هم پیشنهادی کارشناسی نشده و موجب افزایش افزایش مشکلات معیشتی مردم دانست.

حذف ارز ترجیحی صرفاً پاک کردن صورت مسئله است/ پیشنهاد ارز ۱۷۵۰۰ تومانی اساس کارشناسی ندارد

«آلبرت بغزیان» اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت و گو با قدس آنلاین در رابطه با حذف احتمالی ارز ترجیحی گفت: ابتدا باید ببینیم برقراری ارز ترجیحی در ابتدا برای چه بوده است؟ ارز ترجیحی از این رو برقرار شد که کالاهای اساسی حال یا نهاده تولید یا کالای اساسی خانوار با قیمت ارزان وارد و توزیع شود؛ دولت وقتی توانایی تخصیص درست این ارز را نداشته یعنی اینکه ما ارزی را به فردی تخصیص داده‌ایم اما او این ارز را صرف وارد کردن کالا نکرده است یا همین ارز را نگه داشته و در بازار آزاد به فروش رسانده است یا اینکه کالا را وارد کرده و به نرخ آزاد به فروش رسانده یا اصلاً کالای دیگری را وارد کرده است؛ نکته اینجاست که حذف ارز ترجیحی عملاً پاک کردن صورت مسئله است.

حذف ارز ترجیحی صرفاً پاک کردن صورت مسئله است

وی با اشاره به اینکه امروز وقتی شما بخواهید یک آجر را بخواهید جابه‌جا کنید شهرداری با شما برخورد خواهد کرد تاکید کرد: چطور می شود ارز تخصیص میلیارد دلاری را نتوان حساب کتاب کرد؟ تا سِنت آخر این ارز قابل ردیابی است که به چه افراد یا نهاد یا ارگان هایی داده شده است؛ حال یا دولت اراده‌ای برای بررسی این مسئله ندارد یا اینکه برخی خطوط قرمزها به دولت اجازه دخالت در این مسئله را نمی‌دهد. حال ما بیاییم ارز ترجیحی را حذف کنیم یا نرخ آن را بالاتر ببریم تفاوتی در مسئله ایجاد نمی‌کند؛ اگر ارز ترجیحی را ۱۷ هزار تومان هم قرار دهیم بازهم فاصله بین این ارز تا نرخ ارز آزاد برای برخی جذابیت خواهد داشت؛ در عین حال با بالابردن نرخ ارز ترجیحی نظارت‌ها هم بر این ارز کمتر خواهد بود و عملا تاثیری در رفاه خانوار ایجاد نخواهد کرد و صرفا شما یک رانتی را بین یک عده به صورت ویژه توزیع کرده است.

حذف ارز ترجیحی صرفاً پاک کردن صورت مسئله است و به هیچ عنوان راهکار برون رفت از شرایط کنونی  که زائیده سوء مدیریت و نبود بازرسی است نخواهد بود.

در این رابطه بخوانید: رانت ناشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی در تأمین نهاده‌های دامی از کسری بودجه بیشتر است

حذف یکباره ارز ترجیحی چیزی جز تبعات تورمی و افزایش نرخ ارز نخواهد داشت

وی در رابطه با پیشنهاد مجلس برای تعیین نرخ ارز ترجیحی ۱۷۵۰۰ تومانی نیز تأکید کرد: در شرایط فعلی با چنین اقداماتی مخالفیم و معتقدم این تصمیم باعث افزایش مشکلات معیشتی مردم خواهد شد. در واقع پیشنهاد مجلس در خصوص ارز۱۷۵۰۰ تومانی هیچ پایه و اساس کارشناسی ندارد و دستاوردی هم در نهایت در فضای اقتصادی و معیشتی کشورمان نخواهد گذاشت.

بغزیان تاکید کرد: حتی پیشنهاد ارز پایه ۱۱۵۰۰ تومانی نیز در شرایط کنونی برای طبقات محروم قابل تحمل نیست، چه برسد به اینکه نرخ ارز ترجیحی به یک‌باره و ناگهانی حدودا ۴برابر(۱۷۵۰۰) شود؛ اگر قرار بر این باشد که ما هرآنچه را که نمی‌توانیم مدیریت کنیم ولی لازمه تخصیص آن وجود دارد -چنانکه در تمام دنیا به این شکل است- و چون اثرات آن نرسیده است بیاییم حذف کنیم که منطقی نیست؛ ارز ترجیحی با تمام انتقاداتی که به نحوه تخصیص و مدیریت ان وارد است بلاخره تأثیراتی در بازار داشته است و این طور نبوده که تمام این ارز ۴۲۰۰ تومانی حیف و میل شده باشد.حذف یکباره ارز ترجیحی چیزی جز تبعات تورمی و افزایش نرخ ارز در پی نخواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها