سفیر ایران در کویت گفت: برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به دلیل موضوعات امنیتی بحث حضور در مذاکرات احتمالی برجام را مطرح کرده‌اند در حالی که این موضوعات ارتباطی با برجام ندارند و این مسائل صرفا باید با مشارکت همه کشورهای منطقه بدون دخالت خارجی پیگیری شود.

سفیر ایران در کویت: مسائل منطقه‌ای ارتباطی با برجام ندارد

قدس آنلاین: «محمد ایرانی» درباره رویکرد کشورهای حاشیه خلیج فارس در قبال گفت‌وگو و همکاری‌های منطقه‌ای گفت: وقتی صحبت از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می‌شود قبل از هر چیز باید در نظر داشته باشیم که این ۶ کشور، هر کدام دارای ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی متفاوتی هستند و تعاریف مختلفی از اقتدار، امنیت و مقوله‌های مشابه دارند.

سفیر ایران در کویت اظهار کرد: درک این موضوع بسیار مهم است که شما با یک مجموعه متحد که وجود هر یک مکمل دیگری باشد یا دارای سطح اقتدار و نگاه یکسان و متوازن به مقوله‌های ثبات و امنیت باشند، مواجه نیستید.

وی با بیان اینکه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مجموعه ای منسجم، یکپارچه و درهم تنیده نیستند، گفت: اینکه چرا این کشورها از همکاری‌های منطقه با جمهوری اسلامی ایران استقبال نمی‌کنند، می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد اما به نظر من اصل موضوع و علت اصلی ناشی از برخوردار نبودن این کشورها از یک تعریف واحد درباره مقوله‌های امنیت، اقتدار و هژمونی در درون این مجموعه‌هاست.

طرف‌های فرامنطقه‌ای عامل شکاف در منطقه هستند

ایرانی تصریح کرد: متاسفانه تحرکات و اقدامات مداخله جویانه برخی طرف‌های فرامنطقه‌ای در ایجاد فاصله و ترسیم هراس، تعمیق خوف و تزریق بی‌اعتمادی از بیرون به درون این مجموعه موثر بوده است.

سفیر ایران در کویت فقدان اعتماد را از موانع شکل‌گیری گفت‌وگو و همکاری بین کشورهای منطقه ارزیابی کرد و افزود: اعتمادسازی در منطقه نیاز به تلاش زیاد برای رسیدن به یک مفهوم مشترک از امنیت و اقتدار و هژمونی و مفهوم سازی در این حوزه دارد تا امکان برداشته شدن گام‌های اولیه برای کاهش فاصله‌ها فراهم شود.

وی طرح‌های ارائه شده از سوی ایران برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای در سالیان گذشته را یادآور شد و گفت: در طرحی که سال ۱۳۹۷، رییس جمهوری تحت عنوان ابتکار صلح هرمز ارائه کرد، راه‌های رسیدن به مفاهیم و تعاریف مشترک به گونه‌ای که هیچ طرفی بر طرف دیگر هژمونی نداشته باشد، به خوبی تشریح شده بود.

برجام حاصل مذاکره در یک موضوع فنی معین است

ایرانی درباره درخواست برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای مذاکره مجدد درباره برجام با حضور آنها خاطرنشان کرد: این کشورها دلیل این خواسته‌شان را نگرانی‌های امنیتی عنوان کرده‌اند اما به این موضوع توجه ندارند که این مذاکرات در بازه زمانی طولانی مدت در گذشته انجام شده، به نتیجه رسیده، پایان یافته و مدتی جلو رفته است.

وی خطاب به کشورهایی که خواهان مذاکره مجدد برجام با حضور خود هستند، گفت: مذاکرات برجام کاملا فنی در خصوص یک موضوع معین و با طرفیت نهادهای بین المللی مثل شورای امنیت و سازمان بین المللی انرژی اتمی و با پشتوانه قطعنامه سازمان ملل انجام شده و موضوعات منطقه‌ای در آن جایگاهی ندارد.

سفیر ایران در کویت به کارشکنی‌های برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس  در جریان مذاکرات هسته ای در گذشته اشاره کرد و گفت: در همان دورانی که مذاکرات لحظه‌های پایانی خود را سپری می‌کرد تلاش‌های پشت پرده‌ای وجود داشت که به هر شکل مانع امضای توافقنامه شود که البته به نتیجه نرسید و بعد از آن تلاش‌های این کشورها در قالب حمایت از خروج دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق ایالات متحده از برجام مجددا خودش را آشکار کرد.

مسائل امنیتی منطقه باید در قالب خودش حل شود

ایرانی تصریح کرد: برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به دلیل موضوعات امنیتی بحث حضور در مذاکرات را مطرح کرده‌اند که اصولا این موضوعات ارتباطی با موضوع برجام ندارد و گرچه مشکل موضوعات امنیتی منطقه، موضوع مهمی برای همه کشورها از جمله ایران است اما این بحث صرفا باید در قالب خودش و با مشارکت همه کشورهای منطقه بدون مداخله قدرت‌های بیرونی دنبال و پیگیری شود.

طی هفته های اخیر و با قوی تر شدن احتمال احیای برجام و بازگشت آمریکا به این توافق برخی از کشورهای منطقه خواهان حضور و  یا در نظر گرفتن ملاحظات‌ آنها در این گفت و گوها شده‌اند. این در حالی است که از دید جمهوری اسلامی ایران برجام توافقی است که مذاکرات درباره ‌آن تمام شده و طرف‌های مشخصی داشته است و ایران مخالف باز کردن مجدد این پرونده و حضور هر کشور ثالث دیگر در این توافق است.

هفته گذشته سید عباس عراقچی که به کویت سفر کرده بود در دیدار با شیخ «احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر خارجه کویت ضمن تقدیر از تلاش‌های این کشور در برقراری تفاهم و مصالحه بین کشورهای خلیج فارس بر دو عنصر گفت وگو و عدم دخالت کشورهای خارج منطقه به عنوان دو اصل مهم برای امنیت دسته جمعی در منطقه تاکید کرد.

عراقچی با تشریح سیاست جمهوری اسلامی ایران در برابر بازگشت احتمالی آمریکا به برجام گفت: هیچ مذاکره‌ای در مورد برجام یا موضوعاتی فراتر از برجام وجود نخواهد داشت، اما نحوه و چگونگی بازگشت همه طرف‌ها به اجرای برجام می‌تواند در قالب ۱+۵ مورد گفت وگو واقع گردد.

 این دیپلمات عالیرتبه کشورمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در هیچ موضوعی غیر از نحوه اجرای برجام با کشورهای ۱+۵ صحبت نخواهد کرد و در مورد امنیت منطقه خلیج فارس تنها حاضر است با کشورهای منطقه و بدون هیچ دخالت خارجی گفت وگو کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها