گلستان- تالاب بین‌المللی میانکاله با افزون بر ۴۰ هزار هکتار مساحت آبی در غرب گلستان و شرق استان مازندران واقع است و سالانه بیش از ۱۰۰ گونه پرنده با جمعیت ۱.۵ میلیون بال در این تالاب به سر می‌برند که از سال گذشته تاکنون مرگ‌ومیر پرندگان به‌صورت جدی چشم دوستداران محیط‌زیست را نگران است.

خلیج گرگان آخرین ایستگاه زندگی پرندگان مهاجر؛ پناهگاهی که به قتلگاه تبدیل شده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: خلیج گرگان بخشی از  پناهگاه حیات‌وحش میانکاله بوده که مدیریت پهنه آبی آن بر عهده محیط‌زیست مازندران است که از سال گذشته تاکنون این زیستگاه به قتلگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده است.

زمستان سال گذشته، تلفات غیرعادی بیش از ۴۳ هزار پرنده مهاجر در خلیج گرگان در محدوده استان مازندران آغاز شد و در ادامه به گلستان رسید؛ حالا با آمدن میهمانان پاییزی و آن‌هم در روزهای کرونایی، نگرانی‌ها دوباره بالاگرفته و چشم محیط زیستی ها و پژوهشگران به چنگر و فلامینگوها که بیشترین گونه‌ها تلف‌شده در سال گذشته بودند، دوخته‌شده است.

سال گذشته بعد از مرگ‌ومیر شمار زیادی از پرندگان آبزی مهاجر در خلیج گرگان، شایعات مختلفی در خصوص علت مرگ این پرندگان وجود داشت تا اینکه سازمان دامپزشکی، علت مرگ این پرندگان را بیماری بوتو لیسم اعلام کرد.

این روزها که در آستانه فصل مهاجرت پرندگان به خلیج گرگان قرار داریم، مجدداً شایعات در خصوص علت این مرگ‌ومیرها و نگرانی از خطراتی که برای سلامت مردم منطقه دارد، قوت گرفته است و حالا با کشف ۱۰ لاشه پرنده‌نگرانی ها در این رابطه افزایش‌یافته است.

کم‌کم با سرد شدن هوا در سیبری، پرندگان، مهاجرت خود را به بخش‌های جنوبی‌تر زمین شروع می‌کنند. خلیج گرگان یکی از محل‌هایی است که همه سالانه میزبان هزاران قطعه از انواع پرندگان مهاجر و زمستان گذران است.

سال گذشته دقیقاً در زمان تلفات غیرعادی پرندگان در خلیج گرگان، تلفات پرندگان به همین شکل در کشور چین هم اتفاق افتاد و هم‌زمانی آن با شیوع کرونا، ابهاماتی را در خصوص ابتلای پرندگان به کرونا به وجود آورده است.

کشف لاشه‌های جدید

یک سال پس از مشاهده هزاران قطعه پرنده مهاجر تلف‌شده در خلیج گرگان به علت ابتلا به بوتولیسم حالا با کشف ده ها  لاشه چنگر و فلامینگو در این پهنه آبی پایش ها با جدیت بیشتری در دستور کار قرارگرفته است.

گفتنی است در حال حاضر گشت و پایش کارشناسان دامپزشکی و محیط‌زیست در سرحدات مرزی ۲ استان مازندران و گلستان در محدوده شهر نوکنده از توابع شهرستان بندرگز آغاز  و گروه‌های نظارتی در حال بررسی تعداد لاشه‌ها و پیدا کردن علت این اتفاق هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان با اشاره به مرگ حدود ۵۰ قطعه پرنده مهاجر از خلیج گرگان گفت: نمونه‌برداری‌های لازم انجام‌ و برای دامپزشکی ارسال شده است.

محمدرضا کنعانی با اشاره به اینکه با گزارشی از تلفات پرندگان در خلیج گرگان بین نوکنده و گلوگاه کارشناسان محیط زیست و دامپزشکی در محل حضور یافتند افزود: در این راستا پرندگان تلف شده جمع آوری و برای نمونه برداری در اختیار دامپزشکی قرار گرفتند تا دلیل آن بررسی و مشخص شود که کدام بیماری این پرندگان را از پای درآورده است.

کنعانی ادامه داد: بیماری‌های آنفلوانزای فوق حاد و نیوکاسل بررسی خواهد شد و شاید هم دلیل آن مانند تلفات سال گذشته بیماری بوتولیسم باشد، مرجع رسمی اعلام بیماری حیات وحش دامپزشکی است و باید نتایج بررسی‌ها توسط دامپزشکی مشخص شود.

وی اضافه کرد: محیط زیست گلستان پایش سواحل را از زمان آنفلوانزای فوق حاد در دستور کار داشته و این پایش از هفته گذشته به صورت جدی‌تر انجام شده است.

در انتظار پاسخ

در همین حال مدیرکل دامپزشکی گلستان روز یکشنبه ضمن تایید این مطلب اظهار داشت: برای تشخیص علت تلفات، نمونه برداری این لاشه ها به مرکز تشخیص بیماری‌های سازمان دامپزشکی کشور فرستاده می شود.

غلامرضا محرابی تاکید کرد: هرگونه اظهار نظر در خصوص علت مرگ این پرندگان از سوی سازمان دامپزشکی کل کشور اعلام خواهد شد.

سم کشنده

زمستان سال گذشته بود که بیماری بوتولیسم سبب مرگ چند ده هزار قطعه پرنده مهاجر و کنار آبزی در خلیج گرگان و سواحل استان گلستان شده بود. بوتولیسم بیماری فلج کننده، کشنده و مرگباری است که با هضم توکسین تولید شده از طریق کلستریدیوم بوتولینوم  ایجاد می‌شود. شیوع بوتولیسم در پرندگان آبزی حیات وحش اتفاق می‌افتد که طی آن تعداد زیادی از پرندگان دچار عفونت شده و تلف می‌شوند. همچنین شیوع بوتولیسم پرندگان می‌تواند هفته‌ها طول بکشد و ممکن است مجددا بازپدید شود.

کلستریدیوم بوتولیسم یک باکتری بی هوازی است که در گیاهان فاسد و مواد حیوانی تکثیر می‌شود و اغلب در دریاچه ها در دوره‌های کمبود اکسیژن و کیفیت پایین آب رخ می‌دهد. همچنین در گزارش سال گذشته سازمان دامپزشکی درباره علت مرگ و میر پرندگان در خلیج گرگان و سواحل استان گلستان به بالا بودن شاخص‌های فاضلاب در آب خلیج گرگان و نقش آن در بروز این موضوع به عنوان فاکتورهای مستعد کننده اشاره شده بود.

پارسال طبق اعلام دامپزشکی بر اثر بیماری مشکوکی که از بهمن ماه تا اواخر اسفند در تالاب بین المللی میانکاله رخ داد، بیش از ۴۰ هزار پرنده مهاجر در ۲ استان گلستان و مازندران تلف شدند.

مدیرکل دامپزشکی گلستان گفته بود که بر اساس نتایج آزمایشات انجام شده، علت اصلی مرگ و میر غیرطبیعی پرندگان مهاجر در خلیج گرگان، بیماری بوتولیسم است.

برچسب‌ها