سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه بازگشت آمریکا به برجام اتوماتیک و با یک امضا نیست، گفت: امکان گفتگو مذاکره آنها با ما وجود دارد اما نه بصورت دوجانبه، بلکه در چارچوب کمیسیون مشترک آن‌هم وقتی به تعهداتشان عمل کنند می‌توانند در گوشه‌ای از اتاق بنشینند ولی تا آن زمان راه زیادی باقی مانده.

 شرط ایران برای مذاکره با آمریکا/ بازگشت دولت بایدن به برجام اتوماتیک و با یک امضا نیست

قدس آنلاین: سعید خطیب زاده در مورد شرایط ایران برای اینکه بازگشت آمریکا به برجام را بپذیرد و به رسمیت بشناسد اظهار داشت: ما منتظر اقدام آمریکا هستیم. اقدام موثر هم یعنی رفع تحریم موثر یعنی تمامی تحریم هایی که بعد از روی کار آمدن ترامپ با گردن کشی نسبت به نرم‌ها و تعهدات بین‌المللی از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام وضع شد رفع شوند و ما آثار رفع تحریم را ببینیم.

وی افزود: یک امضا روی کاغذ کفایت نمی‌کند و پاسخ آن یک امضای متقابل روی کاغذ است. نفت ما باید فروش رود و پولش در دسترس ما باشد، بیمه کشتی های ما باید برقرار شود و روند صادرات نفت ما عادی شود.  هر زمان این اقدام را ببینیم متناسیب با آن پاسخ می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری اینکه آمریکا نه فقط از برجام خارج شده که ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ هم هست، تصریح کرد: : بازگشت آمریکا اتومات نیست و با یک امضا آنگونه که از این توافق خارج شدند نمی‌توانند دوباره برگردند.

آمریکا بعد از لغو تحریم‌ها می‌تواندگوشه اتاق کمیسیون مشترک برجام بنشیند

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در  مورد امکان مذاکره بین ایران و آمریکا و تعدیل مواضع دو کشور هم گفت: ما کاملا روشن کرده‌ایم که هیچ مذاکره دوجانبه‌ای نه لازم است و نه ما آنرا می‌پذیریم. آمریکا برای بازگشت به تعهداتش هیچ مذاکره‌ای نیاز ندارد

وی اظهار داشت: البته در چارچوب کمیسیون مشترک برجام امکان گفتگو آنها برای بازگشت به برجام وجود دارد و بعد از رفع تحریم‌ها و می‌توانند در گوشه‌ای از  اتاق بنشینند،  اما تا آن روز راه زیادی هست.

خطیب زاده با یادآوری اینکه دولت آمریکا تمام تلاشش را کرد که برجام از بین برود و خجالتی نداشت که تمام دنیا را بخاطر پایبندی به این توافق جازات کند، خاطرنشان کرد: زمان زیادی از روزهایی که رئیس جمهور آمریکا امضای خودش را مقابل دوربین‌ها بالا می‌گرفت و افتخار می‌کرد که به تعهدات بین‌المللی بی اعتناست، نگذشته و به خاطر صبر  و اقدامات کاهشی ایران ذیل ماده ۳۶ است که برجام امروز زنده است.  لذا  ایالات متحده برای جبران بخشی از این زیانها باید مسئولیت خودش را بپذیرد و اصلاح مسیر کند در این صورت اقدام آنها از طرف ایران بدون پاسخ نخواهد ماند.

چانه زنی بیهوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه طرفی که ناقض برجام است باید برگردد، تاکید کرد: بقیه مباحث چانه زنی‌های بیهوده است. مسیر چند هفته آینده در اجرای قانون اقدام راهبردی روشن است و ما تا چند هفته دیگر به تاریخ توقف نظارتهای فراپادمانی می‌رسیم و اگر تا آن موقعاقدام موثری صورت نگرفته باشد دولت موظف به اجرای قانونی است که نمایندگان ملت تصویب کرده‌اند. لذا توپ در زمان آنهایی است که سال‌ها تلاش کردند ایران از ابعاد برجام منتفع نشود.

طالبان بخشی از واقعیت صحنه افغانستان است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، وی در پاسخ به سوال دیگری درباره دلیل ملاقات محمد جواد ظریف با هیئت اعزامی طالبان به تهران در حالی که خود او پیشتر این گروه را تروریستی خطاب کرده است، با اشاره به فعالیت رسمی دفاتر این گروه در قطر و پاکستان و مذاکرات و تماس‌های آنها با دولت مرکز افغانستان، گفت: طالبان بخشی از واقعیت صحنه سیاسی افغانستان است و نه همه آن و این سفر به اطلاع دولت افغانستان رسیده است.

شهدایمان در مزار شریف را فراموش نکرده‌ایم

خطیب زاده با بیان اینکه درباره ماهیت و فعالیت‌های این گروه صحبت‌هایی است و ما شهدای خود در مزار شریف را فراموش نکرده‌ایم، گفت: این سفر هم در راستای گفت‌وگوهای جاری بین دولت افغانستان و این گروه صورت گرفت و ما همواره اعلام کرده‌ایم از گفت‌وگوهای بین الافغانی و فراگیر افغانستانی حمایت می‌کنیم.

دستاورد مجاهدت های ملت افغانستان باید حفظ شود

وی درباره موضع ایران نسبت به شرط طالبان مبنی بر لزوم استعفای دولت مستر افغانستان و تشکیل دولت موقف برای پیوستن به روند صلح هم تصریح کرد: آقای ظریف در این دیدار تاکید کرد که هیچ دولتی در افغانستان نمی‌تواند شکل بگیرد بجر آنکه در راستای دستاوردهای و مجاهدت‌های مردم افغانستان باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: حاکمیت مستقر و شناخته شده افغانستان و نمایندگان مردم افغانستان از جمله طالبان به هر توافقی برسند برای ما محترم است، اما از مسیر گفتگوهای بین الافغانی، نه حذف یک گروه چه برسد به دولت قانونی و مستقر این کشور. تمام دستاورد ملت افغانستان باید محافظت شود.

نگران حقوق اقلیتها در میان‌ما هستیم

خطیب زاده در مورد موضع تهران نسبت به کودتای نظامیان در میانمار هم با اشاره به اینکه این اتفاق نیمه شب گذشته رخ داده و به دلیل اینکه ما سفارتی در این کشور نداریم و راه های ارتباطی مسدود هستند اطلاعات چندانی نداریم، گفت: ما نگرانی خودمان را در مورد حقوق اقلیت ها ابراز کرده ایم. امیدواریم این شبه کودتا منجر به بدتر شدن وضعیت اقلیت‌ها نیست.

وی تاکید کرد: قرن ۲۱ دوران جابجایی قدرت از طریق کودتا نیست و اکنون برای اظهار نظر دقیق در این مورد زود است. باید ببینیم چه می‌شود.

مسیر گفتگو برای عربستان باز است

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره تاثیر تغییر دولت در آمریکا بر امکان اصلاح روابط ایران و عربستان و کاهش تنش بین دو کشور هم با بیان اینکه عربستان موضع ما همکاری و گفتگو بین کشورهای منطقه برای رفع مشکلات و تامین امنیت و ثبات بدون دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای است، گفت: امریکایی ها منبع مشکلات منطقه هستند و دهه هاست منطقه را گروگان منافع و نقشه های شوم خود کرده‌اند.

وی افزود: برخی  همسایگان ما در منطقه با توهمی که حضور ترامپ پنجره فرصتی است، برخی اقدامات نامناسب را انجام دادند اما مسیر گفت‌وگو همچنان باز است و هر روزی عربستان این مسیر را اصلاح و جنگ یمن را خاتمه دهد و بپذیرد تنها در گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای می‌توان به فهم مناسب رسید آغوش ایران کاملا باز است.

خبرهای جدید در مورد پولهای ایران و کشتی کره‌ای

بنا بر این گزارش، خطیب زاده درباره آخرین وضعیت کشتی کره‌ای و گمانه زنی ها در مورد ارتباط ان با اختلاف ایران و کره بر سر پولهای بلوکه شده کشورمان، گفت: دوباره تاکید می‌کنیم که موضوع کشتی کره‌ای کاملا فنی است و موضوع پول‌های ایران موضوع فیمابین ما و کره است و هیچ ربطی به هم ندارند. البته ما بعد از سفر معاون وزیر خارجه کره می‌شنویم که به یک راه حل‌هایی (در مورد پولهای بلوکه شده ایران) رسیده‌اند.

وی اضافه کرد: درباره کشتی کره‌ای به صورت نزدیک با دادستانی در حال رایزنی هستیم و امیدواریم دادستانی کمک کند که موضوع خدمه و کاپیتان کشتی که از روز اول دسترسی‌های عالی و کنسولی دادیم بتوانیم نتایج بهتری را داشته باشیم. امیدوارم خبرهای خوبی در خصوص خدمه داشته باشیم. همکاری ستودنی از همکاران خود در دادستانی دیدیم. دو موضوع متفاوت است و دو مسیر متفاوت را طی می‌کند.

بازگشت خدمه کشتی توقیف شده ایران به عرشه

وی در مورد وضعیت کشتی ایرانی توقیف شده در اندونزی و خدمه ان هم گفت: موضوع کشتی ایران را پیگیری کردیم. گزارشهای دولت اندونزی حکایت از یک موضوع فنی است و ما درسترسی کنسولی به کاپیتان و خدمه را داشته‌ایم و آنها با مذاکران صورت گرفته به عرشه برگشته‌اند.   امیدواریم با احترام به قوانین داخلی اندونزی مسئله را حل کنیم. تا امروز تحولات مثبت است.

خرید واکسن از روسیه به درخواست وزارت بهداشت بوده

خطیب زاده درباره نقش وزارت خارجه در خرید واکسن کرونای ساخت روسیه هم با یادآوری اینکه تنها مرجع صلاحیت دار در مورد واکسن وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا است، گفت: وزارت خارجه هیچ قدمی برنمی‌دارد مگر اینکه نهادهای بالادستی  و صلاحیت دار نسبت به موضوع واکسن درخواست و اصرار داشته باشند.  

وی تصریح کرد: وزارت خارجه با جدیت تلاش کرده مصوبات ستاد ملی کرونا را اجرایی کند و همواره به این نهاد مسئول تاکید کرده‌ایم تا زمانی ماموریتی را محول نکنید وزارت خارجه ورودی نخواهد کرد. در مورد واکسن تایید شده روسیه همین مسیر طی شده و با درخواست وزارت بهداشت این کار صورت گرفته است.  

وزارت خارجه در انتخاب واکسن نقشی ندارد

وی افزود: مسیرهایی پیش رفته است و چندین میلیون دوز واکسن از کنسرسیوم کواکس برای ایران خریداری شده، همچنین از کوبا مقداری خریداری شده و قرار است به صورت مشترک هم تولید داشته باشیم. علاوه بر این با چین و هند گفت‌وگوهایی خوبی صورت گرفته و منتظریم که به سرعت وارد شوند. تمامی اینها پس از درخواست و ماموریت ستاد عالی کرونا و وزارت بهداشت به وزارت خارجه صورت گرفته است. وزارت خارجه ورودی به تایید صلاحیت این واکسن‌ها نداشته و ندارد.

سرنخ انفجار مقابل سفارت اسرائیل در هند

وی درباره انفجار در مقابل سفارت اسرائیل در هند و اتهام زنی از سوی رژیم صهیونیستی علیه اتباع ایرانی هم با اشاره به روابط گسترده ایران و هند و روند رو به توسعه آن در حوزه های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و تجاری و دیدارهای سطح بالای مقامات دو کشور گفت: طبیعی است برخی شیطنت‌ها از سوی طرف‌های ثالث صورت بگیرد. در موضوعات این چنینی دو طرف ابراز آمادگی کردند درباره روشن شدن ابعاد با هم همکاری کنند. اینها شیطنت‌های بچه‌گانه‌ای است که مشخص است از سوی کدام طرف‌ها صورت می‌گیرد.

ایران و دولت اقلیم دوستان نزدیک هستند

وی در پاسخ به سوال یک خبرگزاری خارجی که مدعی شد برخی فیلم و ها سریالها در صدا و سیما با هدف تخریب روابط ایران و اقلیم کردستان تولید شده و موجب نارضایتی در کردستان عراق شده است، هم با اشاره به اینکهساخت فیلم و سریال در قالب های داستانی، تخیلی و مستند مسیرهای خودش را دارد گفت: ما سیاست‌ها را در وزارت خارجه و دولت تنظیم می‌کنیم و قطعا نباید اجازه دهیم موارد این چنینی خدشه‌ای وارد کند. وزارت خارجه نظرات خود را دارد و ما قصد ورود به مراحل ساخت این فیلم‌ها را نداریم ولی نگرانی‌های دوستان را متوجه هستیم. دولت اقلیم از دوستان نزدیک ما هستند و ما همواره سعی کردیم مسیر تعاملات درست باشد و اینها اتفاقات کوچک و ریزی است که باید با درایت عبور و ان‌شاءالله مدیریت کنیم.

دولت بحرین با حکم اعدام نمی‌تواند بر سرکوب سرپوش بگذارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اخبار منتشر شده از صدور حکم اعدام برای ۸ نفر از اتباع بحرین به اتهام ارتباط با ایران و انجام اقدامات تروریستی هم با بیان ایکه ما هم این خبر را شنیده‌ایم، اظهار داشت:  مشکلات انباشته شده ای که در بحرین شاهد آن هستیم به خاطر سرکوب ها و برخوردهای فوق العاده امنیتی است و با چنین احکامی بر روی آن ها سرپوش گذاشته نمی‌شود.

وی افزود: راه حل انشقاق های بسیار جدی که در داخل بحرین به خاطر برخی سرکوب ها و دخالت های طرف های خارجی شاهد آن هستیم از مسیر این احکام ساختگی نمی‌گذرد و  دولت بحرین باید هر چه زودتر با ملت خود آشتی کند و حقوق اکثریت در این کشور را در نظر بگیرد و این موضوع برای دولت بحرین بهتر خواهد بود.

برچسب‌ها