۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 738386

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: امسال ۴۲ فقره پروانه بهره برداری معدنی در گستره ۱۹۱.۷۶ کیلومترمربع با سرمایه گذاری ۸۷۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال، ذخیره ۳۲ میلیون و ۶ هزار تن و استخراج اسمی به میزان یک میلیون و ۶۴۱ تن صادر شد.

۴۲ معدن جدید در خراسان رضوی فعال شد

به گزارش قدس آنلاین، محمد توکلی افزود: بهره‌برداری از معادن جدید در خراسان رضوی زمینه اشتغال ۳۴۰ نفر را فراهم می‌کند.

وی تعداد پروانه‌های بهره‌برداری معدنی موجود را در خراسان رضوی ۹۲۳ فقره با ذخیره ۲.۷۸ میلیارد تن اعلام و بیان کرد: حجم استخراج اسمی سالانه این معادن ۴۳.۴ میلیون تن، مبلغ سرمایه‌گذاری ۱۱ هزار و ۵۲۹ میلیارد ریال و گنجایش اشتغالزایی آنها ۱۰ هزار و ۵۵۰ نفر است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: هم‌اینک ۳۳۸ فقره گواهی کشف معتبر برای ۳۴۰ میلیون تن ذخیره معدنی با هزینه عملیات اکتشاف ۲۹۱ میلیارد و ۷۰ میلیون ریال در این استان وجود دارد.

وی گفت: همچنین امسال چهار هزار میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن استان دریافت و به حساب خزانه واریز شده است. 

توکلی به وجود ۴۸۰ معدن راکد و غیرفعال در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: از زمان ابلاغ دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر فعال سازی معادن راکد، مزایده برای واگذاری ۱۰۰ معدن فلزی و غیرفلزی در خراسان رضوی برگزار شد. 

وی افزود: استقبال خوبی از از این مزایده صورت گرفت و ۶۶ نفر در آن شرکت کردند لذا مزایده برای دیگر معادن راکد باقیمانده در خراسان رضوی ظرف بهمن ماه جاری و اسفند ماه آتی برگزار می‌شود. 

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی  حوزه ماشین‌آلات را مهمترین مشکل بخش معدن در این استان ذکر و بیان کرد: به دلیل فقدان تخصیص ارز کافی، واردات ماشین‌آلات بخش معدن دچار مشکل و منجر به کمبود چنین ابزارهایی در فعالیتهای معدنی خراسان رضوی شده که نیاز به بکارگیری ماشین‌آلات جدید را ضروری کرده است. 

وی ادامه داد: در نتیجه افزایش قیمت ارز، هزینه تامین و نگهداری ماشین‌آلات بخش معدن نیز افزایش یافته و از سوی دیگر کمبود ابزارهای ماشینی فعالیت معادن خراسان رضوی را هم کاهش داده است.

توکلی خواستار چاره‌اندیشی برای تامین ماشین‌آلات مورد نیاز کار در معادن خراسان رضوی با توجه به نقش مهم آنها در تولید، سودآوری و ارزش افزوده در شرایط تحریم، شد. 

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

برچسب‌ها