رئیس جمهور با بیان اینکه زنان واقعاً در صحنه سیاست و جامعه حضور فعالی داشته‌اند، گفت: زن‌ها در هر انتخاباتی اگر تصمیم بگیرند وارد صحنه بشوند، می‌توانند آن فردی که مدنظر آن‌هاست را پیروز انتخابات کنند.

روحانی: زنان در هر انتخاباتی وارد صحنه بشوند می‌توانند فرد مورد نظرشان را پیروز کنند

قدس آنلاین: حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم بزرگداشت روز زن، اظهار کرد: فضای اقتصاد دیجیتال می‌تواند برای مشاغل خانم‌ها و فعالیت‌هایشان موثر باشد و یک فرصت خوبی از لحاظ علمی برای آنها باشد.

وی با بیان اینکه نقش زنان در دوران انقلاب بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: زنان در همه تظاهرات‌ها به ویژه سال ۵۷ نقش مهمی داشتند. در اوج تظاهرات همراه مردان حضور داشتند، شهید دادند به زندان رفتند و بعد از انقلاب نیز در دفاع مقدس حضور داشتند.

رییس جمهوری در ادامه گفت: خانم‌ها نه تنها خودشان فعال هستند و دارای شغل هستند بلکه منشاء شغل و مشاغل برای ده‌ها و صدها خانواده هستند که کار بسیار ارزشمندی است و خانمها کار بسیار مهمی در انقلاب اسلامی ایفا کردند.

روحانی افزود: آنچه از آنها باقی مانده که از دیدگاه ما تحریف شده است در بعضی از آنها می‌گوید باعث اغفال آدم در بهشت همسرش بود یعنی شیطان همسر آدم را اغفال و گمراه کرد و این همسر آدم بود که آدم را گمراه کرد. چنین چیزی ما اصلا در اندیشه‌های اسلامی نداریم و اگر هم آنجا وسوسه شیطانی در بهشت و در قرآن هست این است که شیطان هردو آنها را وسوسه کرده است و هر دو مرتکب کاری شدند که از بهشت اخراج شدند.

وی افزود: پس منطق ما این است که زنان منشاء خیرات و برکات در جامعه هستند و بی‌تردید خداوند جامعه انسانی را طوری آفریده است که مرد مکمل زن و زن مکمل مرد است. تعبیری که قرآن برای همسران می‌کند این است که همسران چه زن‌ها به عنوان لباس برای مردان هستند و مردها لباس برای زنها و همه چیز را در کنار هم قرار داده است.

روحانی ادامه داد: ما دارای مکتب و مرام و منطق و اعتقادی هستیم که جایگاه برتر به عنوان جنسیت برای مرد قائل نیستیم. بی‌تردید از لحاظ منطق اسلام آنچه ملاک برتری است، علم، تقوا، کار و کوشش و جهاد است که ممکن است در این راه زن یا مرد برتر باشد و هیچ فرقی نمی‌کند.

رییس جمهوری اضافه کرد: استعدادی که خداوند برای مقام و عظمت و رشد انسانی به مردها داده، عینا این مقام را به زن‌ها داده است. یعنی زن‌ها هم می‌توانند همان رشد و همان مقام و همان مدارج فضیلت را طی کنند و هیچ تفاوتی وجود ندارد. البته مردها ویژگی‌هایی دارند و زن‌ها ویژگی‌های دیگری دارند و اساس خلقت بر همان مبانی احکام و مقررات دینی و اسلامی و قانونی آمده و هر دو همان مقام بلندانسانی را دارند. خداوند مرد و زن را دارای کرامت و مقام انسانی و مشابه یکدیگر می‌داند.

رییس جمهوری ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب خدمات زیادی انجام گرفت و زنان در صحنه سیاست و صحنه جامعه حضور فعالی داشتند. به هر حال اگر زنان‌ها در هر انتخاباتی تصمیم بگیرند و با هم وارد صحنه شوند، می‌توانند کسی که مورد نظر آنهاست را پیروز کنند.

روحانی افزود: زنان ۵۰ درصد جامعه هستند و در انتخابات‌ها حضور دارند و در رای دادن، تبلیغ کردن و تبیین مسیر برای نامزدها فعال هستند. وی تصریح کرد: در انتخابات‌های مختلف مانند شوراهای اسلامی شهر و روستا، مجلس و ریاست‌ جمهوری و در هر انتخاباتی، حضور زنان بسیار پررنگ و نقش آنها بسیار زیاد است و این بسیار مهم است و در سرنوشت آینده کشور، زنان جامعه ما همپای مردان هستند.

رییس جمهوری بیان کرد: در دنیا هم شرایط حضور زنان در انتخابات و سیاست خیلی تاریخ گذشته‌ای نیست و تحولات در کشورهای اروپایی هم در همین قرن بیستم بوده است. من از یکی از حقوقدانان سوئیس پرسیدم که در اینجا زن‌ها از چه تاریخی برای انتخابات و رای دادن حضور پیدا کردند، و وی گفت از سال ۱۹۷۴، و این سال با انقلاب ما ۴-۵ سال فاصله دارد که زمان زیادی نیست. روحانی ادامه داد: به هر حال سوییس یک کشور اروپایی متمدن است و اینطور هم نیست که در کشورهای دیگر هم بگوییم که در قرون گذشته زنان به همه حقوقی که حق آنها بوده دست یافته‌اند.

وی ادامه داد: در کشور ما هم بعد از انقلاب اسلامی این زمینه کاملاً مهیا شد که خانم‌ها به صحنه بیایند و البته معمولاً اینطور می‌گویند که حق گرفتنی است و حق را باید گرفت و خانم‌ها واقعا حقشان را بازستاندند.

رییس جمهوری یادآور شد: اکنون که فضای مجازی و دولت الکترونیک و شرایط خاص اقتصاد دیجیتال برای ما مهیا شده زن‌ها خیلی خوب و راحت‌تر از گذشته می‌توانند از این فضا استفاده کنند. زنان می‌توانند در مشاغل خود در همین صنایع دستی در بسیاری از روستاها و شهرها از طریق همین فضای مجازی حتی به خارج، داخل و بازارهای مختلف می‌فروشند.

روحانی افزود: الان یک فضای بسیار خوبی برای فعالیت خانواده‌ها در خانه ایجاد شده است و خانم‌هایی هستند که از طریق همین اقتصاد دیجیتال در داخل خانه کار می‌کنند. یک اتاقی از خانه یا بخشی از اتاق را به فعالیت خودشان به صنایع دستی، اقتصاد دیجیتال یا هر بخشی که هست خانم ها امروز حضور دارند و حضور فعال دارند و این حضور آنها بسیار ارزشمند است.

رییس جمهوری گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم یکی از قول‌های ما از آغاز به مردم این بوده که نسبت به خانم‌ها تلاش خواهیم کرد آن حقوقی که از لحاظ شرعی و قانونی حق آنهاست، بتوانند دستیابی راحت‌تری به آن حقوق داشته باشند.

روحانی افزود: وقتی شما از حدود ۸ سال گذشته تا الان را مقایسه می‌کنید و همین‌جا هم آمار و ارقامی که ارائه شد نشان داد که قبل از این دولت، عدد خانم‌هایی که در بخش اداره کشور در استان‌ها، بخش‌ها و فرمانداری‌ها فعال بودند بسیار محدود بود. در این دولت در بسیاری از استان‌هایی که ما می‌رویم در استانداری‌ها، فرمانداری‌ها دو بخشداری‌ها و وزارتخانه‌ها خانم‌ها کاملا فعال هستند.

وی ادامه داد: تاکید من از ابتدای دولت به همه وزیران این بوده که حداقل باید یکی از مشاورین و معاونین شما از خانم‌ها باشند و هر وزارتخانه حداقل دو نفر خانم را در سطح مدیریت عالی باید بیاورید. این کار انجام گرفته و همین امروز این آمار اعلام شد که ما در سطح معاونین وزیران نزدیک ۱۰۰ نفر ۹۶ نفر از خانم‌ها حضور دارند و فعالیت می‌کنند.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: برنامه ما این بود که ۳۰ درصد مدیریت میانی و عالی دولت در اختیار خانم ها قرار بگیرد و همینطور خانم ابتکار در آغاز این جلسه بیان کردند در آغاز دولت در مدیریت میانی و عالی پنج درصد سهم خانم‌ها بود و ما از اول گفتیم این پنج درصد باید ۳۰ درصد بشود امروز به ۲۵ درصد رسیدیم به طوری که حدود ۲۵ درصد مدیریت های میانی از آن خانم هاست و در ۶ ماه هم می‌شود به ۳۰ درصد پیش بینی شده در برنامه دست پیدا کنیم و این کار بزرگ و مهمی است که انجام گرفته است.

روحانی افزود: غیر از کارها و مشاغلی که امروز مطرح است در خانه هم بار سنگینی بر دوش خانم‌ها هست. یعنی خانم‌هایی که مادر می‌شوند بار سنگینی بر دوش آنهاست در بخش پرورش فرزندان و تربیت فرزندان اداره و ریاست خانه برعهده زن است و آنها هستند که خانه و خانواده را اداره می‌کنند و بخش بزرگی از مهر، محبت و صمیمیت و استحکام خانواده بر دوش خانم‌هاست.

وی اظهار داشت: نقش مادران در داخل خانه از لحاظ تربیت فرزندان نقش ویژه است. خانمها امتیاز ویژه ای هم دارند و یک مسئولیت سنگین بر دوش آنهاست. در بخش آموزشی فرزندان هم خانم ها خیلی فعال هستند و آموزش فرزندان از کودکی توسط مادران آغاز می‌شود.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: دلیل اینکه نمی‌گویند زبان پدری می‌گویند بلکه زبان مادری این است که چون مادرها حرف زدن را یاد می‌دهند پس زبان می‌شود زبان مادری نه زبان پدری. اساسا خانم‌ها نقش بسیاری زیادی در آموزش مهارت بچه‌ها دارند چرا که مهارت‌هایی که بچه‌ها پیدا می‌کنند توسط مادرها در داخل خانه‌ها شروع می‌شود.

روحانی تاکید کرد: مراحل اولیه که شخصیت بچه‌ها که از همان آغازین روزهای زندگی شان شروع و آغاز می شود تا سن چهار و پنج سال و شش سال است نقش اصلی شخصیت ما از ۶ سال به بعد بچه ها وارد دبستان می‌شوند و تحصیلات ابتدایی را آغاز می‌کنند اما شخصیت اصلی کودکان در دوران تا ۶ سال است که به وجود می آید در این ۶ سال نقشی که مادرها دارند نقش زیادی است.

رییس جمهوری با بیان اینکه تلاش نظام در این است که خانواده‌ها مستحکم باشند، تصریح کرد: استحکام خانواده یکی از بالاترین ارزش‌ها و بزرگترین وسیله امنیت جامعه است و خانواده‌ای که مستحکم است و در آن امنیت واقعی وجود دارد و هم شب و هم روز راحت است و همه به آرامش می‌رسند.

روحانی تصریح کرد: واقعاً مرد هم وقتی آرامش پیدا می‌کند که آرامش واقعی بر خانه حکمفرما باشد بنابراین در بین نقش‌ها، نقشی که خانم ها دارند نقش بسیار بالا و بلندی است که برعهده دارند.

وی با اشاره به اینکه حدود یک سال از شیوع بیماری کرونا در کشور می‌گذرد، افزود: آخر بهمن سال گذشته بود که ورود کرونا به کشور تایید و اعلام شد؛ الان هم تقریباً نیمه بهمن هستیم و دو هفته دیگر یک سال می‌شود که با کرونا مواجه هستیم؛ شرایط بسیار سختی برای همه دنیا به وجود آمد و برای ما به خاطر تحریم و مسائلی که داشتیم این سختی‌ها بیشتر بود.

رییس جمهوری با اشاره به نقش خانم‌ها در کاهش آثار منفی کرونا در جامعه گفت: شما می‌بینید بار این کرونا چه مقدار بر دوش خانم‌هاست؛ از بیمارستان‌ها گرفته تا کادر درمان که عمده پرستاران خانم‌ها فعال هستند و بار سنگینی را بر دوش گرفتند و عده ای از آنها در مسیر خدمت شهید شدند و امروز هم فعال هستند.

روحانی درباره نقش خانمها در آموزش و تربیت کودکان در دوران کرونا نیز گفت: خانم ها در خانه‌ها هم نقش مهمی در دوره کرونا ایفا کردند زیرا پیش از شیوع این بیماری، بچه‌ها تا ظهر یا بعد از ظهر مدرسه می‌رفتند و بعد از آن هم سرگرم تکالیف مدرسه بودند اما امروز درست است که از طریق شبکه شاد یا تلویزیون، آموزش را تعطیل نکردیم اما شرایط خیلی متفاوت است.

وی گفت: به هر حال بچه‌ها در خانه هستند و الان بار آموزش مخصوصاً دوران ابتدایی معمولا بر دوش مادرهاست و در این دوران کرونایی، واقعاً یکی مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش خانواده ها و به ویژه بر دوش خانم‌ها قرار گرفت.

رییس جمهوری با تاکید بر اهمیت نشاط و زندگی و آموزش بچه‌ها خاطرنشان کرد: فرزندانی که باید مدرسه می‌رفتند الان در خانه‌ای هستند که فضای محدودی دارد و در این فضای محدود، باید هم زندگی کنند هم نشاط داشته باشند؛ هم خانه را اداره کنند؛ بار سنگینی را در دوران کرونا هم خانم‌ها به عهده گرفتند و از این نظر به خانم ها تبریک می گوییم به خاطر اینکه کار بسیار بزرگی را در این یک سال گذشته برعهده داشتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها