پس از گذشت حدود یک سال از شیوع کرونا در ایران، بر اساس آمار وزارت بهداشت تا دیروز مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۲۴ هزار و ۵۹۶ نفر رسید که بر اثر این بیماری ۵۸ هزار و ۳۸ نفر فوت کردند.

جدّی نگیریم، گرفتار پیک چهارم می شویم

بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. بر همین اساس، برخی از شهرهای خراسان شمالی هم در وضعیت زرد و برخی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، میزان مرگ و میر ناشی از کرونا و بستری در مراکز درمانی استان در روزهای اخیر در حال افزایش بوده و همین امر موجب نگرانی متولیان سلامت شده است.

آن‌ها می‌گویند: عادی‌انگاری، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، کاهش چشمگیر استفاده از ماسک و از سرگیری مراسم عزا و عروسی، از دلایل اصلی خیز دوباره کرونا در استان بوده است.

شواهد نشان می‌دهد این استان به سوی پیک چهارم بیماری کووید ۱۹ پیش می‌رود؛ در حالی که در هر پیک با جهش ویروس مواجه بوده‌ایم و شرایط سخت‌تر از قبل شده است. چنانچه شرایط به همین گونه ادامه یابد، در روزهای آینده شاهد تغییر رنگ وضعیت کرونا در خراسان شمالی خواهیم بود.

وضعیت زرد از لحاظ پروتکل‌های بهداشتی

مدیر سلامت و محیط کار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این زمینه می‌گوید: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی، محیط کاری و اداری این استان، بر اساس آخرین وضعیت رنگ‌بندی در سطح زرد قرار دارد؛ بجنورد، نارنجی و شهرستان‌های شیروان، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم، راز و جرگلان زردرنگ است.

نوروزیان توضیح می‌دهد: اگر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این اماکن، کمتر از ۷۵ درصد باشد، آن منطقه در سطح قرمز و اگر بین ۷۵ تا ۸۵ درصد باشد، در وضعیت نارنجی قرار دارد. علاوه بر آن اگر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی بین ۸۵ تا ۹۵ درصد باشد در سطح زرد و ۹۵ درصد به بالا باشد در وضعیت سفید قرار می‌گیرد.

ابتلای ۵۵ درصد پرستاران به کرونا

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی هم می‌گوید: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این استان، ۵۵ درصد پرستاران در این منطقه به بیماری کووید۱۹ مبتلا شدند که متأسفانه یک نفر از آن‌ها فوت کرده است.

رضا فانی اظهار می‌دارد: از ابتدای همه‌گیری بیماری کووید۱۹ تاکنون ۶۰۰ پرستار بخش دولتی به این بیماری مبتلا شده‌اند که ۱۰۰ نفر از این تعداد وضعیت خوبی نداشتند اما خوشبختانه درمان شده‌اند.

وی می‌افزاید: هم اکنون نیز ۵۰ پرستار شاغل در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی به علت ابتلا به کرونا در مرخصی به سر می‌برند که این موضوع فشار مضاعفی بر دیگر پرستاران و کارکنان اتاق عمل و هوشبری وارد می‌کند.

بستری روزانه ۳۰ بیمار مبتلا به کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز می‌گوید: در شبانه‌روز گذشته یک بیمار مبتلا به کووید۱۹ در خراسان شمالی فوت شد و ۱۴۹ بیمار دارای علائم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

سیداحمد هاشمی نسبت به خیز دوباره شیوع ویروس کرونا در این استان ابراز نگرانی می‌کند و می‌افزاید:  در دو هفته گذشته با وجود آنکه بارها متذکر شدیم که شرایط شکننده است و هر غفلت ما منجر به افزایش تعداد موارد بستری و مرگ و میر می‌شود، اما این اتفاق افتاده و در هفته اخیر روزانه ۳۰ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند.

هاشمی ادامه می‌دهد: متأسفانه حساسیت مردم خراسان شمالی نسبت به زدن ماسک کمتر شده و تجمعات و دورهمی‌ها در حال افزایش است؛ عروسی‌ها نیز با شرایط غیربهداشتی برگزار می‌شود که اثر آن را در افزایش تعداد موارد بستری شاهد هستیم؛ بنابراین به مردم توصیه می‌کنم موارد بهداشتی را رعایت و از تجمعات دوری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌افزاید: برداشتن محدودیت‌ها به معنای آن نیست که مردم به موضوع عادی نگاه کنند؛ بلکه هنوز باید از برگزاری تجمعات خودداری شود و همچنان استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را در دستور کار خود قرار دهند.

برچسب‌ها