یک شاعر و منتقد درباره وضعیت شعر فاطمی در دهه‌های اخیر گفت: انقلاب اسلامی نقطه تعالی و رشد شعر فاطمی در دهه‌های اخیر بوده است.

روشنایی‌های شعر  زهرایی

پس از انقلاب اسلامی جلسات حضرت زهرا(س) خیلی پرشورتر از پیش از انقلاب برگزار شده است و شعرهای فاطمی به هیچ وجه قابل قیاس با پیش از انقلاب نیست.  محمدجواد شرافت افزود: البته پیش از انقلاب نمونه‌های خوب شعر فاطمی داریم اما از لحاظ کمیت و کیفیت قابل مقایسه با پس از انقلاب نیست. انصافاً پس از پیروزی انقلاب آثار فاطمی رشد بسیار چشمگیری داشته و حتی از لحاظ موضوعی هم وارد ساحت‌های مختلفی شده است.

این شاعر ضمن اشاره به دیدار مداحان و شاعران اهل بیت(ع) در روز ولادت حضرت زهرا(س) با رهبر معظم انقلاب و تأثیر این دیدار بر سروده‌های فاطمی، گفت: دیدار مداحان و شاعران اهل بیت(ع) در روز ولادت حضرت زهرا(س) با رهبر معظم انقلاب بسیار بابرکت بوده است. این دیدار از زمان ریاست جمهوری رهبری تاکنون برگزار شده و حتی امروز با وجود شرایط کرونایی جلسه ما برقرار است. البته به دلیل شرایط خاصی که در آن هستیم قرار است به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شود اما این مسئله نشان از اهمیت این نشست می‌دهد که این جلسه حتی در این شرایط هم تعطیل نشده، بلکه شکل برگزاری آن تغییر پیدا کرده است.  

تأثیر دیدار رهبر معظم انقلاب با شاعران در سرایش اشعار فاطمی

شرافت با بیان اینکه انقلاب ما یک انقلاب فاطمی بوده است، گفت: پایبندی رهبر معظم انقلاب به برگزاری جلسه فاطمی و ارادتی که حضرت امام خمینی(ره) به حضرت زهرا(س) داشتند و به خوبی در وصیت‌نامه ایشان متجلی شده است، نشان می‌دهد که انقلاب ما یک انقلاب فاطمی است. 

وی افزود: هر جایی که ما موفق عمل نکردیم به این دلیل بوده که از معارف فاطمی فاصله گرفته‌ایم. جالب است بگویم که ما برای اعیاد ماه شعبان، یعنی ولادت امام حسین(ع)، حضرت اباالفضل(ع) و امام سجاد(ع)، شعر مولودی و مدحی کم داریم؛ چرا که مضمون بیشتر شعرها درباره این عزیزان درخصوص روز عاشورا و چند روز پیش و پس از آن نوشته می‌شود. اما درباره حضرت زهرا(س) اشعار مدحی فاطمی فراوانی داشته‌ایم که بهانه بسیاری از این شعرها همین دیدار شاعران و مداحان با رهبر معظم انقلاب در روز ولادت حضرت زهرا(س) بوده است، از خود من گرفته تا شاعران جوان مثل حمیدرضا برقعی، محمدجواد زمانی، حاج‌آقا رضا جعفری و پیشکسوتان شعر آیینی مثل استاد سازگار و استاد شکوهی و دیگر بزرگان. چه بسا اگر این دیدار نبود همه شعرهای ما برای حضرت زهرا(س) در مراثی و عزای ایشان محدود می‌شد.

به گفته شرافت به برکت اشعار فاطمی دست ما در این سال‌ها از شعر فاطمی در حوزه حماسی، مراثی و شکل‌های مختلف مثل سبک زندگی فاطمی پر است که به واسطه آن‌ها می‌توانیم سرمان را بلند کنیم و به آن‌ها افتخار کنیم.

این شاعر تأکید کرد: البته در این سال‌ها فقط توانسته‌ایم نمی از یمی را بسراییم و هنوز حتی جرعه‌ای از اقیانوس فضائل اهل بیت(ع) را ننوشیده‌ایم، اما به لطف خدا نقاط روشنی در شعر فاطمی امروز می‌بینیم. البته دیکته نانوشته غلط ندارد. به ناچار وقتی آثار زیادی در یک موضوع نوشته می‌شود آسیب‌هایی هم وارد می‌شود که باید آسیب‌شناسی کنیم و از حریم اهل بیت(ع) پاسداری کنیم.

برچسب‌ها