آسیب شناس مسائل اجتماعی گفت: شیوه گزینش مدیران ما تخصصی نبوده است. شیوه علمی و آگاهانه ای برای این موضوع در چهار دهه گذشته دنبال نشده است بلکه مدیریت سیاسی بوده حتی در بحث انتخاب مدیران اقتصادی نیز گزینش ها سیاسی بوده است به این دلیل است که گرایش‌های سیاسی ما را در بخش های مختلف اقتصادی محدود کرده و موجب اعتراض مردم و مشکلات اقتصادی گروه‌های مختلف مردم شده است.

حرکت به سمت شفافیت یک نیاز  برای ادامه انقلاب اسلامی است/  فساد اقتصادی و اداری و توزیع رانت، زیبنده نظام اسلامی نیست

قدس آنلاین: حجت الاسلام مهدی مسائلی درخصوص موضوعاتی که نظام جمهوری اسلامی برای جلب اعتماد عمومی توجه ویژه‌ای بدان معطوف دارد به ما گفت: در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که مردم از مسائل اقتصادی و مدیریت ضعیف دولت و تورم بسیار گله مند و ناراضی هستند یکی از موضوعاتی که می‌تواند موجب جلب اعتماد و بازگشت اعتماد مردم به مدیران نظام اسلامی شود نهادینه سازی بحث شفافیت است. وقتی در هر کشوری در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی شفافیت رواج داشته باشد تمامی مفسده‌ها مشخص می‌شود و متخلفان جرأت نمی‌کنند هیچ گونه مفسده‌ای انجام بدهند.

وی دراین باره توضیح داد: متاسفانه به دلیل فقدان شفافیت لازم در عرصه های مدیریتی در دهه های گذشته شاهد فسادهای اقتصادی و اداری و توزیع رانت بین عده معدودی بوده‌ایم که موجب بروز مشکلات اقتصادی و نااطمینانی مردم به مسوولین شده است که به هیچ وجه برای وجهه نظام اسلامی خوب و مطلوب نیست. بی شک هر مانعی که در اقتصاد ایجاد شود چون در ذهن مردم اینگونه ثبت شده که در اقتصاد و سیاست و در عملکرد مسوولین شفافیتی وجود ندارد پس این موضوع به مدیریت مدیران نسبت داده می شود حتی چالش های اقتصادی ناشی از تحریم، در حالی که اگر مسؤولین با مردم شفاف برخورد می کردند مسؤولیت بسیاری از چالش‌ها شاید به عهده مسؤولین نمی افتاد و مردم بیشتر به مدیران کشور اطمینان می‌کردند.

وی درخصوص تأکید مسوولین بر شفاف سازی و مغایرت حرف و عمل آنها با هم گفت: هر چند در یکی دو سال اخیر تلاش هایی برای نهادینه سازی شفافیت در کشور صورت گرفته که نسبت به سال های قبل بیشتر و بهتر شده است اما باز هم تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد چرا که شفافیتی که مسؤولین از آن دم می زنند بیشتر در لایه‌های بی‌تأثیر اجتماعی و اقتصادی بوده تا لایه‌های تأثیرگذار، لذا چنین حرکت هایی را نمی توان به پای تمایل مسوولین به ایجاد شفافیت گذاشت بلکه  این رفتارها موجب افزایش بی‌اعتمادی مردم و گسترش بی‌عدالتی می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی مسائلی آسیب شناس مسائل اجتماعی ودینی گفت: به هر حال در دهه پنجم پیروزی انقلاب اسلامی حرکت به سمت شفافیت یک نیاز مبرم برای ادامه نهضت و نظام انقلاب اسلامی است اگر مسوولین همه مسائل را به صورت شفاف با مردم در میان بگذارند قطعاً مردم هم مشکلاتی که از ناحیه مدیریت داخلی نیست را می‌پذیرند و اتفاقا برای عبور از بحران به کمک دولت و نظام می آیند در غیر این صورت نمی‌توان به افزایش سرمایه اجتماعی مردم امیدوار بود.

وی دراین خصوص خاطر نشان کرد: مشکلی که از اول انقلاب داشتیم این بود که فقط دنبال مدیران متدین و انقلابی بودیم اما به اینکه مدیر متدینی که درآن بخش و حوزه متخصص باشد کمترین توجهی نکرده‌ایم در حالی که در کنار تدین و انقلابی بودن تخصص بسیار حائز اهمیت است. بی توجهی به حضور مدیران متخصص در بخش های مختلف اقتصادی و سیاسی است که کشور را به این حد دچار چالش‌های مختلف کرده است لذا ما باید دو مولفه را در کنار هم داشته باشیم، نیروی جوان متخصص و متدین تربیت کنیم نه اینکه مدیران جناحی و سیاسی بیایند و بروند بدون  اینکه در آن بخش تخصصی داشته باشند.

وی با انتقاد از شیوه انتخاب مدیران کشور افزود: متأسفانه شیوه گزینش مدیران ما تخصصی نبوده است. شیوه علمی و آگاهانه‌ای برای این موضوع در چهار دهه گذشته دنبال نشده است بلکه مدیریت سیاسی بوده حتی در بحث انتخاب مدیران اقتصادی نیز گزینش‌ها سیاسی بوده است به این دلیل است که گرایش های سیاسی ما را در بخش‌های مختلف اقتصادی محدود کرده و موجب اعتراض مردم و مشکلات اقتصادی گروه های مختلف مردم شده است.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی مسائلی آسیب شناس در پایان خاطر نشان کرد: به نظر می آید در کشور ما غلبه سیاسی بر نگاه‌های اقتصادی و سایر بخش ها بسیار زیاد است. یک موضوع مهمی که باید به مجلس انتقاد شود مسأله عدم رأی به شفافیت است درحالی که با جرأت می توان گفت در انتخابات مجلس یازدهم که مردم آنچنان که باید و شاید به پای صندوق رأی نیامدند کسانی پای صندوق رأی حاضر شدند که معتقدین به انقلاب و طرفدار نظام بودند، لذا اگر مجلس یازدهم هم نشان دهد که اعتقادی به شفافیت ندارد و سیاسی عمل می‌کند و مصلحت کشور را کنار می گذارد و شعارهای خود را محقق نمی‌کند قطعاً موجب ناامیدی طرفداران انقلاب می‌شود و در انتخاب های پیش رو بیم آن می رود که حتی کسانی که انقلاب را قبول دارند عدم اقبال خود را به وضعیت مدیریت کشور با عدم رای دادن به نمایش بگذارند لذا باید متوجه این مسائل مهم در کشور باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها