گیلان- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: نمک های فاقد ید حاوی انواع ناخالصی از جمله فلزات سنگین بوده و خاصیت سرطان زایی دارند و مشکلات مضاعفی را به دنبال خواهد داشت.

نمک های فاقد ید خاصیت سرطان زایی دارند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی گیلان ،دکتر آبتین حیدرزاده اظهار کرد: در شرایط شیوع بحران کووید ۱۹،علی رغم  مرگ و میر ناشی از  کرونا، عادی انگاری مردم، در زمینه اختلالات ناشی از کمبود ید که خیلی آرام در جامعه اثر می کند نیز می تواند بروز کند.

وی با بیان اینکه ید و روی دو عنصری هستند که در نظام ایمنی ما نقش خیلی مهمی دارند، افزود: کمبود این دو عنصر اثرات جبران ناپذیری در سلامت افراد بر جای خواهد گذاشت.

وی در ادامه آگاه سازی مردم در راستای شناخت و تقاضای محصول سالم و به ویژه در زمینه نمک مصرفی خانوارها، استفاده از نمک یددار تصفیه شده را موثر دانست و یادآور شد: با توجه به عوارض مصرف زیاد نمک در افراد، ضروری است از تمامی ظرفیت ها برای اصلاح الگوی مصرف نمک در جامعه  استفاده شود که اگر این نوع نمک از نوع دریا و نمک های فاقد ید باشد که حاوی انواع ناخالصی از جمله فلزات سنگین بوده و خاصیت سرطان زایی دارند، مشکلات مضاعفی را به دنبال خواهد داشت.

برچسب‌ها