حجت الاسلام روحی گفت: انسان با مشاهده گرایش عظیم مردم به دین پس از انقلاب اسلامی یاد این آیه شریفه می‌افتد که می‌فرماید: مردم را می‌بینی که فوج فوج وارد دین خدا می شوند.

گرایش عظیم مردم به دین پس از انقلاب مصداق آیه «ورأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجا» است

حجت الاسلام محمد حسین روحی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان البرز و کارشناس امور دینی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با مقایسه وضعیت میزان باورمندی و دینمداری مردم و مسئولان ایران در دوران قبل و پس از انقلاب گفت: ما اگر با دقت و پژوهشگرانه به مسئله بنگریم حقیقت امر این است که تفاوت بسیار زیادی وجود دارد؛ به گونه‌ای که در گذشته کسانی که دین باور بودند و به دستورات دینی خود را مقید می‌دانستند، وجود داشتند اما این شمول و فراگیری پس از انقلاب اسلامی را نداشت.

حجت الاسلامی روحی افزود: امروز دینی در بین نسل جوان بسیار دیده می‌شود که نسبت به دین و رعایت باید ها و نبایدهای افراد نسبت به آن زمان مقیدتر و پایبند تر هستند. دین باوری و تبعیت از دستورا دینی امروز براساس یک شناخت عمیق است و ایستادگی پای این باورها نکته مهم دین باوری پس از دوران انقلاب است. در طول هشت سال دفاع مقدس جوان‌هایی که به جبهه‌ها رفتند و تا پاجان ایستادگی کردند، آیا این جز بر مبنا و اساس باورهای دینی بوده است؟ الگوی رفتاری آنها امام حسین(ع) بود که مهمترین دغدغه ایشان دین بوده است؛ بنابراین آن همه جان فشانی ها و ایثار و فداکاری در هشت سال دفاع مقدس برآمده از باورهای دینی نهادینه شده در انقلاب اسلامی نشأت گرفته بود.

استاد دانشگاه با ذکر نمونه‌ای دیگر از تقویت دینمداری و خداباوری جامعه ایران پس از انقلاب اسلامی توضیح داد: حضور پررنگ به ویژه نسل جوان در مراسم و آئین‌های مذهبی مانند نمازجمعه، مساجد، مراسم اعتکاف، راهپیمایی میلیونی زیارت اربعین، مراسم عزاداری محرم و صفر و دیگر مراسمات، حضور مردم در قبل انقلاب با پس از آن به هیچ وجه قابل قیاس نیست.و این نشان می‌دهد که پس از انقلاب اسلامی علی رغم آنکه دین مورد هجمه فراوانی از ناحیه دشمنان قرار گرفته است، این حضور حضور بسیار ارزشمندی است.

وی تاکید کرد: انسان با مشاهده گرایش عظیم مردم به دین پس از انقلاب اسلامی یاد این آیه شریفه می‌افتد که می‌فرماید: «ورأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجا» مردم را می‌بینی که فوج فوج وارد دین خدا می‌شوند. امروز هم می‌بینیم که مردم دسته دسته و گروه گروه به سمت دین گرایش پیدا کردند. این هم نمونه دیگری است که تأکید می‌کند پس از پیروزی انقلاب اسلامی گرایش به دین قوی تر و بهتر شده است.

حجت الاسلام روحی در توضیح معیار سنجش اعتقاد و عمل دینی در بین مسئولین و مردم جامعه تصریح کرد: بهترین معیار این است که حرکت انقلابی از اعماق وجود و باصطلاح از ته دل است. اگر کسی براساس باورهای دینی خود کاری را انجام ندهد، با اندک فشار و تهدیدی عقب نشینی می‌کند، اما اگر ریشه در باورهای دینی داشته باشد نه تنها در اثر تهدیدها و فشارها عقب نشینی نمی‌کند، بلکه مصمم تر و عزم او برای رسیدن به هدف جدی تر می‌شود، همانطور که می‌بینیم علی رغم تحریم های شدید و فشارهای زیاد دشمنان امروز مردم ایران کرنش نکرده و به مقاومت در قبال زورگویی‌ها و زیاده خواهی‌های دشمنان ایستادگی کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: انقلاب باعث شد دین باوران و گروندگان به دین نه فقط در کشور خودمان بلکه در دنیا بیشتر شوند؛ اگر امروز می‌بینیم که دنیا تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران قرار گرفته به خاطر سبقه اسلامی آن است، والا انقلاب فرانسه و انقلاب سفید روسیه و امثال آن در دنیا زیاد بوده اما کدام یک از این انقلاب‌ها الگو قرار گرفتند؟ بنابراین می‌بینیم که انقلاب اسلامی هم از نظر کمیت در حیطه گروندگان به دین تاثیر قابل ملاحظه ای داشته و هم از لحاظ کیفی. اکنون شناخت ها نسبت به دین عمیقتر و توأم با بصیرت است.

وی در ارتباط با برخی نگاه های منفی و انتقادات نسبت به وضعیت اعتقادی مردم در جامعه و عوامل دخیل در آن گفت: اینگونه قضاوت‌ها از دو حال خارج نیست؛ یا در اثر سطحی نگری است یا در اثر غرض ورزی‌هاست. سطحی نگری یعنی آنکه کسی که از وضعیت اعتقادی مردم قبل از انقلاب خبر ندارد و مطالعه‌ای نداشته اکنون می‌گوید که اعتقادات مردم ضعیف شده است، در صورتی که اگر برگردیم به سال‌های قبل انقلاب، آیا وضعیت پایبندی به اصول و باورهای دینی به مانند اکنون بوده است؟ قطعا اینگونه نیست و مراکز فساد آن زمان علنی فعالیت داشته و باعث انحراف بسیاری از افراد بودند، مراکز فسادی که رژیم شاهنشاهی از آن برای تحقق اهداف خود استفاده و مردم را به حضور در این مراکز تشویق می‌کرد.

حجت الاسلام روحی اضافه کرد: بنابراین شرایط کنونی با شرایط قبل انقلاب قابل قیاس نیست و امکانات و سرعت ردوبدل شدن اطلاعات هم قابل قیاس نیست. اگر این دو مؤلفه را کنار هم بگذاریم می توان تصور کرد که وضعیت اعتقادی مردم ایران می توانست خیلی بد باشد، اما الحمدلله جامعه ما اکنون یک جامعه دینمدار، باورمند و پایبند به اصول انسانی است و جز موارد محدودی از بی اخلاقی ها و عدم پایبندی ها، شاهد وضعیت خوبی از این لحاظ در کشور هستیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها