رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: انقلاب اسلامی در مقابل دو نگاه غرب و شرق، راهبرد هدایت‌گری را با هدف حراست از استقلال همه ملت‌ها به کار برد.

هدف انقلاب اسلامی حراست از استقلال تمام ملت‌ها

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن مهدوی‌ مهر، در هشتمین نشست از سلسله نشست‌های انقلاب اسلامی در گام دوم که با موضوع «انقلاب اسلامی و راهبردهای کلان هدایت‌گری جهانی در گام دوم انقلاب اسلامی» با همکاری بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی و معاونت پژوهشی حوزه علمیه خراسان رضوی همزمان با ایام الله دهه فجر برگزار شد، به اصل راهبرد هدایت‌گری، اصول حاکم بر این راهبرد و راهکارهای تحقق این راهبرد کلان اشاره کرد.

وی ابراز کرد: در واقع راهبرد هدایت‌گری انقلاب اسلامی در مقابل راهبرد سلطه‌جویی جهان استعمار، تقابلی را ایجاد کرد و از آنجایی‌که دو قطب غرب و شرق برای سلطه‌ بر جهان تلاش می کردند، انقلاب اسلامی در مقابل این دو نگاه، راهبرد هدایت‌گری را با هدف حراست از استقلال تمام ملت‌ها به کار برد.

این مقام مسئول ادامه داد: شعار استقلال در انقلاب اسلامی مطرح شد که هم ناظر به استقلال و آزادی در رابطه با ملت ایران و هم در رابطه با تمام ملت‌های تحت سلطه بود. این یک راهبرد کلان و انقلابی در مقابل جهان سلطه بود و مبنای این اصل نیز حفظ کرامت و آزادی همه ملت‌ها به عنوان یک اصل کلی مطرح شد.

وی با اشاره به اصول این راهبرد گفت: نخستین اصل، بحث عزتمندی کشورها است؛ جمهوری اسلامی در حوادث اخیر نشان داد که در حفظ عزتمندی کشورهای جهان اسلامی تمام تلاش خود را می‌کند و اصل دیگر مردم سالاری است، به این معنی که در تمام جوامع مردم تصمیم‌گیرنده هستند.

حجت الاسلام مهدوی مهر، در بحث راهکارهای تحقق راهبرد هدایت‌گری، مهم‌ترین راهکار را اصل آموزش و تربیت نیروی انسانی ذکر کرد و گفت: جمهوری اسلامی در مراکز پژوهشی در قالب مرکز جامعه المصطفی العالمیه موفق شد نیروهایی تربیت کند که در کل دنیا اثر گذار و در میدان عرصه‌های اجتماعی و سیاسی نیروهای تاثیرگذاری بودند.

وی با بیان اینکه مهمترین بحث آگاهی‌بخشی در حوزه تولید علم تحقق می‌یابد، گفت: ما باید نرم‌افزار آگاهی‌بخشی و هدایت‌گری را از طریق تولید علم و علومی که مبتنی بر اندیشه اسلامی تولید کنیم؛ در این عرصه نیز حوزه‌های علمیه و مراکز پژوهشی همچون بنیاد پژوهشهای اسلامی و سازمان‌هایی که مرتبط با امر پژوهش هستند باید این نرم‌افزارها را تولید کنند.

به گفته این مقام مسئول ما با نرم‌افزارهای آگاهی‌بخشی و هدایت‌گری می‌توانیم به دو اصل آگاهی جوامع و قدرتمندی برسیم، دانش می‌تواند قدرت مورد نیاز خودش را در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و ... تولید کند و پژوهش‌ها باید مسئله‌محور پیش برود؛ این مهم موجب می‌شود آگاهی‌بخشی و هدایت‌گری اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

وی بیان کرد: در حوزه تقابل بین دو راهبرد هدایت‌گری و سلطه نیز می‌توان به ترور شهید سلیمانی اشاره کرد که در این اتفاق اوج تقابل بین دو نگرش و دو تفکر اتفاق افتاد، شهید سلیمانی به عنوان نماد مقاومت و تلاش برای بازگرداندن عزت جوامع اسلامی تلاش می‌کرد و نظام سلطه که ایشان را به عنوان بزرگترین مانع خود می‌دید اقدام به ترور این شخصیت ارزشمند کرد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها