مستند روزهای طلایی با حضور هنرمندان و سازندگان این اثر در سالن آمفی تئاتر روزنامه قدس رونمایی شد

رونمایی از مستند "روزهای طلایی" در روزنامه قدس

قدس آنلاین- مستند "روزهای طلایی" عصر امروز در سالن آمفی تئاتر روزنامه قدس رونمایی شد. این برنامه که با حضور تهیه کننده و کارگردان این اثر محمد رضا محمدی نجات و جمعی از اهالی هنر رونمایی شد به بخش هایی از حوادث انقلاب در شهرهای اصفهان، سبزوار، کرج، مشهد و آبادان پرداخته بود. این مستند نگاری وقایع انقلاب به روایت کسانی و با انگیزه های شخصی تهیه شده بود.

محمدی‌نجات متولد سال 50 در تهران است. او تجربه ساخت چهار مستند دیگر از وقایع انقلاب 57 را در کارنامه دارد که روزهای طلایی پنجمین اثر او در این حوزه است.

وی در خصوص ساخت فیلم مستند «روزهای طلایی» می‌گوید: این مستند روایتی از وقایع روزهای انقلاب در شهرهای مشهد، کرج ، اصفهان ، آبادان و سبزوار است که برگرفته از تصاویر ثبت شده افرادی است که از مردم و در کنار آن‌ها روزهای طلایی آن زمان را در این شهرها ثبت کردند.

محمدی‌نجات ادامه می‌دهد: در مشهد از تصاویری که علی‌اصغر نعیم‌آبادی و علیرضا خالقی ثبت نمودند در ساخت مستند روزهای طلایی استفاده شده است و بهره‌گیری از تصاویرحسین قاری که در روزهای انقلاب در کرج گرفته شده در مستند دیده می‌شود.  در کنار این‌ها  تصاویر اصفهان را از آرشیو آقایان علیرضا لاجوردی و اصغر نم‌نبات بهره گرفتیم و تصاویر مردم سبزوار را علی میرقطبی در اختیار ما قرار داده و زحمت تصاویر ثبت شده مردم آبادان از روزهای انقلاب را مهرداد ارشدی کشیده است.

وی با اشاره به این مطلب که بیشتر تصاویر فیلم روزهای طلایی از وقایع دی ماه و بهمن ماه 57 است، اظهار می‌دارد: سعی بر این شده تا تصاویری در این مستند نشان داده شود که پیش از این کمتر جایی به نمایش گذاشته شده که البته تصاویر راهپیمایی‌ها و قیام مردم مشهد که آقایان نعیم‌آبادی و خالقی در اختیار ما گذاشتند سهم بیشتری از سه شهر دیگر در 50 دقیقه زمان این مستند دارند.

وی می‌گوید: نکته‌ای که در مدت ساخت این فیلم خیلی برای من به چشم آمد این بود که خیلی از تصاویر انقلاب 57 هست که توسط مردم ثبت شده، اما به دلیل اینکه سازمان یا نهادی برای حفظ و نگهداری آن‌ها کار خاصی انجام نداده است، امکان اینکه با فوت این افراد این تصاویر نیز از بین برود وجود دارد و به همین دلیل باید هر چه زودتر دست به کار شد تا این سرمایه‌های ثبت شده انقلاب در شهرهای مختلف حفظ شود.

این روزنامه‌نگار و فیلمساز می‌افزاید: چنانچه شرایط فراهم شده و از من حمایت شود در نظر دارم سری‌های بعدی روزهای انقلاب را با استفاده از تصاویر ثبت شده از روزهای انقلاب 57 در سایر شهرهای کشور بسازم و مطمئن هستم که این قابلیت وجود دارد و مستندهای زیادی می‌شود در این خصوص ساخت.

وی در بیان اهمیت جمع‌آوری و حفظ اسناد مختلف مربوط به انقلاب با اشاره به سخنان امام‌راحل  می‌افزاید: حضرت امام(ره) در چند نوبت با تأکید فرموده‌اند باید تاریخ انقلاب با صدا و تصویر ثبت و ضبط شود و بر همین اساس می‌توان گفت اسناد گوناگون وقایع سال‌های پیروزی انقلاب مانند گنج‌های پنهانی هستند که با گردآوری آن‌ها می‌توان تصویر واقعی‌تری از اتفاقات آن روز را به نسل آینده منتقل کرد.

کمین جریان تحریف

وحید جلیلی هم در مراسم رونمایی از این مستند گفت: جریان تحریف در کمین است و اگر ما وقایع انقلاب را آن‌گونه که بوده روایت نکنیم، آن‌ها براساس اهداف خود وقایع را روایت خواهند کرد تا حقیقت آشکار نشود.

 مدیر دفتر مطالعات جبهه‌ فرهنگی انقلاب‌اسلامی افزود: هنرمند متعهد وقایع تاریخی را بدون جانبداری روایت می‌کند با این حال جریان سانسور و کتمان به شدن فعال است و انگیزه فراوانی دارد وقایع نهضت اسلامی منجر به پیروزی انقلاب ایران را از جنبه باورهای اسلامی این انقلاب کتمان کند.

وی اظهار کرد: متأسفانه بخش قابل‌توجهی از این افراد سانسورچی‌های غرب زده داخلی هستند؛ چرا که تلاش دارند بین جمهوریت و ولایت تفکیک قائل شوند در حالی که به استناد بیانات امام‌راحل، از همان روزهای نخست انقلاب جمهوری مبتنی بر باورهای اسلامی بنیان اصلی شکل‌گیری نظام جدید حاکم بر ایران بوده و هست و برخلاف تصور جریان غربزده قدرت اصلی این نظام مبتنی بر جمهوریت در کنار ولایت است و اتفاقاً وجه تمایز انقلاب اسلامی ایران با دموکراسی‌های غربی همین است.

جلیلی ادامه داد: روایت حضور مردم در صحنه‌های انقلاب بیانگر همین جمهوریت مبتنی بر باور اسلامی است که از همان روزهای اولیه شکل‌گیری انقلاب در دهه 40 تا هم‌اکنون شاهد نقش‌آفرینی مردم در این صحنه بوده و هستیم و به ساده‌ترین زبان می‌توان گفت راهپیمایی‌های بهمن 57 نشانه انتخاب راه از سوی یک ملت بود راهی که به عنوان سبیل‌الله هم می‌توان از یاد کرد؛ چرا که بنیان‌های فکری و اهداف تعریف شده انقلاب برگرفته از دستوراتی است که خدا در قرآن آورده است و حرکتی مبتنی بر ایده و تفکر یک حزب یا گروه نبود و هر آنچه شاهد بودیم بر مبنای یک باور دینی رخ می‌داد.

وی در اهمیت فعالیت‌های فرهنگی در راستای مستندسازی وقایع انقلاب هم گفت: به دلیل آنکه انقلاب ایران انقلابی فرهنگی بود باید بنیان‌های فرهنگی در سطوح مختلف جامعه تقویت شود و همه حوزه‌های دیگر براساس همین بنیان‌های فرهنگی تعریف شوند. به طورمثال باید سیاست ما برگرفته از فرهنگ باشد نه اینکه حوزه فرهنگی زیر سایه سیاست باشد.

دغدغه رهبر انقلاب برای ثبت تاریخ انقلاب

علی‌اصغر نعیم‌آبادی به عنوان یکی از افرادی که از آثار وی در این مستند استفاده شده هم در حاشیه این مراسم گفت: پس از پیروزی انقلاب سال‌ها افرادی مانند بنده که اسنادی از قبیل عکس و فیلم از روزهای انقلاب مشهد در اختیار داشتیم یا افرادی که شاهد وقایع خاصی بودند فراموش شده بودیم، اما با درایت  و رهنمودهای مقام معظم رهبری تعدادی از مستندسازان کشوری به سراغ ما آمدند و با بسیاری از این افراد گفت‌وگو شد.

وی افزود: بسیاری از اتفاقات ماه‌های آخر سال 57 هنوز برای بسیاری از افراد جامعه بازگو نشده و به ویژه نسل جدید آگاهی لازم از برخی وقایع را ندارند و با جمع‌آوری و انتشار اسناد مردمی می‌توان اطلاعات درست را در اختیار آن‌ها گذاشت.

علیرضا خالقی هم گفت: تصاویر زیادی از روزهای انقلاب در دست مردم وجود دارد که هیچ جایی دیده نشده و یکی از اقدام‌های ضروری برای ثبت در تاریخ کشور ما جمع‌آوری و در معرض دید قراردادن همین اسناد است که می‌تواند بدون نیاز به بیان یک جمله واقعیت‌ها را بیان کرد.

برچسب‌ها