فرمانده‌انتظامی مشهد از دستگیری چند زن خبر داد که در پوشش مسافر و با روش‌هایی مانند تنه‌زدن، کیف مسافران اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی را خالی می‌کردند.

کیف‌زنی به شیوه تنه‌زنی!

سرهنگ صارمی‌ساداتی، رئیس پلیس مشهد در تشریح دستگیری این باند حرفه‌ای گفت: در چند روز گذشته تعدادی از بانوان که در مناطق مهرگان، رسالت، کشمیری و طلاب در اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی مورد سرقت واقع شده بودند با مراجعه به مقرهای انتظامی شکایت خود را مطرح کرده و خواستار دستگیری عاملان این جرایم شدند.

رئیس پلیس مشهد تصریح کرد: از همین رو و با توجه به اینکه بیشتر سرقت‌ها در محدوده‌های خاصی به وقوع پیوسته بود، دستور ویژه‌ای صادر و از عوامل کلانتری مهرگان خواسته شد تیم ویژه‌ای از بانوان پلیس برای ردزنی عاملان سرقت‌ها وارد عمل شوند.

سرقت به دو روش

وی ادامه داد: تحقیقات اولیه از شکات پرونده حاکی از آن بود که تمامی آن‌ها  با دو شیوه خاص مورد سرقت واقع شده‌اند که به احتمال قوی تمامی سرقت‌ها هم توسط اعضای یک باند انجام شده باشد.

سرهنگ صارمی‌ساداتی در بیان شیوه‌های سرقت از مسافران اتوبوس‌های داخل شهری بیان کرد: بنا به گفته تعدادی از شکات، اموال داخل کیف آن‌ها پس از تنه خوردن از یک مسافر داخل اتوبوس سرقت شده است. عده‌ای هم بیان کردند که لحظاتی پس از ورود به اتوبوس و زمانی که من‌کارت در دستشان بوده اموالشان به سرقت رفته و در این شیوه هم سارقان از فرصت بازماندن در کیف مسافر تا زمانی که من‌کارت را در کیفش قرار بدهد سوءاستفاده کرده و اقدام‌های مجرمانه خود را انجام می دادند.

رئیس پلیس مشهد تصریح کرد: پس از جمع‌بندی اولیه ماجرا مأموران زن کلانتری مهرگان در چند تیم و در پوشش مسافر، عملیات نهایی خود را کلید زده و خطوط مذکور را که احتمال حضور سارقان در آنجا وجود داشت تک به تک تحت کنترل گرفتند.

هیاهو برای فراری دادن زن سارق

پس از چند ساعت ردزنی سرانجام اعضای باند سرقت که چهار زن جوان بودند در حالی مورد شناسایی قرار گرفتند که با ترفند تنه‌زنی باز هم محتویات کیف یک مسافرزن را مورد دستبرد قرار داده بودند. مأموران که آن‌ها را به دقت تحت نظر داشتند پی بردند آن‌ها پس از انجام سرقت شروع به داد و فریاد در اتوبوس کرده تا وانمود کنند به اشتباه سوار این خط شده‌اند و راننده را مجاب کنند همان‌جا متوقف شده و آن‌ها از اتوبوس پیاده شده و سارق را فراری بدهند. کار به اینجا که رسید مأموران وارد عمل شده و هر چهار نفر را دستگیر کردند.

سرهنگ صارمی بیان کرد: پس از دستگیری متهمان لوازم همراه آن‌ها مورد بازرسی قرار گرفت که در پی آن دو عدد گوشی تلفن‌همراه و یک کیف سرقتی کشف شد.

در ادامه اعضای باند سرقت در اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی که بین ۲۱ تا ۳۱ ساله هستند و سه نفر از آن‌ها سوابق متعدد محکومیت هم دارند، به مقر پلیس منتقل و دیگر مراحل انتظامی ماجرا نیز طی شد.

وقتی ماجرای دستگیری اعضای باند زنان سارق به اطلاع تعدادی از شکات رسید که  در مواجهه حضوری با آن‌ها حضور پیدا کنند، از حدود ۱۲ فقره سرقت با شیوه‌های مذکور پرده برداشته شد و اعضای باند هم اقدام‌های مجرمانه خود را پذیرفتند.

توصیه‌های رئیس پلیس مشهد به شهروندان

سرهنگ صارمی‌ساداتی، رئیس پلیس مشهد در حالی که بیان کرد تحقیقات از متهمان که احتمال می‌رود تعداد سرقت‌های آن‌ها بیش از این‌ها باشد، همچنان ادامه دارد، به شهروندان و افرادی که از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده می‌کنند، توصیه کرد با توجه به اینکه این افراد طعمه‌های خود را در اتوبوس‌های شلوغ و با جمعیت بالا انتخاب می‌کردند که تنه‌زدن در آنجا زیاد حساسیت ایجاد نمی‌کرد، هنگام سوار شدن به اتوبوس حتماً یک دست خود را روی کیف قرار بدهند تا افراد سارق نتوانند اموال آن‌ها را از داخل آن خارج کنند.از سوی دیگر مسافران هر گونه تنه‌خوردن را جدی بگیرند و به سرعت وجود اموال خود را بررسی کنند.

این مقام ارشد انتظامی افزود: شهروندان پیش از سوار شدن به اتوبوس من‌کارت خود را حاضر کنند و در کیف را هم ببندند و به هیچ عنوان به این تصور که پس از کارت زدن در کیف را خواهند بست، وارد اتوبوس نشوند، شاید افراد مجرم با روش‌های مذکور آن‌ها را طعمه کنند. همچنین بانوان محترم به هیچ عنوان طلا، جواهر و ... را که به آن نیازی ندارند در این گونه ترددها  با خود حمل نکنند.

برچسب‌ها