بوشهر- اگر چه انتظار می‌رفت حمله ملخ‌های صحرایی در ابتدای بهمن به استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان و جنوب فارس صورت گیرد اما حالا بنا بر اظهارات کارشناسان کشاورزی شرایط تغییر کرده است و این میهمانان ناخوانده با کمی تاخیر اما با حجم زیاد تا سه هفته دیگر به این استان ها خواهند رسید.

ملخ های صحرایی میهمان ناخوانده استان های جنوب کشور

قدس آنلاین-گروه استان ها: پیش بینی هجوم ملخ ها به استان های شرقی تا جنوب کشور  حالا بسیاری از کشاورزان را نگران کرده است و این در حالی است که مسئولان جهاد کشاورزی اطمینان خاطر می دهند که تمهیدات لازم برای مبارزه را مد نظر قرار دادند.

آفت ملخ صحرایی که منشاء آنها شرق آفریقاست از سواحل سودان، جیبوتی، اتیوپی و سومالی وارد شبه‌جزیره عربستان می‌شوند و با مناسب شدن شرایط به شمال این کشور رفته و عموما با وزش باد از شمال عربستان وارد ایران می‌شوند.

ملخ های صحرایی در پی تنش های آب و هوایی حمله می کنند. بارش های شدید ناگهانی و گردبادها به یکباره رطوبت را در مناطق خشک و نیمه خشک افزایش داده و زمینه را برای هجوم ملخ ها و تخم گذاری مساعد می کند.

آفت ملخ صحرایی به هر چیزی که منشا گیاهی دارد از جمله جنگل‌ها، مراتع، تالاب‌ها و محصولات سبزی و صیفی حمله می کنند .

ملخ ها قدرت پرواز بالایی دارند و اگر باد موافق باشد روزانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر جابجا می شوند. با این وضعیت اگر در استان های جنوبی کشور کنترل نشوند بیم آن می رود که به استان های مرکزی و شمالی نیز نفوذ کنند.

بوشهر مقصد ملخ ها

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه جنوب ایران به عنوان کانون بهاره برای آفت ملخ صحرایی به شمار می‌رود اظهار کرد: از زمان ورود آفت تنها یک فرصت طلایی۷ تا ۱۰ روزه برای بالغ شدن و تخم ریزی دارند که باید دراین برهه زمانی مبارزه موثر انجام شود.

احمد سبحانی بابیان اینکه امسال سومین سالی است که استان بوشهر با آفت ملخ صحرایی روبرو است، گفت: با انجام مبارزه بموقع و موثر با دسته جات ورودی و پوره‌های آفت ملخ صحرایی که از خاک بیرون  می‌آیند خسارت در این استان بویژه در بخش کشاورزی در حد صفر است.

وی ادامه داد: برای مبارزه با هجوم احتمالی آفت ملخ صحرایی، ۳۰ تن سم و بیش از ۵۰ دستگاه سمپاش مختلف برای مبارزه با این آفت در این استان تامین شده است.

وی افزود: طبق پیش بینی فائو و با توجه به شرایط اقلیمی در کشورهای شاخ آفریقا، شمال آفریقا و شبه جزیره عربستان به دلیل بارندگی‌های خوب و مناسب در پائیز و به تبع آن پوشش گیاهی خوب آن مناطق شرایط برای تولید مثل و رشد ملخ صحرایی با جمعیت بالا مناسب است.

وی بیان کرد: براین اساس پیش بینی شده‌است آفت ملخ صحرایی با طی کردن مراحل رشد درزمستان به دلیل شرایط غریزی برای ادامه نسل و تکثیر در مناطق بهاره به احتمال زیاد از اوایل بهمن تا پایان اسفند به استان‌های جنوبی بویژه بوشهر وارد شود.

مبارزه اولویت دارد

در سال‌های اخیر ورود این ملخ‌ها به ایران باعث آسیب بسیاری به زمین‌های کشاورزی و مراتع شده است از همین رو عملیات مبارزه با ملخ ها تا قبل از تابستان و شروع فصل تخم گذاری بسیار مهم است و به همین دلیل سرعت عمل در کنترل و سم پاشی زمینی و هوایی در تمام مناطق آفت زده باید در اولویت اول قرار داشته باشد .

آبان ماه امسال یک دسته کوچک ملخ صحرایی از پاکستان وارد شهرستان بشاگرد در استان هرمزگان شد و در آذر ماه هم دسته دیگری از سمت کویت وارد خوزستان و بوشهر شدند.

در همین راستا رییس سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرده است با توجه به اینکه شرایط رشد و زاد و ولد برای ملخ های صحرایی در سال زراعی جاری همچون بارندگی های خوب در شاخ آفریقا، شبه قاره هند و شبه جزیره عربستان مساعد شده، پیش بینی می شود که با هجوم بیشتر ملخ ها به کشور در سال زراعی جاری مواجه باشیم.

کیخسرو چنگلوایی پیش بینی کرده است که در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته، مبارزه با آفت ملخ صحرایی تا ۲.۵ برابر افزایش یابد.

برچسب‌ها